Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Available procedures
Pentru obligațiile fiscale, organul fiscal competent poate acorda la cererea debitorului următoarele înlesniri la plată: - Eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale. - Amânarea la plată, în condițiile legii, a penalităților de întârziere cuprinse în certificatul de atestare fiscală, în vederea anulării, până la data finalizării eșalonării la plată. - Amânarea la plată, în condiţiile legii, a unui procent de 50% din majorările de întârziere, reprezentând componenta de penalitate a acestora, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, în vederea anulării, până la data finalizării eşalonării la plată. - Amânarea la plată a penalităţilor de nedeclarare aferente obligaţiilor fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de debitor şi stabilite de organul de inspecţie fiscală prin decizii de impunere, eşalonate la plată, în vederea reducerii cu 75%, până la data finalizării eşalonării la plată. Înlesnirile se pot acorda la cererea temeinic justificată a debitorilor aflați în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești pentru obligații fiscale de minim 500 de lei, cu constituirea de garanţii. Pentru debitorii care nu dețin bunuri în proprietate nu este necesară constituirea de garanții. Cererea de acordare a eșalonării la plată va cuprinde următoarele elemente: - Datele de identificare a debitorului: denumirea/numele și prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon / fax al acestora, adresa de e-mail. - Perioada pentru care se solicită eșalonarea la plată, exprimată în luni, și motivarea acesteia. - Suma totală pentru care se solicită eșalonare la plată și/sau amânare la plată, după caz, defalcată pe tipuri de impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului general consolidat și în cadrul acestora, pe obligații fiscale principale și accesorii. - Justificarea stării de dificultate generate de lipsa temporară de disponibilități bănești și cauzele acesteia. Prin excepție, la contribuabilii cu risc fiscal mic cererea nu trebuie să conțină acest element. - Mențiuni referitoare la înlesnirile la plată acordate până la data depunerii cererii, în baza cap.IV ”Înlesniri la plată” al titlului VII ”Colectarea creanțelor fiscale” din Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare. - Menţiuni referitoare la bunurile în proprietate, în cazul debitorilor care nu deţin bunuri în proprietate sau acestea sunt insuficiente pentru constituirea garanţiilor la nivelul prevăzut de art. 193 din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, după caz. - Data și semnătura debitorului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului. La cererea de acordare a eșalonării la plată se anexează următoarele documente: - Declarația pe propria răspundere a debitorului din care să reiasă că nu se află sub incidența legislației privind insolvența, că nu se află în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare, și că nu i s-au/s-a stabilit răspunderile/răspunderea, potrivit legislației privind insolvența, și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26 din lege. - Registrul-jurnal de încasări și plăți sau, după caz, acte prin care se dovedesc veniturile debitorului pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eșalonărilor la plată a obligaților fiscale. - Programul de redresare financiară sau orice alt document similar, care va conține și argumentarea posibilității plăților pe perioada solicitată la eșalonare. - Documente sau informații relevante în susținerea cererii. În cazul cererilor depuse de contribuabilii cu risc fiscal mic, se anexează și următoarele documente: - Declaraţia debitorului sau a reprezentantului său legal din care să rezulte că respectivul debitor nu se află în inactivitate temporară înscrisă în registrul comerţului sau în registre ţinute de instanţe judecătoreşti. - Propunere de grafic de eșalonare. Depunerea acestui document este opțională. Contribuabilii fără domiciliu fiscal în România pot beneficia de eșalonare la plată numai dacă desemnează un împuternicit potrivit art. 18 din Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare. |
Modalitate de accesare a serviciului de către contribuabili:
- registratura organului fiscal competent, direct sau prin împuternicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal/plătitor de venit.
- prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
- prin intermediul serviciului „Spaţiu privat virtual”;
În cazierul fiscal se ține evidența persoanelor fizice, juridice și a entităților fără personalitate juridică, care: Au săvârșit fapte sancționate de legile fiscale, contabile, sau vamale. Au săvârșit fapte care privesc disciplina financiară. Răspund solidar cu debitorul, iar atragerea răspunderii a fost stabilită prin decizie a organului fiscal competent, emisă în condiţiile Codului de procedură fiscală, rămasă definitivă prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotărâre judecătorească definitivă, în situaţia în care decizia organului fiscal a fost atacată în justiţie. Răspund patrimonial cu debitorul ajuns în stare de insolvenţă, iar răspunderea patrimonială pentru creanţele care fac parte din pasivul debitorului şi sunt administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a fost pronunţată prin hotărâre judecătorească definitivă. Sunt declarate inactive fiscal, cu excepţia celor a căror inactivitate fiscală este declarată ca urmare a înscrierii inactivităţii temporare la registrul comerţului. Aveau calitatea de reprezentanţi legali/reprezentanți desemnați ai persoanei juridice/entităţii fără personalitate juridică declarate inactivă, în perioada în care au intervenit situaţiile de declarare a inactivităţii fiscale. Au calitatea de noi reprezentanți/reprezentanți legali și se menține starea de inactivitate pe o perioadă mai mare de un semestru calendaristic de la data desemnării acestora. Certificatul de cazier fiscal se emite la solicitarea contribuabililor, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de cazier fiscal. Certificatul de cazier fiscal poate fi utilizat pe o perioadă de până la 30 de zile de la data eliberării și numai în scopul în care a fost eliberat. Documente necesare: Persoane fizice: Actul de identitate (BI/CI) al solicitantului. Actul de împuternicire conform prevederilor Codului de procedură fiscală, în cazul în care cererea de eliberare a cazierului fiscal se depune de către reprezentantul legal/împuternicitul persoanei fizice. Persoane juridice sau entități fără personalitate juridică: Documentele care atestă identitatea și calitatea de reprezentant desemnat pe bază de mandat sau reprezentant legal al acestora (mandatul întocmit conform legii). Modalitate de accesare a serviciului de către contribuabili: Registratura organului fiscal competent, direct sau prin reprezentant legal sau reprezentant prin mandat. Cererea se depune la orice organ fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului. Cererea se poate transmite la organul fiscal prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în condiţiile prevăzute de Codul de procedură fiscală (Spațiul Privat Virtual). |
precum şi prin Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.
Datele de identificare a debitorului: denumirea/numele și prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, precum și datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii.
Perioada pentru care se solicită eșalonarea la plată, exprimată în Luni, și motivarea acesteia.
Suma totală pentru care se solicită eșalonare la plată și/sau amânare la plată, după caz, defalcată pe tipuri de impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului general consolidat și în cadrul acestora, pe obligații fiscale principale și accesorii. În cazul debitorilor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, impozitul pe venitul din salarii se menţionează separat pentru debitor şi separat pentru fiecare dintre sediile sale secundare.
Justificarea stării de dificultate generate de lipsa temporară de disponibilități bănești și cauzele acesteia. Prin excepție, la contribuabilii cu risc fiscal mic cererea nu trebuie să conțină acest element.
Mențiuni referitoare la eșalonările la plată acordate până la data depunerii cererii, în baza cap.IV - ”Înlesniri la plată” al titlului VII -”Colectarea creanțelor fiscale” din Codul de procedură fiscală,, cu modificările și completările ulterioare.
Menţiuni referitoare la bunurile în proprietate, în cazul debitorilor care nu deţin bunuri în proprietate sau acestea sunt insuficiente pentru constituirea garanţiilor la nivelul prevăzut de art. 193 din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, după caz.
Data și semnătura debitorului/ reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/ împuternicitului.
Declarația pe propria răspundere a debitorului din care să reiasă că nu se află sub incidența legislației privind insolvența, că nu se află în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare, și că nu i s-au/s-a stabilit răspunderile/ răspunderea, potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26 din lege.
Copia ultimei situații financiare anuale.
Situația încasărilor și plăților pe ultimele 6 Luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eșalonării la plată.
Copia ultimei balanțe de verificare.
Programul de restructurare sau de redresare financiară semnat de reprezentantul legal al debitorului, care va conține și argumentarea posibilității plăților pe perioada solicitată la eșalonare.
Situația privind indicatorii orientativi și alte informații; Documente sau informații relevante în susținerea cererii.
Declaraţia debitorului sau a reprezentantului său legal din care să rezulte că respectivul debitor nu se află în inactivitate temporară înscrisă în registrul comerţului sau în registre ţinute de instanţe judecătoreşti;
Propunere de grafic de eșalonare. Depunerea acestui document este opțională.
Datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal/sediul social/domiciliul, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, precum şi numele, prenumele şi calitatea celor care reprezintă contribuabilul în relaţiile cu terţii, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii.
Tipul înlesnirii la plată solicitat.
Suma totală pentru care se solicită înlesnirea la plată, defalcată pe tipuri de impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat şi, în cadrul acestora, pe obligaţii fiscale principale şi accesorii. În cazul contribuabililor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, impozitul pe venitul din salarii se menţionează separat pentru contribuabil şi separat pentru fiecare dintre sediile sale secundare.
Data şi semnătura contribuabilului/ reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/ împuternicitului, precum şi ştampila, dacă este cazul.
Atestatul eliberat de autoritatea competentă.
Declarație pe propria răspundere a contribuabilului, din care să reiasă că nu se află în procedura insolvenței.
Contribuabilii fără domiciliu fiscal în România pot beneficia de eșalonare la plată numai dacă desemnează un împuternicit potrivit art. 18 din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
La solicitarea contribuabililor/plătitorilor, astfel cum sunt definiți la art. 1 pct. 4 și pct. 35 din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, prin depunerea unei cereri, însoțită de documentul eliberat de autoritatea publică contractantă, după caz, sau pe cale electronică, prin spațiu privat virtual (SPV).
La solicitarea instituțiilor/autorităţilor publice, în cazurile și în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare, prin depunerea unei adrese de eliberare a certificatului de atestare fiscală sau pe cale electronică prin Sistemul informatic PatrimVen, sistem pus la dispoziţia acestor entități în vederea
furnizării de servicii de către Ministerul Finanţelor.
Din oficiu, în situaţia în care se schimbă competenţa de administrare a creanţelor fiscale, ca urmare a schimbării domiciliului fiscal sau a altor situaţii prevăzute de lege.
La solicitarea deţinătorilor de titluri de participare la o societate comercială, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală.
La solicitarea oricărei persoane fizice sau juridice, alta decât cea prevăzută la art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, numai cu acordul scris al contribuabilului în cauză, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală.
La solicitarea notarilor publici, pentru persoana fizică pentru care se dezbate succesiunea, pe cale electronică.
La solicitarea instituțiilor de credit, prin depunerea unei adrese de eliberare a certificatului de atestare fiscală.
Registratura organului fiscal competent, direct sau prin împuternicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal/plătitor de venit.
- prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
- prin intermediul serviciului „Spaţiu privat virtual”;
- prin intermediul sistemului informatic PatrimVen pus la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală în vederea furnizării de servicii;
- prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziţia instituţiilor de credit, în spaţiul privat de pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Modalitate de accesare a serviciului de către contribuabili:
Registratura organului fiscal competent, direct sau prin împuternicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal/plătitor de venit.
prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
prin intermediul serviciului „Spaţiu privat virtual”;
