roepas.ro
favorite_border
RO / EN

Procedure
Offline

Acordarea înlesnirilor la plata obligațiilor fiscale restante (amânare la plată și/sau eșalonare) - persoană fizică

favorite_border
Adaugă la favorite
Pentru obligațiile fiscale, organul fiscal competent poate acorda la cererea debitorului următoarele înlesniri la plată:
- Eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale.
- Amânarea la plată, în condițiile legii, a penalităților de întârziere cuprinse în certificatul de atestare fiscală, în vederea anulării, până la data finalizării eșalonării la plată.
- Amânarea la plată, în condiţiile legii, a unui procent de 50% din majorările de întârziere, reprezentând componenta de penalitate a acestora, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, în vederea anulării, până la data finalizării eşalonării la plată.
- Amânarea la plată a penalităţilor de nedeclarare aferente obligaţiilor fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de debitor şi stabilite de organul de inspecţie fiscală prin decizii de impunere, eşalonate la plată, în vederea reducerii cu 75%, până la data finalizării eşalonării la plată.
Înlesnirile se pot acorda la cererea temeinic justificată a debitorilor aflați în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești pentru obligații fiscale de minim 500 de lei, cu constituirea de garanţii.
Pentru debitorii care nu dețin bunuri în proprietate nu este necesară constituirea de garanții.

Cererea de acordare a eșalonării la plată va cuprinde următoarele elemente:
- Datele de identificare a debitorului: denumirea/numele și prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon / fax al acestora, adresa de e-mail.
- Perioada pentru care se solicită eșalonarea la plată, exprimată în luni, și motivarea acesteia.
- Suma totală pentru care se solicită eșalonare la plată și/sau amânare la plată, după caz, defalcată pe tipuri de impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului general consolidat și în cadrul acestora, pe obligații fiscale principale și accesorii.
- Justificarea stării de dificultate generate de lipsa temporară de disponibilități bănești și cauzele acesteia. Prin excepție, la contribuabilii cu risc fiscal mic cererea nu trebuie să conțină acest element.
- Mențiuni referitoare la înlesnirile la plată acordate până la data depunerii cererii, în baza cap.IV ”Înlesniri la plată” al titlului VII ”Colectarea creanțelor fiscale” din Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare.
- Menţiuni referitoare la bunurile în proprietate, în cazul debitorilor care nu deţin bunuri în proprietate sau acestea sunt insuficiente pentru constituirea garanţiilor la nivelul prevăzut de art. 193 din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, după caz.
- Data și semnătura debitorului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.

La cererea de acordare a eșalonării la plată se anexează următoarele documente:
- Declarația pe propria răspundere a debitorului din care să reiasă că nu se află sub incidența legislației privind insolvența, că nu se află în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare, și că nu i s-au/s-a stabilit răspunderile/răspunderea, potrivit legislației privind insolvența, și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26 din lege.
- Registrul-jurnal de încasări și plăți sau, după caz, acte prin care se dovedesc veniturile debitorului pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eșalonărilor la plată a obligaților fiscale.
- Programul de redresare financiară sau orice alt document similar, care va conține și argumentarea posibilității plăților pe perioada solicitată la eșalonare.
- Documente sau informații relevante în susținerea cererii.

În cazul cererilor depuse de contribuabilii cu risc fiscal mic, se anexează și următoarele documente:
- Declaraţia debitorului sau a reprezentantului său legal din care să rezulte că respectivul debitor nu se află în inactivitate temporară înscrisă în registrul comerţului sau în registre ţinute de instanţe judecătoreşti.
- Propunere de grafic de eșalonare. Depunerea acestui document este opțională.

Contribuabilii fără domiciliu fiscal în România pot beneficia de eșalonare la plată numai dacă desemnează un împuternicit potrivit art. 18 din Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare.
Cererea contribuabilului se soluționează de organul fiscal competent prin decizie de eșalonare la plată sau decizie de respingere, după caz și se comunică prin remiterea acesteia debitorului, dacă se asigură primirea sub semnătură a actului sau prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Eșalonarea la plată se acordă pe număr de luni, pe o perioadă de cel mult 5 ani. Numărul de luni este dat de numărul de rate de eșalonare. Perioada de eșalonare la plată se stabilește în funcție de cuantumul obligațiilor fiscale și de capacitatea financiară de plată a debitorului. Pentru debitorii care nu constituie nici un fel de garanție ori cuantumul garanțiilor constituite este mai mic de 50% față de cuantumul obligațiilor fiscale restante eșalonarea se acordă pe cel mult 6 luni.
Pentru debitorii cu risc fiscal mic eșalonarea se acordă pe o perioada de cel mult 12 luni.
Odată cu emiterea deciziei de eșalonare se emit și deciziile referitoare la obligațiile de plată accesorii reprezentând dobânzi și penalități de întârziere aferente obligațiilor fiscale eșalonate, calculate până la data emiterii deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale.
Cererea debitorului se soluționează, în termen de cel mult 60 de zile de la data înregistrării acesteia, de către organul fiscal competent.
Cererea debitorului cu risc fiscal mic și a debitorului care nu deține bunuri în proprietate, precum și a celui pentru care nu este necesară constituirea de garanții se soluționează, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia.

Modalitate de accesare a serviciului de către contribuabili:
- registratura organului fiscal competent, direct sau prin împuternicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal/plătitor de venit.
- prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
- prin intermediul serviciului „Spaţiu privat virtual”;
Entitled persons
Required documents

Denumire

Descriere

Obligatoriu

Semnătură digitală

Tip document

Descarcă


-
Nu sunt specificate documente necesare
Issued documents

Denumire

Tip document

Descarcă


-
Nu sunt specificate documente finale
Fees

Title

Value

Currency


No Results Found
Deadlines
Resolution time:
60
Working days
Case filling duration:
0
Working days
Notification deadline:
0
Working days
Legislation
Nu sunt specificate acte normative
Appeal routes
Împotriva deciziilor se poate formula contestație, potrivit prevederilor art. 268 și art. 269 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în termenul prevăzut de art. 270 al aceluiași act normativ, sub sancţiunea decăderii. Contestația se depune la organul fiscal emitent al deciziei.
Additional information and links
More info:
Links:
Assistance and problem-solving services
No connected services
Last updated: 
27 November 2025
Publicat de către: 
A paragraph is a self-contained unit of a discourse in writing dealing with a particular point or idea. Paragraphs are usually an expected part of formal writing, used to organize longer prose.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Str. Apolodor, nr. 17
Telefon:
Fax:
Email: cabinet.presedinte@anaf.ro
Table of contents
Can we assist?

Can't find what you're looking for? Use the support form or contact us.

roepas.ro
Public Institutions
Need assistance?
EU Institutions
Info
© 2024 roepas.ro