Servicii de asistență și de soluționare a problemelor
Impozitul pe venit în România
În România, următoarele persoane datorează plata impozitului pe venit:
- persoanele fizice rezidente;
- persoanele fizice nerezidente care desfășoară o activitate independentă prin intermediul unui sediu permanent în România;
- persoanele fizice nerezidente care desfășoară activități dependente în România;
- persoanele fizice nerezidente care obțin venituri prevăzute la 129 Cod Fiscal.
Impozitul pe venit se aplică următoarelor venituri:
- în cazul persoanelor fizice rezidente române, cu domiciliul în România, veniturilor obținute din orice sursă, atât din România, cât și din afara României;
- în cazul persoanelor fizice rezidente, altele decât cele de mai sus, veniturilor obținute din orice sursă, atât din România, cât și din afara României, începând cu data de la care acestea devin rezidenți în România;
- în cazul persoanelor fizice nerezidente, care desfășoară activitate independentă prin intermediul unui sediu permanent în România, venitului net atribuit sediului permanent;
- în cazul persoanelor fizice nerezidente, care desfășoară activitate dependentă în România, venitului salarial net din această activitate dependentă;
- în cazul persoanelor fizice nerezidente, care obțin venituri prevăzute la 68, lit. d Cod Fiscal, venitul determinat conform regulilor prevăzute în prezentul titlu, ce corespund categoriei respective de venit.
Cota de impozit este de 10% și se aplică asupra venitului impozabil corespunzător fiecărei surse din fiecare categorie pentru determinarea impozitului pe veniturile din:
- activitățile independente;
- drepturile de proprietate intelectuală;
- salarii și asimilate salariilor;
- cedarea folosinței bunurilor;
- investiții;
- pensii;
- activități agricole, silvicultură și piscicultură;
- premii;
- alte surse.
Impozitul pe profit în România
În România, la plata impozitului pe profit sunt obligate următoarele categorii:
- persoanele juridice române;
- persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente în România;
- persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România;
- persoanele juridice străine care realizează venituri astfel cum sunt prevăzute la 12, lit. h Cod Fiscal.
- persoanele juridice cu sediul social în România, înființate potrivit legislației europene;
- persoanele juridice străine rezidente într-un stat terț care desfășoară activitate în România prin intermediul unuia sau mai multor elemente tratate drept sedii permanente, în ceea ce privește situațiile ce implică existența unor tratamente neuniforme ale elementelor hibirde sau tratamente neuniforme ale rezidenței fiscale;
- entitatea transparentă fiscal, în ceea ce privește situațiile.
Cota de impozit pe profit care se aplică asupra profitului impozabil este de 16%.
Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor din cadrul Ministerului Educației și Cercetării este centrul de asistenţă din România, în conformitate cu prevederile prevederile art. 371 din Legea nr. 200/25 mai 2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare, a cărui sarcină este de a furniza cetăţenilor şi centrelor de asistenţă din celelalte state membre asistenţă privind recunoaşterea calificărilor profesionale, inclusiv informaţii privind
- legislaţia naţională care reglementează profesiile şi exercitarea acestora,
- legislaţia în domeniul muncii şi asigurărilor sociale
- Ministerul Muncii si Justiției Sociale
- Casa Națională de Pensii Publice - www.cnpp.ro
- norme deontologice pentru profesiile reglementate din România.
Legea nr. 200/2004 transpune Directiva 2005/36/CE privind recunoașterea calificărilor profesionale pentru a cărei aplicare poate fi consultat Ghidul elaborat de Comisia Europeană.
Pentru mai multe informații accesați:
https://cnred.edu.ro/ro/centru-de-asistenta-pentru-recunoasterea-calificarilor-profesionale
Punctul de Contact Unic electronic, implementat ca urmare a punerii în aplicare a Directivei 2006/123/CE, este un sistem gestionat de Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei, disponibil la adresa https://edirect.e-guvernare.ro care oferă cetățenilor și mediului de afaceri posibilitatea accesării serviciilor prin mijloace electronice, de la distanță, prin internet, în orice moment, indiferent de țara de origine a beneficiarilor.
Importanța PCUe electronic pentru cetățeni și mediul de afaceri este multiplă : simplificare administrativa și reducerea birocrației, reducerea costurilor și timpului necesar pentru rezolvarea solicitărilor, un istoric centralizat al comunicării dintre cetățeni și instituția furnizoare de servicii, creșterea accesibilității solicitanților la serviciile oferite de instituțiile publice din administrația publică centrală și locală.
Punctul de Contact Unic pune la dispoziţie o serie de avantaje pentru toți utilizatorii sistemului informatic, printre care se numară:
- Reducerea costurilor și timpului necesar pentru rezolvarea solicitărilor
- Facilitarea dialogului şi a cooperării rapide între autorităţile competente
- Reducerea birocraţiei
- Sistem de notificări privind soluționarea solicitărilor în termenul legal
- Istoric centralizat al comunicării avute de către autoritatea compententă atât cu cetățenii cât și cu alte autorități competente (inclusiv documente)
- Creșterea transparenței și accesibilității cetățenilor la serviciile oferite de către autoritățile competente
- Creșterea gradului de satisfacție al cetățenilor în relația acestora cu autoritățile compentente
- Facilitarea dialogului şi a cooperării rapide între autorităţile competente
Rețeaua europeană EURES (European Employment Services) a fost înființată de Comisia Europeană în anul 1993, pe baza legislației Uniunii Europene.
Rețeaua functionează în toate statele UE, precum și în Norvegia, Elveția, Islanda și Liechtenstein, având ca obiectiv facilitarea liberei circulaţii a lucrătorilor pe piața europeană a muncii.
Rețeaua EURES oferă mai multe servicii:
- servicii de informare, consiliere şi mediere angajatorilor care doresc sa recruteze lucrători din alt stat european şi persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă în alt stat european;
- informații cu privire la condițiile de muncă și de viață din statele membre UE/SEE.
- Serviciile de asistență pentru angajatori furnizate de alți operatori EURES – alții decât instituții publice – pot face obiectul unei taxe.
Biroul Național de Coordonare al rețelei EURES România (BNC) este reprezentat de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă instituție care, conform O.G.nr.15/2014, este parte a rețelei EURES din anul 2007, contribuind la realizarea obiectivului general al rețelei, de a facilita libera circulație a lucrătorilor în interiorul Uniunii Europene și în Elveția, Norvegia, Islanda și Liechtenstein.
Responsabilitățile principale ale BNC sunt:
- organizarea activității legate de rețeaua EURES în România
- desemnarea membrilor și partenerilor EURES naționali, întocmirea și actualizarea Registrului național al membrilor și partenerilor EURES
- cooperarea cu Comisia Europeană și cu statele membre cu privire la compensarea locurilor de muncă cu cererile de locuri de muncă
- punerea în aplicare la nivel național a activităților de asistență orizontală: pre – instruirea la nivel național pe tematica EURES și selecția personalului pentru participarea la programul comun de formare furnizat de CE/la activități de învățare reciprocă
- promovarea colaborării cu părțile interesate, precum partenerii sociali, serviciile de orientare profesională, instituțiile de formare profesională și cele de învățământ superior, camerele de comerț, organizații implicate în programe de ucenicie și stagii etc.
Pentru mai multe informații referitoare la serviciile EURES, rolurile și sarcinile organizațiilor care fac parte din rețeaua europeană EURES, vă rugăm să accesați secțiunea Legislație EURES
UPDATE
Punctul de Contact Unic electronic, implementat ca urmare a punerii în aplicare a Directivei 2006/123/CE, este un sistem gestionat de Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei, disponibil la adresa https://edirect.e-guvernare.ro care oferă cetățenilor și mediului de afaceri posibilitatea accesării serviciilor prin mijloace electronice, de la distanță, prin internet, în orice moment, indiferent de țara de origine a beneficiarilor.
Importanța PCUe electronic pentru cetățeni și mediul de afaceri este multiplă : simplificare administrativa și reducerea birocrației, reducerea costurilor și timpului necesar pentru rezolvarea solicitărilor, un istoric centralizat al comunicării dintre cetățeni și instituția furnizoare de servicii, creșterea accesibilității solicitanților la serviciile oferite de instituțiile publice din administrația publică centrală și locală.
Punctul de Contact Unic pune la dispoziţie o serie de avantaje pentru toți utilizatorii sistemului informatic, printre care se numară:
- Reducerea costurilor și timpului necesar pentru rezolvarea solicitărilor
- Facilitarea dialogului şi a cooperării rapide între autorităţile competente
- Reducerea birocraţiei
- Sistem de notificări privind soluționarea solicitărilor în termenul legal
- Istoric centralizat al comunicării avute de către autoritatea compententă atât cu cetățenii cât și cu alte autorități competente (inclusiv documente)
- Creșterea transparenței și accesibilității cetățenilor la serviciile oferite de către autoritățile competente
- Creșterea gradului de satisfacție al cetățenilor în relația acestora cu autoritățile compentente
- Facilitarea dialogului şi a cooperării rapide între autorităţile competente
Cetățenii Uniunii Europene au dreptul de a beneficia de asistență medicală în orice țară din spațiul comunitar.
Totodată, cetatenii din Uniune au dreptul de rambursare a cheltuielilor ce decurg din asistența medicală, în țara lor de origine. Informațiile referitoare la aceste drepturi de care beneficiază cetățenii UE sunt prevăzute în legislația europeană și cea națională, și sunt prezentate pe website-ul Punctului Național de Contact pentru asistență medicală transfrontalieră.
Conform Directivei 2011/24/UE privind aplicarea drepturilor pacienților în cadrul asistenței medicale transfrontaliere, statele membre și-au desemnat unul sau mai multe puncte naționale de contact care au rolul de a facilita schimbul de informații necesare pentru ca pacienții să își poată exercita drepturile de asistență medicala în Uniunea Europeană, prin obținerea unor informații, cum sunt :
- informații privind furnizorii de servicii medicale
- informații la cerere privind un drept specific al furnizorilor de a presta servicii sau orice restricții privind desfășurarea activității lor profesionale
- informații privind drepturile pacienților, procedurile referitoare la plângeri și mecanismele pentru repararea daunelor, în conformitate cu legislația statului membru respectiv
- informații privind opțiunile juridice și administrative disponibile pentru soluționarea litigiilor, inclusiv în cazul unui prejudiciu rezultat în urma asistenței medicale transfrontaliere.
Ce poate face ECC Romania?
- Informare: poate oferi sfaturi consumatorilor cu privire la drepturile lor sau informații practice atunci când se deplasează prin UE
- Sprijin în soluționarea unei plângeri: atunci când consumatorii au o reclamație împotriva unui comerciant dintr-un alt stat membru
- Consultanță: dacă o soluționare pe cale amiabilă nu este posibilă, ECC Romania poate oferi sfaturi cu privire la calea de urmat
- Plângerile consumatorilor împotriva unor companii din UE pot fi preluate numai dacă aceștia sunt rezidenți sau cetățeni ai unui stat membru al UE (plus Norvegia, Islanda și Marea Britanie) și dacă legislația comunitară este aplicabilă.
Termenul de răspuns la o solicitare
- ECC Romania va încerca să ofere o analiză preliminară sau un răspuns final unei solicitări de informare în termen de cel mult 15 zile lucrătoare, care poate fi prelungit în situații justificate asupra cărora consumatorii vor fi informați. În cazul în care solicitarea trebuie intrumentată și transmisă către Centrul din statul unde are sediul comerciantul, conform procedurii ECC-Net, termenul recomandat de soluționare este de 70 de zile calendaristice.
- ECC Romania primește solicitări în limba română și în limba engleză, limbi în care este redactat formularul online de sesizare transfrontalier
- Nu există taxe, serviciile ECC-Net sunt gratuite
Ce nu poate face ECC România?
- Nu poate obliga comerciantul să accepte soluționarea litigiului pe cale amiabilă
- Nu poate reprezenta în mod legal consumatorii (de exemplu, în instanță)
- Nu poate prelua plângerea dacă sediul comerciantului se află în statul de rezidență al consumatorului
- Nu poate interveni dacă sediul comerciantului se află în afara UE (de exemplu în China, Canada sau SUA)
Ce alte activități mai desfășoară ECC Romania?
- Cooperează cu celelalte rețele constituite la nivelul UE care oferă informații esențiale asupra Uniunii Europene, asupra legislațiilor naționale și practicii judiciare
- Oferă Comisiei Europene informații directe privind subiectele de interes pentru consumatori și puncte de vedere privind politica de protecție a consumatorilor
- Realizează, împreună cu celelalte Centre din ECC-Net, comparații transfrontaliere care vizează probleme de interes pentru consumatori, precum prețurile, legislația etc.
Cum este finanțat ECC Romania?
ECC Romania este cofinanțat de Comisia Europeană și de Guvernul României, prin Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.
Aveți nevoie de ajutor într-o altă țară?
Accesați eccnet.eu pentru a găsi datele de contact ale tuturor Centrelor Europene ale Consumatorilor. Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor are câte un centru în fiecare stat membru al UE, precum și în Norvegia și Islanda.
Pentru mai multe informații, vă rugăm să citiți Carta calității a ECC-Net. Această cartă descrie serviciile ECC-Net și definește standardul de servicii la care vă puteți aștepta atunci când contactați unul dintre Centrele Europene ale Consumatorilor.
Rețeaua europeană EURES (European Employment Services) a fost înființată de Comisia Europeană în anul 1993, pe baza legislației Uniunii Europene.
Rețeaua functionează în toate statele UE, precum și în Norvegia, Elveția, Islanda și Liechtenstein, având ca obiectiv facilitarea liberei circulaţii a lucrătorilor pe piața europeană a muncii.
Rețeaua EURES oferă mai multe servicii:
- servicii de informare, consiliere şi mediere angajatorilor care doresc sa recruteze lucrători din alt stat european şi persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă în alt stat european;
- informații cu privire la condițiile de muncă și de viață din statele membre UE/SEE.
- Serviciile de asistență pentru angajatori furnizate de alți operatori EURES – alții decât instituții publice – pot face obiectul unei taxe.
Biroul Național de Coordonare al rețelei EURES România (BNC) este reprezentat de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă instituție care, conform O.G.nr.15/2014, este parte a rețelei EURES din anul 2007, contribuind la realizarea obiectivului general al rețelei, de a facilita libera circulație a lucrătorilor în interiorul Uniunii Europene și în Elveția, Norvegia, Islanda și Liechtenstein.
Responsabilitățile principale ale BNC sunt:
- organizarea activității legate de rețeaua EURES în România
- desemnarea membrilor și partenerilor EURES naționali, întocmirea și actualizarea Registrului național al membrilor și partenerilor EURES
- cooperarea cu Comisia Europeană și cu statele membre cu privire la compensarea locurilor de muncă cu cererile de locuri de muncă
- punerea în aplicare la nivel național a activităților de asistență orizontală: pre – instruirea la nivel național pe tematica EURES și selecția personalului pentru participarea la programul comun de formare furnizat de CE/la activități de învățare reciprocă
- promovarea colaborării cu părțile interesate, precum partenerii sociali, serviciile de orientare profesională, instituțiile de formare profesională și cele de învățământ superior, camerele de comerț, organizații implicate în programe de ucenicie și stagii etc.
Pentru mai multe informații referitoare la serviciile EURES, rolurile și sarcinile organizațiilor care fac parte din rețeaua europeană EURES, vă rugăm să accesați secțiunea Legislație EURES
Punctele de informare despre produse, implementate ca urmare a Regulamentului(UE) nr.515/2019 privind recunoașterea reciprocă a mărfurilor comercializate în mod legal, în alt stat membru, se organizează la Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, Biroul Român de Metrologie Legală, Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare şi la Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației.
Potrivit H.G nr. 477/2020 Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, exercită funcţia de autoritate de stat în domeniile sale de activitate şi este instituția competentă în domeniul produselor pentru construcţii.
În calitatea sa de autoritate competentă în domeniul produselor pentru construcții, MLPDA asigură punctul de informare despre produse pentru construcții și oferă:
- Îndrumarea metodologică în legătură cu libera circulaţie a produselor pentru construcţii
- Culegerea, organizarea şi actualizarea informaţiilor publicabile pe pagina de internet a MLPDA, cu privire la legislaţia privind punerea pe piaţă a produselor pentru construcţii, cerinţe aplicabile utilizării acestora şi lista standardelor armonizate
- Informaţii tehnice de specialitate referitoare la cerinţele aplicabile utilizării produselor pentru construcţii care fac obiectul standardelor armonizate sau evaluărilor tehnice europene
- Transmiterea de informaţii operatorilor economici sau autorităţilor competente dintr-un alt stat membru cu privire la normele tehnice aplicabile unui anumit tip de produs pentru construcții şi informaţii referitoare la principiul recunoaşterii reciproce.
