Licitații publice
Contracte publice
Potrivit legislației în vigoare, în speță, Legea nr.98/2016 privind achizițiile publice, autoritățile contractante au obligația să acorde operatorilor economici un tratament egal și nediscriminatoriu și să acționeze într-o manieră transparentă și proporțională. În cadrul aceluiași act normativ se prevede că, orice operator economic are dreptul de a participa la o procedură de atribuire în calitate de ofertant sau candidat, individual ori în comun cu alți operatori economici.
După înscrierea în procedură, operatorul economic poate să-și depună oferta, conform cerințelor tehnice specifice care se regăsesc pe site-ul https://www.e-licitatie.ro/ sau pot fi obținute prin formularea unei solicitări în acest sens către Autoritatea pentru Digitalizarea României care operează sistemul electronic de achiziţii publice.
Toate documentele depuse în cadrul unei oferte de către un operator economic trebuie semnate cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat și eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
Portalul utilizat pentru a depune o ofertă este Sistemul Electronic de Achiziții publice (SEAP), utilizat în scopul aplicării prin mijloace electronice a procedurilor de atribuire şi în scopul publicării anunţurilor la nivel național, accesibil la adresa de internet: https://www.e-licitatie.ro/
Pentru accesarea unor tutoriale despre depunerea unei oferte vă recomandăm să consultați secțiunea DEMO, precum și manualele de utilizare dedicate atât operatorilor economici cât și autorităților contractante disponibile pe site-ul menționat.
Procedurile de realizare a achizițiilor publice, de atribuire a contractelor de achiziție publică și de organizare a concursurilor de soluții, instrumentele și tehnicile specifice care pot fi utilizate pentru atribuirea contractelor, sunt reglementate de norme europene și naționale care asigură cadrul legal necesar pentru achizitionarea de bunuri, servicii și lucrări.
Participarea la licitații publice: reguli și proceduri
Procedurile de atribuire aplicabile pentru contractelor de achiziţie publică /acordurilor-cadru sau organizarea concursurilor de soluţii sunt următoarele: licitaţia deschisă, licitaţia restrânsă, negocierea competitivă, dialogul competitiv, parteneriatul pentru inovare, negocierea fără publicare prealabilă, concursul de soluţii, procedura de atribuire aplicabilă în cazul serviciilor sociale şi al altor servicii specifice, procedura simplificată.
Pragurile pentru procedurile de atribuire menționate mai sus care determină reguli diferite sub pragurile UE sunt enumerate la art. 7 alin (1) – (5) din Legea nr. 98/2016.
Situațiile în care un ofertant poate fi exclus dintr-o procedură de atribuire sunt următoarele: constituirea unui grup infracţional, infracţiuni de corupţie, spălarea banilor, operatorul economic se află în procedura insolvenţei sau în lichidare, participarea anterioară a operatorului economic la pregătirea procedurii de atribuire care a condus la o distorsionare a concurenţei.
Perioada în care poate fi depusă oferta de către un operator economic este reprezentată de data limită de depunere a ofertei, acesta se menționează în documentația de atribuire.
Potrivit reglementărilor în vigoare, oferta cuprinde propunerea financiară, propunerea tehnică, precum şi alte documente stabilite prin documentaţia de atribuire.
Modalitatea de depunere a facturilor electronice nu este reglementată de legislația în domeniu.
Persoana care se consideră vătămată de un act al autorităţii contractante poate sesiza organele abilitate în vederea anulării actului autorităţii contractante, obligării acesteia la emiterea unui act sau la adoptarea de măsuri de remediere, precum şi pentru recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim.
Contestaţia formulată pe cale administrativă- Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor
Termenele prevezute de legislație sunt diferite :
- 10 zile când valoarea estimată este mai mare decât pragurile valorice în raport cu care este obligatorie transmiterea spre publicare la Jurnalul Oficial al UE
- 7 zile când valoarea estimată a procedurii de achiziție este mai mică decât pragurile valorice în raport cu care este obligatorie transmiterea spre publicare către Jurnalul Oficial al UE
- Data publicării anunțului de inițiere a procedurii de atribuire a documentației, în cazul în care ,contestația privește conținutul documentației de atribuire
În cel mult 3 zile de la primirea contestației, autoritatea contractantă poate adopta măsurile de remediere care trebuie comunicate : contestatorului, celorlalți operatori economici și CNSC.
Dacă contestatorul consideră că măsurile adoptate sunt suficiente, acesta transmite CNSC și autorității contractante o cerere de renunțare la contestație.
Autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul numai după decizia CNSC privind soluționarea contestației.
Termene de soluționare a contestației de către CNSC
- 20 de zile -CNSC soluționează pe fond contestația în termen de 20 de zile de la data primirii dosarului achiziției publice, al achiziției sectoriale sau al concesiunii, termenul putând fi prelungit cu 10 zile, în cazuri temeinic justificate
- 10 zile în situaţia incidenţei unei excepţii care împiedică analiza pe fond a contestaţiei
Contestaţia formulată pe cale jurisdicțională
Când autoritatea competentă și/sau orice persoană se consideră vatamată de deciziile dispuse de CNSC, poate depune plângere la instanța de judecată competentă atât pentru motive de nelegalitate, cât şi de netemeinicie.
Termene de depunere a contestației
- 10 zile de la comunicare deciziei CNSC pentru părțile cauzei
- 10 zile de la data luării la cunoştinţă de către alte persoane vătămate
Instanța competentă
Instanţa competentă să soluţioneze plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de CNSC este curtea de apel, secţia de contencios administrativ şi fiscal, în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii contractante. Plângerile se soluţionează de complete specializate în achiziţii publice.
