Taxa pe valoarea adăugată
Impozite
Ce este rambursarea de TVA?
Rambursarea taxei pe valoare adăugată (TVA) reprezintă restituirea TVA-ului, la solicitarea companiilor, atunci când sumele obținute din vânzari sunt mai mici decât sumele obținute din cumpărari. Companiile pot solicita rambursarea TVA-ului, atunci când TVA-ul deductibil este mai mare decât TVA-ul colectat. Modalitatea de obținere a rambursării de TVA se poate face atât prin intermediul declarației 300, cât și prin declarația 318 (rambursări TVA din UE), de la Bugetul de Stat.
În România, rambursarea de TVA este reglementată prin Legea nr. 227/2015 din Codul Fiscal, actualizată și modificat.
Cum se calculează valoarea TVA-ului rambursat?
Valoarea TVA-ului care trebuie rambursat se calculează prin stabilirea sumelor care au rezultat din taxele aferente achizițiilor efectuate de o persoană impozabilă și taxele colectate pentru operațiuni taxabile se calculează valoarea TVA-ului care trebuie rambursat.
Cine poate solicita rambursarea TVA?
Orice persoană impozabilă, înregistrată în scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul Fiscal, poate solicita rambursarea de TVA, trimestrial sau lunar, în cazul în care există sume negative care trebuie decontate.
Selectarea acestei opțiuni se face din decontul de taxă prin formularul 300, fiind totodată și cerere de rambursare.
Persoanele impozabile pot solicita rambursarea TVA pentru următoarele categorii de bunuri și servicii achiziționate:
- combustibil;
- închiriere de mijloace de transport;
- taxe rutiere de acces şi taxa de utilizare a drumurilor;
- cheltuieli de deplasare (cu taxiul sau mijloace de transport public), cazare, servicii de catering și restaurant, acces la târguri şi expoziţii, cheltuieli pentru produse de lux, activităţi de divertisment şi spectacole.
Firmele care nu sunt plătitoare de TVA sau ale căror sume negative sunt mai mici de 5000 de lei nu pot solicita rambursarea de TVA.
Când se rambursează TVA?
Rambursarea de TVA se face, de regulă, în 45 de zile sau în 90 de zile în cazul în care soluţionarea decontului de TVA presupune şi un control anticipat. Termenul iniţial poate fi prelungit cu o perioadă de la două la şase luni în cazul în care, pentru soluţionarea cererii este necesară administrarea de alte probe suplimentare în vederea luării unei decizii. În această perioadă, contribuabilul nu poate solicita dobânzi pentru rambursarea cu întârziere a TVA.
Stadiul solicitării de rambursare cât și situația deconturilor cu rambursare de TVA pot fi verificate de către contribuabili pe site-ul ANAF.
Taxa pe valoarea adăugată (TVA) este o taxă generală care se aplică tuturor activităților comerciale care implică producția și distribuția bunurilor și serviciilor. Aceasta taxa este suportată de consumatorul final al bunului/serviciului respectiv, fiind încasată în cascadă de fiecare agent economic care participă la ciclul economic al realizării unui produs sau prestării unui serviciu care intră în sfera de impozitare. După exercitarea dreptului de deducere, agenții economici impozabili care au participat la ciclul economic virează soldul TVA la bugetul de stat.
Potrivit art. 316 alin. (1) a lit. a) sau c) din Codul fiscal înregistrarea în scopuri de TVA a societăţilor cu sediul activităţii economice în România înfiinţate în baza Legii societăţilor nr. 31/1990 cu modificările și completările ulterioare, se realizează înainte de începerea activităţii economice:
- dacă declară că urmează să realizeze o cifră de afaceri care atinge sau depășește plafonul de scutire de 300.000 lei;
- dacă declară că urmează să realizeze o cifră de afaceri inferioară plafonului de scutire de 300.000 lei, dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă.
(300.000 lei - reprezintă cifra de afaceri care constituie plafonul pentru aplicarea regimului special de scutire pentru întreprinderi mici şi este definită la art. 310 alin. (2) din Codul fiscal şi în normele metodologice publicate pentru aplicarea acestui articol).
În aceste situaţii societăţile comerciale depun la organul fiscal, în aceeaşi zi cu depunerea la Oficiul Registrului Comerţului a cererii de înmatriculare în registrul comerţului, cererea de înregistrare în scopuri de TVA (formular 098).
Conform Ordinului ANAF nr. 631/2016, cererea se depune de către solicitant, în calitate de reprezentant legal al societăţii pentru care se solicită înregistrarea în scopuri de TVA, de către un asociat al acesteia sau altă persoană împuternicită, potrivit legii, la registratura organului fiscal competent ori la poştă prin scrisoare recomandată.
În acord cu articolul 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, societăţile comerciale pot solicita înregistrarea în scopuri de TVA după începerea activităţii economice dacă cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic este inferioară plafonului de scutire de 300.000 lei, dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă. În aceast caz, societăţile depun la organele fiscale competente declarația de mențiuni pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică (formular 010).
Conform Ordinului ANAF nr. 3725/2017, declaraţia se depune direct (prin reprezentant legal) sau prin împuternicit, la registratura organului fiscal competent ori la poştă prin scrisoare recomandata.
După depunerea solicitărilor de înregistrare în scopuri de TVA de către societăți, formularul 098 sau, după caz, formularul 010, potrivit celor meţionate mai sus, organul fiscal va emite Decizia privind înregistrarea în scopuri de TVA, iar înregistrarea se consideră valabilă incepand cu data comunicării acestei Decizii (Ordin ANAF 521/2016).
Începând cu 14 mai 2020, data intrării în vigoare a OUG nr. 69/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru instituirea unor măsuri fiscale, societăţile comerciale care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, în situaţiile mai sus mentionate, nu mai sunt supuse, în vederea înregistrării, unei analize în baza criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal (ulterior, pe parcursul desfăşurării activităţii, organul fiscal efectuează analize de risc, iar in cazul celor care prezintă risc fiscal ridicat, anulează codul de înregistrare în scopuri de TVA).
Persoanele impozabile care solicită, după începerea activităţii economice, înregistrarea în scopuri de TVA prin opţiune, respectiv persoanele care solicită înregistrarea ca urmare a depăşirii plafonului de scutire întermenul legal (10 zile de la data atingerii sau depăşirii plafonului), au dreptul la ajustarea TVA.
Aceste persoane au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
- bunurilor aflate în stoc, serviciilor neutilizate şi activelor corporale fixe în curs de execuţie, constatate pe bază de inventariere, în momentul trecerii la regimul normal de taxare, potrivit art. 304 din Codul fiscal;
- bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate în proprietatea sa în momentul trecerii la regimul normal de taxă, potrivitart. 305 din Codul fiscal;
Bunuri de capital reprezintă toate activele corporale fixe, precum şi operaţiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/părţilor de bunuri imobile, exclusiv reparaţiile ori lucrările de întreţinere a acestora, chiar în condiţiile în care astfel de operaţiuni sunt realizate de beneficiarul unui contract de închiriere, leasing sau al oricărui altui tip de contract prin care bunurile imobile/părţile de bunuri imobile se pun la dispoziţia unei alte persoane cu condiţia ca valoarea fiecărei transformări sau modernizări să fie de cel puţin 20% din valoarea bunului imobil/părţii de bun imobil după transformare/modernizare. Bunurile imobile sunt considerate bunuri de capital indiferent dacă în contabilitatea persoanelor impozabile sunt înregistrate ca stocuri sau ca imobilizări corporale.
Active corporale fixe reprezintă orice imobilizare corporală amortizabilă, construcţiile şi terenurile de orice fel, deţinute pentru a fi utilizate în producţia sau livrarea de bunuri ori în prestarea de servicii, pentru a fi închiriate terţilor sau pentru scopuri administrative.
- activelor corporale fixe care până la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achiziţionate până la 1 ianuarie 2016 şi care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxă, potrivit art. 306 din Codul fiscal;
- achiziţiilor de bunuri şi servicii care urmează a fi obţinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxă a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) şi b) din Codul fiscal înainte de data trecerii la regimul normal de taxă şi al căror fapt generator de taxă, respectiv livrarea/prestarea, are loc după această dată.
Conform art. 305 alineatul (1) litera a) şi art. 266 alineatul (1) punctul 3 din Codul fiscal, precum si a punctului 83 alin. 11-14 din normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, factura pentru achiziţii de bunuri/servicii efectuate înainte de înregistrarea în scopuri de TVA a persoanei impozabile nu trebuie să conţină menţiunea referitoare la codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile conform art. 316 din Codul fiscal.
Ajustările efectuate se înscriu în primul decont de taxă depus după înregistrarea în scopuri de TVA sau, după caz, într-un decont ulterior.
Informații in legatură cu anularea din oficiu a codului de TVA și înregistrarea în scopuri de TVA după anularea din oficiu a codului de TVA regasiți aici.
În Codul fiscal (Titlul VII, Capitolul VII) puteți consulta informațiile cu privire la modul în care o întreprindere trebuie să-și calculeze baza de impozitare pentru TVA.
Cotele de TVA în vigoare în România sunt aplicate și calculate în conformitate cu art. 291 din Codul fiscal.
Scutirile de TVA se aplică în conformitate cu prevederile din Codul fiscal, Titlul VII, Capitolul IX.
Înregistrarea persoanelor impozabile în scopuri de TVA
Persoana impozabilă cu sediul în România
Persoana impozabilă care are sediul activităţii economice în România şi realizează sau intenţionează să realizeze o activitate economică ce implică operaţiuni taxabile, scutite de taxa pe valoarea adăugată cu drept de deducere şi/sau operaţiuni rezultate din activităţi economice pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate, dacă taxa ar fi deductibilă, în cazul în care aceste operaţiuni ar fi fost realizate în România conform art. 297 alin. (4) lit. b) şi d), trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA la organul fiscal competent, după cum urmează:
- înainte de realizarea unor astfel de operaţiuni, în următoarele cazuri:
- dacă declară că urmează să realizeze o cifră de afaceri care atinge sau depăşeşte plafonul de scutire prevăzut la art. 310 alin. (1), cu privire la regimul special de scutire pentru întreprinderile mici;
- dacă declară că urmează să realizeze o cifră de afaceri inferioară plafonului de scutire prevăzut la art. 310 alin. (1), dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă.
- dacă în cursul unui an calendaristic atinge sau depăşeşte plafonul de scutire prevăzut la art. 310 alin. (1), în termen de 10 zile de la sfârşitul lunii în care a atins sau a depăşit acest plafon;
- dacă cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic este inferioară plafonului de scutire de 300,000 lei , dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă;
- dacă efectuează operaţiuni scutite de taxă şi optează pentru taxarea acestora
Persoana impozabilă care are sediul în afara României
Persoana impozabilă care are sediul activităţii economice în afara României, dar este stabilită în România printr-un sediu fix, conform art. 266 alin. (2) lit. b), este obligată să solicite înregistrarea în scopuri de TVA în România, astfel:
- înaintea primirii serviciilor, în situaţia în care urmează să primească pentru sediul fix din România servicii pentru care este obligată la plata taxei în România conform art. 307 alin. (2), dacă serviciile sunt prestate de o persoană impozabilă care este stabilită în sensul art. 266 alin. (2) în alt stat membru;
- înainte de prestarea serviciilor, în situaţia în care urmează să presteze serviciile prevăzute la art. 278 alin. (2) de la sediul fix din România pentru un beneficiar persoană impozabilă stabilită în sensul art. 266 alin. (2) în alt stat membru care are obligaţia de a plăti TVA în alt stat membru, conform echivalentului din legislaţia statului membru respectiv al art. 307 alin. (2);
- înainte de realizarea unor activităţi economice de la respectivul sediu fix în condiţiile stabilite la art. 266 alin. (2) lit. b) şi c)
Persoana impozabilă care nu este stabilită în România
Persoana impozabilă care nu este stabilită în România conform art. 266 alin. (2) şi nici înregistrată în scopuri de TVA în România, poate solicita înregistrarea în scopuri de TVA dacă efectuează în România oricare dintre următoarele operaţiuni:
- importuri de bunuri;
- operaţiuni prevăzute la 292 alin. (2) lit. e), dacă optează pentru taxarea acestora, conform art. 292 alin. (3);
- operaţiuni prevăzute la art. 292 alin. (2) lit. f), dacă acestea sunt taxabile prin efectul legii sau prin opţiune, conform art. 292 alin. (3).
Persoana impozabilă stabilită în Uniunea Europeană dar nu în România
Persoana impozabilă stabilită în Uniunea Europeană, dar nu în România, care are obligaţia să se înregistreze în scopuri de TVA în România, poate, în condiţiile stabilite prin normele metodologice, să îşi îndeplinească această obligaţie prin desemnarea unui reprezentant fiscal. Persoana impozabilă nestabilită în Uniunea Europeană care are obligaţia să se înregistreze în scopuri de TVA în România este obligată, în condiţiile stabilite prin normele metodologice, să se înregistreze prin desemnarea unui reprezentant fiscal.
Anularea înregistrarii unei persoane în scopuri de TVA
Organele fiscale competente anulează înregistrarea unei persoane în scopuri de TVA dacă :
- este declarată inactivă conform prevederilor Codului de procedură fiscală, de la data declarării ca inactivă;
- asociaţii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă însăşi au înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, de la data comunicării deciziei de anulare de către organele fiscale competente. Prin excepţie, în cazul societăţilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se dispune anularea înregistrării persoanei în scopuri de TVA
- nu s-a depus niciun decont de taxă prevăzut la art. 323 pentru 6 luni consecutive, în cazul persoanei care are perioada fiscală luna calendaristică, şi pentru două trimestre calendaristice consecutive
- dacă în deconturile de taxă depuse pentru 6 luni consecutive, în cazul persoanei impozabile care are perioada fiscală luna calendaristică, şi pentru două trimestre calendaristice consecutive, în cazul persoanei impozabile care are perioada fiscală trimestrul calendaristic, nu au fost evidenţiate achiziţii de bunuri/servicii şi nici livrări de bunuri/prestări de servicii realizate în cursul acestor perioade de raportare, organele fiscale competente anulează înregistrarea în scopuri de TVA din prima zi a lunii următoare celei în care a intervenit termenul de depunere al celui de-al şaselea decont de taxă în prima situaţie şi, respectiv, din prima zi a lunii următoare celei în care a intervenit termenul de depunere al celui de-al doilea decont de taxă în a doua situaţie;
- atunci când persoana impozabilă nu era obligată şi nici nu avea dreptul să solicite înregistrarea în scopuri de TVA;
- în situaţia persoanelor impozabile care solicită scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA în vederea aplicării regimului special de scutire prevăzut la art. 310 sau a regimului special pentru agricultori prevăzut la art. 315^1;
- dacă persoana impozabilă, societate cu sediul activităţii economice în România, înfiinţată în baza Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, supusă înmatriculării la registrul comerţului, prezintă risc fiscal ridicat.
Plata TVA
Persoana obligată la plata TVA este persoana impozabilă care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii.
