Rate de impozitare și scutiri de TVA
Taxa pe valoarea adăugată
Taxa pe valoarea adăugată (TVA) este o taxă generală care se aplică tuturor activităților comerciale care implică producția și distribuția bunurilor și serviciilor. Aceasta taxa este suportată de consumatorul final al bunului/serviciului respectiv, fiind încasată în cascadă de fiecare agent economic care participă la ciclul economic al realizării unui produs sau prestării unui serviciu care intră în sfera de impozitare. După exercitarea dreptului de deducere, agenții economici impozabili care au participat la ciclul economic virează soldul TVA la bugetul de stat.
Potrivit art. 316 alin. (1) a lit. a) sau c) din Codul fiscal înregistrarea în scopuri de TVA a societăţilor cu sediul activităţii economice în România înfiinţate în baza Legii societăţilor nr. 31/1990 cu modificările și completările ulterioare, se realizează înainte de începerea activităţii economice:
- dacă declară că urmează să realizeze o cifră de afaceri care atinge sau depășește plafonul de scutire de 300.000 lei;
- dacă declară că urmează să realizeze o cifră de afaceri inferioară plafonului de scutire de 300.000 lei, dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă.
(300.000 lei - reprezintă cifra de afaceri care constituie plafonul pentru aplicarea regimului special de scutire pentru întreprinderi mici şi este definită la art. 310 alin. (2) din Codul fiscal şi în normele metodologice publicate pentru aplicarea acestui articol).
În aceste situaţii societăţile comerciale depun la organul fiscal, în aceeaşi zi cu depunerea la Oficiul Registrului Comerţului a cererii de înmatriculare în registrul comerţului, cererea de înregistrare în scopuri de TVA (formular 098).
Conform Ordinului ANAF nr. 631/2016, cererea se depune de către solicitant, în calitate de reprezentant legal al societăţii pentru care se solicită înregistrarea în scopuri de TVA, de către un asociat al acesteia sau altă persoană împuternicită, potrivit legii, la registratura organului fiscal competent ori la poştă prin scrisoare recomandată.
În acord cu articolul 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, societăţile comerciale pot solicita înregistrarea în scopuri de TVA după începerea activităţii economice dacă cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic este inferioară plafonului de scutire de 300.000 lei, dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă. În aceast caz, societăţile depun la organele fiscale competente declarația de mențiuni pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică (formular 010).
Conform Ordinului ANAF nr. 3725/2017, declaraţia se depune direct (prin reprezentant legal) sau prin împuternicit, la registratura organului fiscal competent ori la poştă prin scrisoare recomandata.
După depunerea solicitărilor de înregistrare în scopuri de TVA de către societăți, formularul 098 sau, după caz, formularul 010, potrivit celor meţionate mai sus, organul fiscal va emite Decizia privind înregistrarea în scopuri de TVA, iar înregistrarea se consideră valabilă incepand cu data comunicării acestei Decizii (Ordin ANAF 521/2016).
Începând cu 14 mai 2020, data intrării în vigoare a OUG nr. 69/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru instituirea unor măsuri fiscale, societăţile comerciale care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, în situaţiile mai sus mentionate, nu mai sunt supuse, în vederea înregistrării, unei analize în baza criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal (ulterior, pe parcursul desfăşurării activităţii, organul fiscal efectuează analize de risc, iar in cazul celor care prezintă risc fiscal ridicat, anulează codul de înregistrare în scopuri de TVA).
Persoanele impozabile care solicită, după începerea activităţii economice, înregistrarea în scopuri de TVA prin opţiune, respectiv persoanele care solicită înregistrarea ca urmare a depăşirii plafonului de scutire întermenul legal (10 zile de la data atingerii sau depăşirii plafonului), au dreptul la ajustarea TVA.
Aceste persoane au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
- bunurilor aflate în stoc, serviciilor neutilizate şi activelor corporale fixe în curs de execuţie, constatate pe bază de inventariere, în momentul trecerii la regimul normal de taxare, potrivit art. 304 din Codul fiscal;
- bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate în proprietatea sa în momentul trecerii la regimul normal de taxă, potrivitart. 305 din Codul fiscal;
Bunuri de capital reprezintă toate activele corporale fixe, precum şi operaţiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/părţilor de bunuri imobile, exclusiv reparaţiile ori lucrările de întreţinere a acestora, chiar în condiţiile în care astfel de operaţiuni sunt realizate de beneficiarul unui contract de închiriere, leasing sau al oricărui altui tip de contract prin care bunurile imobile/părţile de bunuri imobile se pun la dispoziţia unei alte persoane cu condiţia ca valoarea fiecărei transformări sau modernizări să fie de cel puţin 20% din valoarea bunului imobil/părţii de bun imobil după transformare/modernizare. Bunurile imobile sunt considerate bunuri de capital indiferent dacă în contabilitatea persoanelor impozabile sunt înregistrate ca stocuri sau ca imobilizări corporale.
Active corporale fixe reprezintă orice imobilizare corporală amortizabilă, construcţiile şi terenurile de orice fel, deţinute pentru a fi utilizate în producţia sau livrarea de bunuri ori în prestarea de servicii, pentru a fi închiriate terţilor sau pentru scopuri administrative.
- activelor corporale fixe care până la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achiziţionate până la 1 ianuarie 2016 şi care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxă, potrivit art. 306 din Codul fiscal;
- achiziţiilor de bunuri şi servicii care urmează a fi obţinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxă a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) şi b) din Codul fiscal înainte de data trecerii la regimul normal de taxă şi al căror fapt generator de taxă, respectiv livrarea/prestarea, are loc după această dată.
Conform art. 305 alineatul (1) litera a) şi art. 266 alineatul (1) punctul 3 din Codul fiscal, precum si a punctului 83 alin. 11-14 din normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, factura pentru achiziţii de bunuri/servicii efectuate înainte de înregistrarea în scopuri de TVA a persoanei impozabile nu trebuie să conţină menţiunea referitoare la codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile conform art. 316 din Codul fiscal.
Ajustările efectuate se înscriu în primul decont de taxă depus după înregistrarea în scopuri de TVA sau, după caz, într-un decont ulterior.
Informații in legatură cu anularea din oficiu a codului de TVA și înregistrarea în scopuri de TVA după anularea din oficiu a codului de TVA regasiți aici.
În Codul fiscal (Titlul VII, Capitolul VII) puteți consulta informațiile cu privire la modul în care o întreprindere trebuie să-și calculeze baza de impozitare pentru TVA.
Cotele de TVA în vigoare în România sunt aplicate și calculate în conformitate cu art. 291 din Codul fiscal.
Scutirile de TVA se aplică în conformitate cu prevederile din Codul fiscal, Titlul VII, Capitolul IX.
Informatii suplimentare
Servicii disponibile
Sectiuni suplimentare
Spune-ți părerea
Oferă-ne opinia ta despre conținutul acestei pagini. Poți lăsa un comentariu despre ceea ce putem îmbunătăți. Nu vei primi un răspuns la comentariul tău. Folosește formularul de contact pentru a clarifica îndoielile despre informațiile și serviciile disponibile pe acest portal.
Ajută-ne să ne îmbunătățimi
