roepas.ro
favorite_border
RO / EN

Categorie

Documentele necesare cetățenilor Uniunii și membrilor familiilor lor care nu sunt cetățeni ai Uniunii

Călătoriile în interiorul Uniunii
Pagină informativă
0
 proceduri
Documente necesare cetățenilor din afara Uniunii atunci când călătoresc din străinatate în cadrul UE

Viza română. Informații pentru cetățenii străini

Regimul de călătorie aplicabil cetăţenilor terţi membri de familie ai cetăţenilor UE/SEE/CH este detaliat în portalul extern eVisa.
Pentru facilitarea procesului de obținere a vizelor, Ministerul Afacerilor Externe a operaţionalizat portalul electronic eViza, fiind disponbil 24/7. Portalul urmăreşte scurtarea timpului de așteptare în fata ghişeului şi eficientizarea procesului de preluare a cererilor de vize.

Portalul eViza oferă solicitanţilor de vize oportunitatea de a face dovada îndeplinirii condiţiilor legale prin încărcarea online a informaţiilor necesare şi a documentelor justificative, înainte de prezentarea la ghişeu. Documentele sunt verificate de personalul consular, care asigura feedback online şi informează solicitantul cu privire la posibilitatea efectuării unei programări online, prin intermediul portalului, la o anumită dată şi oră, pentru a se prezenta la misiunea diplomatică sau oficiul consular competent, în vederea verificării documentelor originale şi depunerii dosarului.

Portalul eViza oferă utilizatorului posibilitatea de a verifica online, în orice moment, stadiul cererii sale.

Mai multe detalii legate de procesul de solicitare a vizei veți regăsi aici.

Pentru informații suplimentare vă puteți adresa autorității competente, și anume Centrului Național de Vize din cadrul Departamentului Consular al Ministerul Afacerilor Externe.

Pagină informativă
0
 proceduri
Documente necesare cetățenilor și membriilor familiilor care nu sunt cetățeni ai UE

Cetățenii străini pot intra în România în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, cu modificările și completările ulterioare și Ordonanței de Urgență nr. 102/2005 privind libera circulație pe teritoriul României a cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene și Spațiului Economic European și a cetățenilor Confederației Elvețiene, cu modificările și completările ulterioare.

Înainte de venirea în România, Poliția de Frontieră Română recomandă contactarea reprezentanței diplomatice a României din statul dumneavoastră, pentru obținerea de informații suplimentare referitoare la legislația română.

Intrarea pe teritoriul României a cetățenilor Uniunii Europene, statelor membre Spațiului Economic European și Elveției este permisă prin toate punctele de trecere a frontierei de stat deschise traficului de persoane, cu condiția prezentării documentului național de identitate, a pașaportului sau a unui document eliberat în condițiile O.U.G. nr. 102/2005 pentru cetățenii Uniunii Europene, valabil, fără a se aplica ștampila de intrare de către polițiștii de frontieră în oricare dintre aceste documente.

Membrii de familie care nu sunt cetățeni ai Uniunii Europene pot intra pe teritoriul României în baza unui pașaport valabil și a vizei de intrare, cu excepția cazurilor în care obligativitatea obținerii vizei este desființată în condițiile legii.

Membrul de familie care nu este cetățean al Uniunii Europene, dar care este în posesia unui document valabil, care atestă rezidența pe teritoriul unui alt stat membru în calitate de membru de familie al unui cetățean al Uniunii Europene, este scutit de la obligativitatea obținerii unei vize. Polițiștii de frontieră nu aplică ștampila de intrare sau de ieșire în pașaportul persoanelor din această categorie.

Cetățenilor U.E., S.E.E. și Elveția le este recunoscut dreptul comunitar la libera circulație și beneficiază de un control minim la trecerea frontierei, ce constă într-o verificare rapidă și imediată a documentelor de călătorie pentru stabilirea identității.

Într-o manieră aleatorie ori în baza unor analize de risc, polițiștii de frontieră pot efectua controale mai riguroase/suplimentare asupra persoanelor și mijloacelor de transport ale acestora, respectându-se întotdeauna prevederile legislației în vigoare.

Nici cetățenii români, nici cetățenii altor țări, nu pot utiliza un pașaport expirat drept document de călătorie valabil pentru a intra sau ieși de pe teritoriul României.

La întoarcerea pe teritoriul României, polițiștii de frontieră, în conformitate cu art. 29 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, pot permite intrarea pe teritoriul României a cetățeanului român care se legitimează cu un document de călătorie emis de autoritățile competente române, a cărui valabilitate a încetat, numai după efectuarea verificărilor corespunzătoare în evidențele specifice, cu privire la identitatea și cetățenia titularului. În acest caz, durata verificărilor efectuate nu poate depăși 24 de ore din momentul prezentării solicitantului în punctul de trecere a frontierei.

De asemenea, în cazul în care persoana care se prezintă în punctul de trecere a frontierei pentru a intra pe teritoriul României declară că este cetățean român, dar nu posedă documente eliberate de autoritățile române, valabile sau expirate, care să ateste identitatea acesteia, polițiștii de frontieră efectuează în cel mai scurt timp posibil verificările necesare pentru stabilirea identității și cetățeniei persoanei respective.

În situația în care persoana este titulară a unui document de călătorie eliberat de un alt stat și îndeplinește condițiile de intrare pe teritoriul României, potrivit legii, polițiștii de frontieră permit intrarea acesteia în țară, în calitate de străin și o îndrumă totodată să se adreseze Direcției Generale de Pașapoarte, pentru clarificarea situației privind cetățenia română.

Polițiștii de frontieră sunt obligați să permită intrarea pe teritoriul României a persoanelor de îndată ce stabilesc identitatea acestora, precum și faptul că sunt cetățeni români.

Pagină informativă
0
 proceduri
Documente necesare minorilor care călătoresc singuri în UE

Documentele specifice pe care minorii trebuie să le aibă atunci când călătoresc către și din țara lor de origine (în UE):

Minorul cetățean român, titular al unui document de călătorie individual ori, după caz, al unei cărți de identitate/cărți electronice de identitate, poate călători în străinătate, în statele membre ale Uniunii Europene.

Documentele de călătorie menționate anterior, pe baza cărora cetățenii români minori pot călători, în prezent, în străinătate, sunt următoarele:

  • pașaport simplu electronic;
  • pașaport simplu temporar;
  • titlu de călătorie (valabil numai pentru revenirea în țară).

sau, după caz, în funcție de calitatea părintelui/părinților ori a persoanei care are în întreținere minorul,

  • pașaport diplomatic electronic;
  • pașaport de serviciu electronic.

Informații despre cum și de unde pot fi obținute aceste documente și / sau orice procedură specială care trebuie respectată (inclusiv orice termene relevante):

Potrivit dispozițiilor legale aplicabile în România, cererile pentru eliberarea pașapoartelor simple electronice/temporare se depun, în țară, la serviciile publice comunitare de pașapoarte în a căror rază de competență solicitanții au domiciliul sau, după caz, reședința, iar în străinătate, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României.

În cazul în care solicitantul pașaportului simplu electronic/temporar nu se poate prezenta la serviciul public comunitar de pașapoarte de la domiciliu sau reședință, cererile pentru eliberarea pașapoartelor pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar de pașapoarte.

Pașapoartele se eliberează de către autoritățile competente în termene care curg de la data depunerii cererilor și care nu pot depăși:

  • 3 zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea pașapoartelor simple temporare;
  • 15 zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea pașapoartelor simple electronice depuse în țară;
  • 45 de zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea pașapoartelor simple electronice depuse în străinătate, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în statele membre ale Uniunii Europene;
  • 60 de zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea pașapoartelor simple electronice depuse în străinătate, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din state terțe în raport cu Uniunea Europeană.

În situația în care solicitantul depune cererea privind eliberarea pașaportului simplu electronic în străinătate, dar optează pentru ridicarea acestuia de la unul dintre serviciile publice comunitare de pașapoarte, termenul de eliberare este de maxim 15 zile lucrătoare.

Pașaport sau carte de identitate pierdute

Pierderea pașaportului se declară de îndată de către titular sau, după caz, de către părinții minorului, reprezentanții legali ori însoțitorii acestuia, la cea mai apropiată unitate de poliție sau la orice serviciu public comunitar de pașapoarte ori la Direcția Generală de Pașapoarte, iar în străinătate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.

În cazul declarării pierderii la organele de poliție, acestea au obligația de a elibera o adeverință care să ateste declararea evenimentului respectiv.

Obligația declarării pierderii documentului de călătorie poate fi realizată și cu ocazia depunerii cererii pentru eliberarea unui nou pașaport, situație în care titularul/părinții minorului sau reprezentanții legali va/vor declara pe propria răspundere împrejurările producerii evenimentului.

Furtul pașaportului se declară de îndată, de către titular sau, după caz, de către părinții minorului, reprezentanții legali sau însoțitorii acestuia, la cea mai apropiată unitate de poliție din țară sau de pe teritoriul statului în care s-a produs evenimentul, solicitând eliberarea unei adeverințe care să ateste declararea evenimentului respectiv.

Document de călătorie de urgență (ETD):

Pentru cetățenii români aflați în străinătate care nu mai posedă document de călătorie valabil, misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României eliberează titlul de călătorie numai pentru ca titularul să se întoarcă în țară.

Valabilitatea titlului de călătorie este de cel mult 30 de zile și încetează de drept la data intrării titularului în România.

Ministerul Afacerilor Externe stabilește proceduri pentru stabilirea identității cetățenilor români care solicită titlu de călătorie și pentru eliberarea acestor documente.

roepas.ro
Autorități publice
Aveți nevoie de ajutor?
Instituții europene
Informații
© 2024 roepas.ro