Procedure
Offline
URBANISM - CERERE pentru emiterea autorizației de construire/desființare
favorite_border
Adaugă la favorite
Executarea lucrărilor de construcții sunt permise numai pe baza unei autorizații de construire, după cum reglementează Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată cu modificările și completările ulterioare.
Autorizația de construire/desființare este actul care conferă cetăţenilor dreptul de a construi, precum şi de a consolida/repara/desființa o construcție deja existentă. Acest act este eliberat de Primăria Sectorului 4 București, prin Direcția Generală de Urbanism și Amenajarea Teritoriului, în baza unui dosar ce cuprinde o serie de avize, acorduri, proiect tehnic, are o valabilitate de cel mult 12 luni de la data emiterii și poate fi prelungit cu încă 24 luni.
Potrivit actului normativ, autorizaţia de construire se emite la solicitarea deţinătorului unui drept real (proprietate, uz, uzufruct, superficie, servitute etc.) asupra unui imobil (teren şi/sau construcţii), cu respectarea prevederilor documentațiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
Legea nr. 50/1991 prevede şi o serie de cazuri în care nu este necesară o autorizaţie de construire conform art. 11.
În vederea emiterii autorizației de construire/desființare, solicitantul își va crea cont pe platforma start.ps4.ro unde va depune o cerere pentru emiterea autorizației de construire/desființare.
Valoarea taxei pentru emiterea autorizaţiei de construire/desființare este stabilită de Codul Fiscal, la art. 267 şi prin hotărâre dată Consiliului General al Municipiului Bucureşti (HCGMB) și este calculată astfel:
- Persoane fizice – arie desfășurată (suprafața construită) x coeficient zonă ( A, B, C, D rezultă din CU) x 1,129/m2
- Persoane juridice – se ia în considerare devizul calculat de beneficiar:
· pentru locuințe colective – deviz*0,5%
· pentru alte destinații - deviz*1,0%
Plata taxei se poate face prin OP în contul RO70TREZ70421160203XXXXX TREZORERIA SECTORULUI 4, SECTORUL 4 AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI, CUI 4316422, la aparatele SelfPay sau online la depunerea cererii.
Neînceperea lucrărilor sau nefinalizarea acestora în termenele stabilite, duce la pierderea valabilității autorizației, fiind necesară emiterea unei noi autorizații de construire/desființare. În situația în care caracteristicile nu se schimbă față de autorizația inițială, se va putea emite o nouă autorizație de construire, fără a fi necesar un nou certificat de urbanism.
Informații privind MODIFICAREA DE TEMĂ și DISPOZIȚIE DE ȘANTIER
Prin modificare de temă, potrivit definiției din anexa nr. 2 Legea 50/1991 - orice schimbare iniţiată de către investitor/proprietar care are în vedere funcţiunile şi/sau capacităţile funcţionale caracteristice, indicatorii tehnico-economici aprobaţi, soluţiile spaţiale şi/sau de amplasament şi alte asemenea cerinţe, care au fundamentat elaborarea documentaţiei tehnice - D.T. care a stat la baza emiterii autorizaţiei de construire.
Potrivit prevederilor art.7, alin. 15 din Legea 50/1991, dacă în timpul executării lucrărilor şi numai în perioada de valabilitate a autorizaţiei de construire survin modificări de temă privind lucrările de construcţii autorizate, care conduc la necesitatea modificării acestora, titularul are obligaţia de a solicita o nouă autorizaţie de construire, potrivit prevederilor prezentei legi.
Pentru obţinerea unei noi autorizaţii de construire, potrivit prevederilor, solicitantul va depune o nouă documentaţie tehnică - D.T. elaborată în condiţiile modificărilor de temă survenite, urmând ca autoritatea administraţiei publice locale competente să decidă, după caz:
a) emiterea noii autorizaţii de construire, dacă lucrările corespunzătoare modificărilor de temă se înscriu în limitele actului administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului, precum şi ale avizelor şi acordurilor obţinute pentru autorizaţia de construire iniţială;
b) reluarea procedurii de autorizare în condiţiile prezentei legi, dacă lucrările corespunzătoare modificărilor de temă depăşesc limitele actului administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului, precum şi ale avizelor şi acordurilor obţinute pentru autorizaţia de construire iniţială.
Verificarea încadrării lucrărilor corespunzătoare modificărilor de temă în limitele avizelor şi acordurilor obţinute pentru autorizaţia de construire iniţială se realizează de către structurile de specialitate ale autorităţii administraţiei publice competente, precum şi de verificatorii de proiecte atestaţi în condiţiile legii, pentru fiecare cerinţă esenţială de calitate în construcţii, cu participarea reprezentanţilor instituţiilor avizatoare.
Verificarea încadrării lucrărilor corespunzătoare modificărilor de temă în limitele actului administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului se realizează de către aceasta potrivit prevederilor legislaţiei privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.
Pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional, verificarea încadrării lucrărilor corespunzătoare modificărilor de temă de proiectare în limitele avizelor şi acordurilor obţinute pentru autorizaţia de construire iniţială se realizează de Ministerul Transporturilor, precum şi de verificatorii de proiecte atestaţi în condiţiile legii, pentru fiecare cerinţă esenţială de calitate în construcţii, cu participarea reprezentanţilor instituţiilor avizatoare afectate de modificări. Convocarea reprezentanţilor instituţiilor avizatoare se face de către Ministerul Transporturilor. Minuta şedinţei împreună cu toate documentele solicitate de lege stau la baza emiterii autorizaţiei de construire.
Conform normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii din 12.10.2009, în baza de dispoziției de șantier dată de proiectantul lucrărilor şi verificată de către un verificator de proiecte atestat în condiţiile legii, precum şi cu acordul scris al beneficiarului/investitorului/ administratorului/managerului de proiect, după caz, se pot admite modificări locale ale soluţiilor tehnice din documentaţia tehnică - D.T. autorizată fără emiterea unei noi autorizaţii de construire, dacă:
a) nu se modifică funcţiunea consemnată în autorizaţia iniţială;
b) se asigură respectarea prevederilor avizelor/acordurilor/punctului de vedere al autorităţii competente pentru protecţia mediului, precum şi ale actului administrativ al acesteia după caz, anexe la autorizaţia iniţială;
c) se asigură respectarea prevederilor Codului civil;
d) nu se modifică condiţiile de amplasament (regim de înălţime, POT, CUT, aliniament, distanţele minime faţă de limitele proprietăţii, ori aspectul construcţiei);
e) nu sunt periclitate rezistenţa şi stabilitatea clădirilor învecinate;
f) se asigură respectarea prevederilor reglementărilor tehnice în domeniul securităţii la incendiu;
g) se asigură economia de energie.
Se încadrează în prevederile şi lucrările devenite necesare în cazuri speciale determinate de luarea în considerare a unor situaţii imprevizibile la faza de proiectare (ca urmare a unor decopertări, relevee de fundaţii etc.), care se execută la construcţii existente, inclusiv la monumente istorice (cu avizul organismelor abilitate ale Ministerului Culturii şi Cultelor).
În situaţiile prevăzute la mai sus, responsabilitatea privind corectitudinea tehnică a soluţiei modificatoare aparţine proiectantului, în solidar cu verificatorul/verificatorii de proiect, iar titularul autorizaţiei are obligaţia de a depune (în copie) la emitentul autorizaţiei documentaţiile şi/sau documentele specificate, ca martor.
Entitled persons
Required documents
Denumire
Descriere
Obligatoriu
Semnătură digitală
Tip document
Descarcă
-
Nu sunt specificate documente necesare
Issued documents
Denumire
Tip document
Descarcă
-
Nu sunt specificate documente finale
Fees
Title
Value
Currency
No Results Found
Deadlines
Resolution time:
30
Working days
Case filling duration:
10
Working days
Notification deadline:
0
Working days
Legislation
Nu sunt specificate acte normative
Appeal routes
În cazul unui litigiu între beneficiar și autoritatea competentă sunt aplicabile dispozițiile de drept comun.
Additional information and links
More info:
Links:
Nu sunt specificate link-uri utile
Assistance and problem-solving services
No connected services
Last updated:
27 November 2025
Publicat de către:
A paragraph is a self-contained unit of a discourse in writing dealing with
a particular point or idea. Paragraphs are usually an expected part of
formal writing, used to organize longer prose.
Share your opinion
Provide your opinion about the content of this page. You can leave a comment about what we can improve. You will not receive a response to your comment. Use the contact form to clarify any questions regarding the information and services available on this portal.
Help us improvei
Can we assist?
Can't find what you're looking for? Use the support form or contact us.
