roepas.ro
favorite_border
RO / EN

Institution

Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Harghita

Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Harghita
Miercurea-Ciuc, P-ţa Libertăţii, nr. 5
Telefon:
Fax: 0266-207754
Email: office@dgaspchr.ro

Available procedures

PROCEDURA
Atestarea asistentului maternal profesionist

Descriere procedură

Asistentul maternal este persoana fizică, atestată în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 27/01.08.2024, angajată a direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, care asigură la domiciliul său sau, după caz, la reşedinţa sa creşterea, îngrijirea şi educarea copilului pe perioada aplicării măsurii de protecţie specială a plasamentului, a plasamentului în regim de urgenţă pentru copilul separat, temporar sau definitiv, de părinţii săi sau, după caz, în perioada de respiro a unui alt asistent maternal.

Poate fi atestată ca asistent maternal persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) a împlinit vârsta de 21 de ani;
b) a absolvit învăţământul profesional sau liceal;
c) prin comportamentul său în societate şi profilul psihologic prezintă garanţii morale cu privire la creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor;
d) persoana şi soţul/soţia prezintă disponibilităţi afective în relaţiile cu copiii, confirmate în urma evaluării psihologice;
e) soţul/soţia şi copiii care au împlinit vârsta de 14 ani şi care au acelaşi domiciliu sau, după caz, aceeaşi reşedinţă cu solicitantul îşi exprimă acordul cu privire la primirea în familie a unui copil/a unor copii;
f) are domiciliul sau, după caz, reşedinţa într-o localitate cu acces la servicii educaţionale, medicale pentru copilul/copiii pe care îl/îi va primi în plasament şi, după caz, la servicii de abilitare/reabilitare pentru copilul cu dizabilităţi;
g) are drept de folosinţă asupra unei locuinţe care acoperă în mod corespunzător necesităţile de preparare a hranei, de igienă, educaţie şi odihnă ale utilizatorilor săi, inclusiv cele ale copilului/copiilor care urmează a fi primit/primiţi în plasament şi pentru care se poate asigura un spaţiu individualizat de odihnă şi efectuare a temelor;
h) cel puţin unul dintre membrii adulţi ai familiei realizează venituri, exceptând solicitantul, dacă acesta locuieşte cu unul sau mai mulţi membri.

Nu poate fi asistent maternal persoana care se află în următoarele situaţii:
a) a depăşit vârsta standard de pensionare prevăzută de Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii;
b) a suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni contra persoanei, contra autorităţii, contra înfăptuirii justiţiei, de corupţie şi de serviciu, precum şi pentru infracţiuni de trafic de droguri, cu privire la regimul privind substanţele dopante, de efectuare de operaţiuni ilegale cu precursori sau cu alte produse susceptibile de a avea efecte psihoactive sau este înscrisă cu menţiuni în evidenţa Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;
c) are în familie membri care au împlinit vârsta de 14 ani sau alte persoane, care locuiesc împreună cu aceasta, care au fost condamnaţi prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru o infracţiune din categoria celor prevăzute la lit. b) sau sunt înscrişi cu menţiuni în evidenţa Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;
d) a fost decăzută din drepturile părinteşti prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă sau i-a fost interzis exerciţiul drepturilor părinteşti, ca pedeapsă complementară;
e) suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;
f) are în familie membri sau alte persoane majore care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;
g) are istoric de violenţă pentru care a fost emis ordin de protecţie provizoriu sau, după caz, ordin de protecţie, conform prevederilor Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau conform prevederilor Legii nr. 26/2024 privind ordinul de protecţie, sau are în familie membri sau alte persoane adulte care locuiesc cu aceasta pentru care au fost emise ordinele menţionate;
h) a avut sau, după caz, are unul sau mai mulţi copii naturali în sistemul de protecţie specială;
i) a consimţit la adopţia propriului copil, cu excepţia situaţiei în care copilul a fost adoptat de către soţ;
j) suferă de boli psihice, este dependentă de alcool, droguri sau alte substanţe psihotrope, confirmate prin certificate medicale eliberate de medicul specialist;
k) are în familie membri sau alte persoane majore, care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli psihice, sunt dependente de alcool, droguri sau alte substanţe psihotrope, confirmate prin certificate medicale eliberate de medicul specialist;
l) i s-a retras atestatul de asistent maternal, cu excepţia situaţiei în care atestatul a fost retras la cerere.

Persoanele cu domiciliul pe raza județului Harghita interesate să devină asistent maternal vor depune o cerere de evaluare a capacităţii lor de a deveni asistent maternal la sediul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului.

În cuprinsul cererii se menţionează în mod obligatoriu numărul de copii pentru care solicitantul consideră că poate asigura simultan condiţii optime de creştere, îngrijire şi educare, respectiv unul sau doi copii, grupa de vârstă, disponibilitatea de a îngriji grupuri de fraţi, copii cu dizabilităţi, precum şi disponibilitatea de a prelua copii în regim de urgenţă sau în perioada de respiro a altui asistent maternal.
La cererea de evaluare se anexează în mod obligatoriu următoarele documente:
a)curriculum vitae al solicitantului;
b)copie, certificată de către direcţie de pe buletinul/cartea de identitate, permisul de şedere pe termen lung sau, după caz, cartea de rezidenţă permanentă a solicitantului şi, după caz, a fiecărei persoane cu care acesta locuieşte;
c)copie, certificată de către direcţie de pe certificatul de naştere al solicitantului şi, după caz, al fiecărei persoane cu care acesta locuieşte;
d)copie, certificată de către direcţie de pe certificatul de căsătorie sau hotărârea de divorţ/certificatul de divorţ, dacă este cazul;
e)copie, certificată de către direcţie de pe diploma de studii a acestuia;
f)copie, certificată de către direcţie de pe titlul de proprietate sau orice alt document care să ateste dreptul de folosinţă a locuinţei;
g)certificatul de cazier judiciar al solicitantului şi, după caz, al fiecărei persoane care a împlinit vârsta de 14 ani cu care acesta locuieşte;
h)certificatul de integritate comportamentală al solicitantului şi, după caz, al fiecărei persoane majore cu care acesta locuieşte, obţinut în condiţiile art. 16 din Legea nr. 118/2019 privind Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum şi pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare, cu modificările ulterioare;
i)adeverinţă de venit sau alte documente care atestă veniturile solicitantului sau, după caz, ale cel puţin unuia dintre membrii adulţi ai familiei cu care acesta locuieşte;
j)adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie privind starea de sănătate a solicitantului, în care se precizează că nu suferă de boli transmisibile, şi, după caz, a fiecărei persoane majore cu care acesta locuieşte;
k)certificat medical eliberat de medicul specialist în care se precizează că solicitantul sau, după caz, persoanele majore cu care acesta locuieşte nu suferă de boli psihice;
l)declaraţie în formă autentică pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul nu se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 4 lit. d), h), i) şi l) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/01.08.2024;
m)recomandări ale vecinilor, rudelor solicitantului, altor membri ai comunităţii/persoane din cercul social al acestuia sau, după caz, din partea reprezentanţilor autorităţilor administraţiei publice locale, cu privire la comportamentul social al solicitantului şi, după caz, al membrilor familiei cu care acesta locuieşte.
Cheltuielile necesare obţinerii tuturor documentelor care însoţesc cererea de evaluare sunt suportate de către solicitant.

Cererea de evaluare prevăzută se soluţionează în termen de 90 de zile calendaristice de la data înregistrării la direcţie

Evaluarea solicitată prin cerere este realizată de o echipă din cadrul direcției formată din psiholog şi asistent social, acesta din urmă având de regulă şi responsabilitatea întocmirii raportului final, şi cuprinde următoarele etape:
a)evaluarea socială;
b)evaluarea psihologică.
După evaluarea socială şi evaluarea psihologică, în vederea pregătirii pentru exercitarea activităţii de asistent maternal, solicitantul participă la cursuri de formare. Cursurile de formare nu sunt parcurse de solicitantul care este absolvent de studii universitare în domeniul asistenţă socială, psihologie sau ştiinţe ale educaţiei.
Ulterior parcurgerii etapelor de evaluare şi a pregătirii pentru exercitarea activităţii de asistent maternal, membrii echipei de evaluare întocmesc raportul final de evaluare a capacităţii de a se ocupa de creşterea, îngrijirea şi educarea unui copil sau, după caz, a mai multor copii.
Solicitantul care a primit raportul cu propunere de eliberare a atestatului depune la sediul direcţiei o cerere adresată comisiei pentru protecţia copilului prin care solicită eliberarea atestatului de asistent maternal, care se soluţionează în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării la direcţie.
Comisia pentru protecţia copilului, în urma analizării raportului final prezentat de către unul din membrii echipei de evaluare şi a audierii solicitantului, se pronunţă printr-o hotărâre motivată cu privire la admiterea sau, după caz, respingerea cererii de eliberare a atestatului de asistent maternal.

Atestatul de asistent maternal este anexă a hotărârii comisiei pentru protecţia copilului.
Atestatul de asistent maternal se eliberează pe perioadă nedeterminată şi se avizează la fiecare doi ani pe baza unei evaluări realizate de o echipă formată din asistent social şi psiholog.

Căi de atac

Persoana care se consideră consideră neîndreptăţită de răspunsul primit din partea DGASPC Harghita se poate adresa instanţei de contencios administrativ în temeiul Legii nr. 54/2004.

Date de contact

Miercurea Ciuc, str. Libertății, nr. 5, Judeţul: Harghita, Cod poştal: 530140

Telefon: 0266207769 ; 0733553068

Fax: 0266/207754

​E-mail: office@dgaspchr.ro
Pagina de internet: www.dgaspchr.ro

Registru de linkuri

Instituţia responsabilă

Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Harghita,

jud. Harghita

Modalitate prestare

National

Timp de soluţionare

90 zile calendaristice

Termen de arhivare

30 ani

Termen de completare dosar

15 zile calendaristice

Notificare la expirarea termenului de soluţionare

15 zile calendaristice

Documente necesare

Nr. Crt.

Nume document

Descriere document

Document obligatoriu

Necesită semnătură electronică

Tip document


1

Cerere evaluare

Solicitare de evaluare in vederea eliberarii atestatului de asistent maternal



Formular predefinit


2

Curriculum Vitae

Cuprinde informații personale ale solicitantului, experiența profesională, educație și formare, abilitati



Formular predefinit


3

Declaratie pe propria raspundere solicitant

Declaratie din care rezulta ca solicitantul nu se afla in una dintre situatiile prevazute la art.4 lit.d), h),i) si I) din Ordonanta nr.27/2024 privind conditiile de obtinere a atestatului, procedura de atestare si statutul asistentului maternal



Formular predefinit


4

Acord cu privire la primirea in familie a unui copil/ a unor copii

Sotul/sotia si copii care au implinit 14 ani si care au acelasi domiciliu sau, dupa caz, aceeasi resedinta cu solicitantul isi exprima acordul cu privire la primirea in familie a unui copil/ a unor copii



Formular predefinit


5

Cerere atestare

Solicitare eliberare atestat de asistent maternal



Formular predefinit


Documente finale

Nr. Crt.

Nume document

Tip document


1

Atestat

Notificare

-

Acte normative

Nr. Crt.

Act normativ

1

Legea nr. 323 din 20 decembrie 2024 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/2024 privind conditiile de obtinere a atestatului, procedura de atestare şi statutul asistentului maternal


2

ORDONANTA nr. 27 din 1 august 2024 privind conditiile de obtinere a atestatului, procedura de atestare si statutul asistentului maternal


3

Ordinul nr. 1.142 din 23 octombrie 2024 privind aprobarea modelului-cadru al atestatului de asistent maternal, precum şi a modelului altor formulare şi instrumente utilizate în procedura de evaluare şi atestare a asistentului maternal


Assistance services

There are no Assistance services registered by this institution

roepas.ro
Public Institutions
Need assistance?
EU Institutions
Info
© 2024 roepas.ro