roepas.ro
favorite_border
RO / EN

Institution

Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului

Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului
Str. Cpt. Av. Alex. Șerbănescu nr. 50, Sectorul 1
Telefon:
Fax:
Email: pcue@aaas.gov.ro

Available procedures

PROCEDURA
Procedura informațională privind privind soluţionarea dosarelor administrative constituite în temeiul legii nr. 10/2001

Prezenta procedură este elaborată pentru stabilirea modului de soluționare a dosarelor constituite în temeiul Legii nr.10/2001, atât privind propunerile de soluționare la nivelul Directiei Politici Comunitare si Legi Speciale – Directie de specialitate din cadrul AAAS - cât și transmiterea acestora către Comisia de Analiză a Notificărilor și, după caz, către Comisia de Evaluare, în conformitate cu prevederile legale aplicabile.

Activitatea de soluționare presupune următoarele etape:

1. Etapa de primire și inventariere a dosarului

- presupune înregistrarea în evidența operativă a direcției a dosarului administrativ constituit în baza notificărilor formulate în temeiul Legii nr.10/2001.

2. Etapa deanalizare preliminară a dosarului, în vederea solicitării de documente suplimentare

- având în vedere faptul că baza de date s-a întocmit după anul 2010, se vor analiza dosarele în ordinea numărului de ordine primit. În situația în care se constată faptul că dosarul este complet, acesta va fi introdus în lucru. În situația în care pentru soluționare sunt solicitate informații suplimentare se va întocmi adresa de solicitare a acestor informații. Termenul de transmitere de către petent a documentelor suplimentare de către petent este de 120 zile calendaristice, cu posibilitatea de prelungire, la cererea acestuia, cu încă 60 de zile, cu mențiunea că data cererii de prelungire nu trebuie să depășească cele 120 de zile. Dosarele noi, primite de la alte instituții, sunt înregistrate în ordinea depunerii la AAAS. Dosarele care sunt discutate în cadrul unor audiențe organizate la Direcția Politici Comunitare și Legi Speciale (DPCLS) vor fi analizate, se vor solicita documente suplimentare și în măsura completărilor transmise de petenți vor fi introduse în lucru.

3. Etapa de analiză finală – se realizează pe două paliere:

  • În situația în care consideră că are toate documentele necesare formulării unei propuneri, consilierul juridic/expertul responsabil analizează documentele din dosar și întocmește Raportul conținând propunerea de soluționare. Se poate realiza analiza finală și în situația în care dosarul nu este complet, dar petentul/petenții depun o solicitare în acest sens, precizând imposibilitatea de a mai furniza alte documente;
  • Comisia de Analiză discută Raportul întocmit de consilierul juridic/expertul care a avut în lucru dosarul și decide asupra modalității de soluționare, în conformitate cu Regulamentul propriu de funcționare aprobat, prin ordin, de Președintele AAAS.

4. Etapa de evaluare
În situația în care cererea de revendicare vizează aplicarea art.31 din lege, Raportul întocmit de consilierul juridic/expertul care a avut în lucru dosarul cu documente, avizatde Comisia de Analiză a Notificărilor, este înaintat Comisiei de Evaluare a AAAS în vederea întocmirii Raportului Comisiei de Evaluare.

5. Etapa de redactare și aprobare a deciziei.
În baza deciziei Comisiei de Analiză și după cazși a Raportului Comisiei de Evaluare, consilierul juridic/expertul care a avut în lucru dosarul întocmește Decizia cu propunerile de soluționare anotificării, care este trimisă spre avizare conducerii Direcția Politici Comunitare și Legi Speciale (DPCLS), și spre aprobare Președintelui AAAS.

6. Etapa de comunicare
Decizia este comunicată titularilor notificării sau reprezentanților acestora, iar în situația în care aceștia declară că nu o contestă Decizia și dosarul original se transmite către Comisia Națională pentru Compensarea Imobilelor, din cadrul Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților sau către alte entități competente, după caz.


Delimitarea activității de soluționare a dosarelor constituite în temeiul Legii nr. 10/2001

În cadrul AAAS, delimitarea activității de soluționare a dosarelor constituite în temeiul Legii nr. 10/2001 se realizează prin:

  • modul de organizare a evidenței dosarelor într-o baza de date proprie;
  • modul de organizare a activității prin constituirea și funcționarea unor comisii în vederea aplicării Legii nr.10/2001 - Comisia de Analiză a Notificărilor și Comisia de Evaluare, separat de activitatea de analiză a dosarelor;

Principalele activități de care depinde și/sau care depind de activitatea de soluționare a dosarelor constituite în temeiul Legii nr. 10/2001

Lista principalelor activități de care depinde activitatea de soluționare a dosarelor constituite în temeiul Legii nr. 10/2001 este următoarea:

  • depunerea la dosar, de către petenți sau de către societăți comerciale/instituții ale statului, a documentelor necesare soluționării notificării, conform prevederilor legale;
  • transmiterea de către petenți sau de către Direcția Juridică a hotărârilor judecătorești prin care AAAS este obligată la emiterea unei decizii în temeiul Legii nr. 10/2001;
  • prioritizarea dosarelor în funcție de următoarele criterii:

categoria A - dosare pentru care există o hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă, prin care AAAS este obligată să emită decizie motivată cu propunere de acordare de măsuri reparatorii;

categoria B - dosare pentru care există o hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă, prin care AAAS este obligată să emită decizie motivată, ca răspuns la notificarea depusă;

categoria C - dosare pentru care petenții s-au prezentat în audiență, ocazie cu care s-a constatat existența în dosar a tuturor documentelor soli citate de lege pentru emiterea deciziei motivate;

categoria D - dosare pentru care petenții s-au prezentat în audiență, ocazie cu care s-a constatat ca dosarul nu conține toate documentele prevăzute de lege pentru emiterea deciziei motivate. Se va stabili împreună cu petentul setul de documente care urmează a fi depuse, iar dosarul va fi introdus în lucru după completarea acestuia cu informațiile necesare;

categoria E - dosare pentru care petenții au transmis o solicitare scrisă privind stadiul analizării dosarului. În termenul legal de 30 de zile de la pri mirea adresei, petentului îi vor fi comunicate documentele necesare completării dosarului sau dacă toate documentele sunt depuse, i se va comunica, în termen de 120 de zile, decizia motivată a AAAS.

categoria F - restul de dosare vor fi verificate în ordinea numerelor cu care au fost introduse în baza de date.

În situația în care Comisia de analiză constată ca notificarea se încadrează în prevederile Legii nr.10/2001 și este însoțită de toate actele prevăzute de lege, se vor face toate demersurile pentru emiterea deciziei privind propunerea de soluționare a dosarului. După caz, dosarul va fi înaintat Comisiei de evaluare, prin grija Direcției Politici Comunitare șiLegi Speciale (DPCLS). După efectuarea analizelor și evaluărilor se va emite Decizia care va fi avizată de către Direcția Politici Comunitare și Legi Speciale (DPCLS) și transmisă pentru semnare către Președintele AAAS.

În situația notificărilor care se încadrează îndispozițiile art. 29 din Legea nr.10/2001, modificată și completată, deciziile cu propuneri de măsuri compensatorii vor fi înaintate împreună cu notificarea și actele aferente, Comisiei Naționale pentru Compensarea Imobilelor, în vederea analizării și calculării cuantumului final al măsurilor compensatorii.

În situația notificărilor care se încadrează în dispozițiile art. 31 din Legea nr. 10/2001, modificată și completată, decizia motivată care va cuprinde și cuantumul măsurilor compensatorii, va fi înaintată, împreună cu notificarea și actele aferente Comisiei Naționale pentru Compensarea Imobilelor.

În situația existentei unei hotărâri judecătorești definitive și irevocabile prin care instanța se pronunță asupra obiectivelor care sunt în competența AAAS, în calitatea sa de entitate investită cu soluționarea notificărilor formulate în temeiul Legii nr.10/2001, decizia motivată se va baza pe elementele considerate de instanță, inclusiv nivelul despăgubirilor stabilite prin hotărârea judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă.

Propunerea de acordare măsuri compensatorii va cuprinde și cotele moștenitorilor care nu au formulat revendicări în termenul legal, doar în situația în care este dovedită calitatea de moștenitor a acestora prin certificatul de moștenitor/calitate de moștenitor și sunt depuse declarații autentificate ale acestora din care să rezulte că nu au fost formulate solicitări cu privire la obiectul notificării supuse analizei.

Prin Decizia motivată, după caz:

se propune acordarea de măsuri compensatorii;

se respinge notificarea;

se declină competența de soluționare a notificării în favoarea unei alte autorități, instituții, etc. abilitată conform legii să o soluționeze.


În funcţie de soluţia propusă prin decizia emisă, documentelevor fi transmise astfel:

Etapa 1

a) un exemplar al deciziei către titularul/titularii notificării (câte unul pentru fiecare) titular;

b) adresa prin care secomunică decizia şi se solicită acordul privind transmiterea dosarului, mai departe, spre instituţia abilitată cu calcularea despăgubirilor;

Etapa 2

a) după primirea acordului, dosarul conţinând toate documentele depuse, inventariate prin opis, se va transmite la instituţia abilitată;

b) adresa de înaintare a dosarului exemplarul 1 va merge la instituţia competentă, exemplarul 2 se va îndosaria la exemplarul martor care rămâne
PROCEDURA
Procedură informațională privind activitatea de despăgubire a foștilor investitori FNI (Fondul National de Investiții)
Prezenta procedură operațională este elaborată pentru activitatea de monitorizare și înregistrare operativă a cererilor de despăgubire prin plată voluntară și a dosarelor de executare silită, pentru sumele pe care AAAS este obligată să le plătească foștilor investitori FNI, în baza sentințelor civile și penale pronunțate de instanțele de judecată.
Principalele activități privind activitatea de despăgubire a foștilor investitori FNI, sunt următoarele:

1. primirea informațiilor privind sentințele emise de instanțele de judecată, prin care AAAS este obligată la plata despăgubirilor către foștii investitori FNI, respectiv:
- anexele acestor sentințe, cu listarea nominală a creditorilor și a datelor de identificare a acestora, în format electronic;
- data de la care se calculează prescripția extinctivă pentru fiecare sentință în parte, pentru situațiile în care recuperarea creanței se face prin executare silită.

2. introducerea în baza de date a tuturor creditorilor care figurează în anexele sentințelor emise de instanțele de judecată, cu datele de identificare și informațiile despre creanță, așa cum figurează în sentințe:
- nume, prenume, inițiala tatălui;
- adresa de domiciliu;
- număr de unități de fond și valoarea acestora;
- numărul și data sentinței din care face parte creditorul.

3. analiza și separarea documentelor primite, în funcție de natura acestora, pe următoarele tipuri:
- cereri de despăgubire și documentele necesare pentru plată voluntară;
- dosare de executare transmise de BEJ;
- completări ale dosarelor deja înregistrate, transmise de către creditori;
- înștiințări de înființare poprire transmise de ANAF-ATCPB;
- petiții transmise de către creditori sau de către instituții publice la care s-au adresat creditorii;
- corespondența cu BEJ, după caz;
- adrese pentru solicitare/furnizare de informații, transmise de către direcțiile și serviciile din cadrul instituției;
- alte documente conexe activității de despăgubire a foștilor investitori FNI.

4. pentru creditorii din sentințele civile și penale care optează să fie despăgubiți prin plată voluntară au loc următoarele operațiuni:
- verificarea fizică a documentelor furnizate de către creditori, pentru constituirea dosarelor personale ale acestora, în sensul întrunirii tuturor elementelor necesare, în funcție de sentința din care fac parte;
- verificarea conformității documentelor furnizate de creditori pentru plata voluntară, în vederea constituirii dosarelor personale ale acestora, cu respectarea cerințelor legale în materie, justificării creanței și a valorii acesteia;

Sunt verificate:
  • existența corelației între adresa de domiciliu înscrisă în sentință și cea din actul de identitate sau carnetul de investitor;
  • identificarea corectă a persoanelor care solicită despăgubiri în calitate de moștenitori ai titularului, pe baza documentelor: certificat de deces al titularului (copie), actele de identitate ale succesorilor (copie), certificat de moștenitor, cu precizarea bunului mobil revendicat, în speță carnetul FNI cu datele aferente, respectiv număr carnet, număr unități de fond și valoarea acestora (copie);
  • identificarea corectă a persoanelor care solicită despăgubiri în calitate de împuterniciți ai titularului, pe baza documentelor: procură notarială autentică, actele de identitate ale împuterniciților și titularului (copie);
  • în cazul în care valoarea despăgubirii este stabilită în baza unui raport de expertiză contabilă extrajudiciară elaborat de un expert contabil autorizat, se va verifica corectitudinea calculului valorii carnetului de investitor, ținând seama de hotărârea instanței de judecată, respectiv la valoarea inițial investită, aplicând metoda FIFO;
  • transpunerea informațiilor din dosarul personal al creditorilor în baza de date FNI, în sensul înscrierii corecte a următoarelor elemente:
- numărul și data înregistrării cererii de despăgubire generală a AAAS;
- număr intern de dosar personal al creditorului;
- CNP;
- număr carnet/carnete FNI;
- suma datorată creditorului (ROL și RON) la valoarea din sentință sau din raportul de expertiză contabilă extrajudiciară;
- stadiul dosarului (complet/incomplet);
- persoana care efectuează înregistrarea în baza dedate;
- observații asupra dosarului (dacă este cazul).

În urma verificărilor se întreprind următoarele acțiuni, după caz:
- solicitarea documentelor care lipsesc sau sunt incorecte în dosarul personal al creditorului; această solicitare se va realiza telefonic sau, dacă nu este posibil, letric;
- completarea dosarului personal al creditorului cu documente trimise ulterior, cu evidențierea acestei operațiuni în baza de date FNI.

5. pentru creditorii din sentințele civile și penale care optează să fie despăgubiți prin executarea silită a instituției procedura se declanșează la:
- primirea de la DJ, în fotocopie, a dosarelor de executare transmise de către BEJ, care cuprind somații, procese verbale de calcul al debitului actualizat și de cheltuieli de executare, înștiințările de înființare poprire, rapoarte de expertiză contabilă și fotocopii ale carnetelor FNI;
- primirea de la Direcția Economică a înștiințărilor de înființare poprire transmise de ANAF-ATCPB și înregistrarea în baza de date a dosarelor de executare pentru care nu există alte documente.

Sunt efectuate următoarele operațiuni:
- identificarea în dosarele de executare a creditorilor care solicită despăgubiri în nume propriu sau în calitate de moștenitori ai titularilor;
- verificarea corectitudinii calculului sumelor solicitate, respectiv sumele din sentință actualizate cu indicele de inflație; în cazul sentințelor penale se verifică raportul de expertiză al expertului contabil, pe baza copiilor carnetelor de investitor FNI;
- în cazul în care suma este incorectă se va solicita letric corectarea acesteia, direct executorului judecătoresc și expertului contabil sau indirect, prin intermediul Direcției Juridice, solicitând și modificarea cheltuielilor de executare, proporțional cu debitul rezultat;
- conexarea dosarului de executare cu dosarul depus de creditor pe plată voluntară (acolo unde este cazul);
- introducerea în baza de date a tuturor informațiilor legate de dosarul de executare, respectiv număr dosar, număr și dată de la Registratura generală a AAAS, nume creditor, valoare debit inițial și actualizat, cheltuieli de executare, înștiințarea de înființare poprire, persoana care efectuează înregistrarea în baza de date și alte observații legate de dosar;
- sesizarea către Direcția Juridică a executărilor duble sau triple pentru aceeași creanță, în vederea inițierii în instanță a contestației la executare;
- înregistrarea în baza de date a sentințelor civile primite de la Direcția Juridică, prin care AAAS a câștigat sau a pierdut întoarcerea executării silite pe care a contestat-o;
- formalitățile de încasare prin casierie a debitelor pe care le datorează păgubiții FNI în baza unor sentințe civile, debite ce sunt actualizate cu rata inflației, conform sentinței, se vor efectua de către Direcția Economică, după care sumele respective vor fi înregistrate în baza de date a FNI;
- înregistrarea în baza de date a ordinelor de plată și a notelor contabile, pe baza copiilor după extrasele de cont primite de la Direcția Economică, pentru plățile sau executările silite ale conturilor AAAS de către păgubiții FNI;
- înregistrarea în baza de date a încasărilor de la păgubiții FNI, obligați la plată printr-o sentință civilă definitivă, pe baza copiilor după extrasele de cont primite de la Direcția Economică;
- transmiterea, la solicitarea Direcției Juridice, a informațiilor privind stadiul dosarelor de executare.

6. în situația în care Direcția Economică comunică existența disponibilităților financiare, se procedează la întocmirea documentelor de plată pentru cererile de despăgubire depuse de către creditori în dosarele de plată voluntară, în ordinea cronologică în care acestea au fost înregistrate la Registratura generală a AAAS:
- se actualizează suma cuvenită creditorului cu indicele de inflație (IPC) furnizat de Institutul Național de Statistică, calculat de la data stipulată în sentința în care acesta se regăsește, până la data întocmirii Referatului de plată;
- indicele de inflație reprezintă indicele total al prețurilor de consum calculat de Institutul Național de Statistică;
- în situația în care dosarul este complet, iar din documentele existente rezultă că persoana care a depus cererea de despăgubire este una și aceeași cu persoana menționată în sentința respectivă (sau succesor/împuternicit legal al acesteia), se întocmește Referatul de plată, conform modelului generat de programul informatic FNI, care se semnează de către persoana care îl întocmește și directorul DPCLS (Direcția Politici Comunitare și Legi Speciale);
- se întocmește Ordonanțarea de plată, Angajamentul bugetar și Propunerea de angajare a unei cheltuieli, care se avizează de către CFP și se semnează de către Direcția Economică, DPCLS(Direcția Politici Comunitare și Legi Speciale) și ordonatorul de credit;
- dosarul personal al creditorului împreună cu documentele de plată semnate de către toți factorii responsabili se înaintează Direcției Economice pentru plata efectivă în contul indicat de către creditor.

Assistance services

There are no Assistance services registered by this institution

roepas.ro
Public Institutions
Need assistance?
EU Institutions
Info
© 2024 roepas.ro