Directia Generala de Pasapoarte
Available procedures
Conform cadrului legal în vigoare în materie de cetățenie, una dintre atribuțiile Direcției Generale de Pașapoarte este reprezentată de furnizarea datelor privind cetățenia română din Registrul naţional de evidenţă a paşapoartelor simple. Astfel, art. 23 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, aprobate prin HG nr. 94/2006, cu modificările și completările ulterioare, stabilește în mod expres situația în care Direcția Generală de Pașapoarte poate furniza, la cerere, date privind cetăţenia română cuprinse în Registrul naţional de evidenţă a paşapoartelor simple: ,,În vederea îndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 29 alin. (4) din lege, Direcţia Generală de Paşapoarte poate furniza, la cerere, date privind cetăţenia română cuprinse în Registrul naţional de evidenţă a paşapoartelor simple”.
În acest context, subliniem faptul că dispozițiile art. 29 alin. (4) din Legea nr. 248/2005 prevăd următoarele: ,,În situaţia în care persoana prevăzută la alin. (3) este titulara a unui document de călătorie eliberat de un alt stat şi îndeplineşte condiţiile de intrare pe teritoriul României, potrivit legii, organele poliţiei de frontieră permit intrarea acesteia în ţară în calitate de străin, şi o îndrumă totodată să se adreseze Direcţiei Generale de Paşapoarte din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, pentru clarificarea situaţiei privind cetăţenia română” [alin. (3), la care se face trimitere în cuprinsul normei legale sus-menționate, vizează persoana care se prezintă în punctul de trecere a frontierei pentru a intra pe teritoriul României și care declară că este cetăţean român, dar nu posedă documente eliberate de autorităţile române, valabile sau expirate, care să ateste identitatea acesteia].
În RNEPS se ține doar evidența cetățenilor români și/sau foști cetățeni români care s-au aflat în situații ce au avut legătură cu activitatea de pașapoarte desfășurată la nivelul Direcției Generale de Pașapoarte, astfel încât această instituție poate să comunice, conform prevederilor legale incidente, doar datele deținute în evidențele proprii, numai în măsura în care acestea există.
Orice persoană interesată se poate adresa, în condițiile prezentate mai sus, Direcției Generale de Pașapoarte cu o cerere în vederea obținerii datelor despre cetățenia română cu care aceasta sau ascendenții/descendenții săi sunt identificați în RNEPS.
Cererea de furnizare de date din RNEPS și din registrele județene și al municipiului București poate fi transmisă prin poștă electronică (dgp.relatiipublice@mai.gov.ro) sau poate fi depusă atât personal, cât și prin reprezentant legal sau convențional, la ghișeul de Relații cu publicul din cadrul Direcției Generale de Pașapoarte sau al serviciilor publice comunitare de pașapoarte.
În vederea facilitării verificărilor ce se impun în scopul identificării în RNEPS, este necesar ca cererea de furnizare de date să fie însoțită de următoarele documente:
– documentul doveditor al calității de reprezentant legal sau convențional, în original;
– documente de identificare pentru solicitant/ascendenţi/descendenţi/reprezentant legal sau convenţional, în original;
Notă: Prin raportare la prevederile art. 2 alin. (1) din OUG nr. 41/2016, pentru furnizarea unui serviciu public, instituțiile publice sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail.
– dacă cererea nu se depune personal, ci prin mandatar/reprezentant legal, aceasta trebuie să fie însoțită, pe lângă documentele prevăzute mai sus, de originalul procurii speciale autentificate, care să îndeplinească condițiile legale precizate mai jos sau al unei împuterniciri avocațiale ori al unui document care să ateste calitatea de reprezentant legal al persoanei în numele căreia sunt solicitate datele.
În situația în care persoana interesată solicită și date cu privire la cetățenia română a ascendenților/descendenților săi, este necesar să prezinte, în afara documentelor precizate mai sus, și anumite documente suplimentare referitoare la actele de stare civilă ale ascendenților/descendenților, precum și la legătura de rudenie existentă între solicitant și ascendenți/descendenți, respectiv documente din care să rezulte eventualele modificări intervenite cu privire la numele și/sau prenumele ascendenților/descendenților;
– declarația autentificată a ascendenților/ descendenților din care să rezulte acordul lor privind furnizarea către persoana solicitantă a datelor acestora despre cetațenia română din RNEPS. Dacă, însă, ascendenții/descendenții sunt decedați, cererea trebuie să fie însoțită de certificatul de deces al acestora.
Răspunsul poate fi ridicat de la sediul instituției unde a fost depusă cererea sau poate fi comunicat, prin poștă, la adresa de domiciliu sau la o altă adresă precizată de către solicitant în cuprinsul formularului.
Pentru o identificare corectă în evidența de pașapoarte, pot fi utile și alte informații referitoare la plecarea din România, sens în care cererea poate fi însoțită și de documente din care să reiasă, de exemplu, data părăsirii țării și de documentul de călătorie folosit în acest sens, etc. În cazul în care solicitantul nu deține asemenea documente, aceste informații pot fi precizate în cuprinsul cererii.
FORMULAR CERERE (word/pdf) – timp estimativ de completare 6 minute
Plată taxă – Taxă eliminată conform Legii 1/2017
IMPORTANT! În contextul intrării în vigoare a prevederilor art.1, pct.5 din Legea nr. 9/2023 pentru modificarea și completarea OUG nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, în scopul simplificării și debirocratizării serviciilor oferite cetățenilor, astfel încât aceștia să nu mai fie puși în situația de a solicita PERSONAL instituțiilor statului diferite informații, precizăm că, în cazul în care datele despre cetățenia română sunt necesare pentru obținerea unor servicii prestate de autoritățile române (de exemplu acte de stare civilă, documente de identitate sau de călătorie, respectiv parcurgerea vreunei proceduri administrative la Autoritatea Națională pentru Cetățenie sau misiunile diplomatice/oficiile consulare ale României în străinătate), este necesar ca persoanele interesate să se adreseze DIRECT instituțiilor competente să presteze serviciile publice dorite, întrucât, potrivit prevederilor legale incidente, aceste instituții sunt obligate să solicite Direcției Generale de Pașapoarte, interinstituțional, datele despre cetățenia română, cu atât mai mult cu cât prevederile OUG nr.41/2016 modificată prin Legea nr.9/2023 facilitează cetățenilor posibilitatea de a beneficia de o procedură simplificată pentru obținerea serviciilor publice prestate de autoritățile române.
Notă:
Actele notariale prezentate în condițiile de mai sus (procuri, declarații, etc.), trebuie să fie autentificate potrivit legii.
Actele de stare civilă ale persoanei vizate, documentele din care rezultă modificări intervenite cu privire la numele și/sau prenumele solicitantului/ascendenților/descendenților/reprezentantului legal sau convențional, actul prin care este desemnat reprezentantul legal și actele notariale (procuri, declarații, etc.), atunci când sunt emise de autoritățile străine, trebuie să fie însoțite de o traducere în limba română legalizată sau efectuată de un traducător autorizat în condițiile legii (a cărui semnătură trebuie legalizată) și să îndeplinească condițiile de supralegalizare sau apostilare, după caz. În conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/1191 din 06.07.2016 (privind promovarea liberei circulații a cetățenilor prin simplificarea cerințelor de prezentare a anumitor documente oficiale în Uniunea Europeană și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012), actele de stare civilă și documentele oficiale din care rezultă modificări cu privire la numele și/ sau prenumele solicitantului/ ascendenților/ descendenților/ reprezentantului legal sau convențional, emise/ eliberate de autoritățile unui stat membru al Uniunii Europene, în conformitate cu dreptul său intern, sunt scutite de apostilare.
În situația în care traducerile în limba română se efectuează în străinătate, acestea trebuie să fie apostilate sau supralegalizate conform legii.
Documentele eliberate de autoritățile statelor cu care România a încheiat tratate de asistență judiciară sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau de orice altă formalitate, în condițiile stabilite în tratatele respective.
De asemenea, în cazul extraselor din actele de stare civila eliberate în conformitate cu prevederile Convenției nr. 16 a Comisiei Internaționale de Stare Civilă referitoare la eliberarea extraselor multilingve ale actelor de stare civilă, semnată la Viena la 08.09.1976, la care România a aderat prin Legea nr. 65/2012, intrată în vigoare de la data de 05.06.2013, nu este necesară parcurgerea procedurii apostilării/supralegalizării sau îndeplinirea oricărei alte formalității.
Hotarârile judecătorești pronunțate în străinătate trebuie să fie însoțite de o traducere efectuată în condițiile menționate mai sus și să îndeplinească cerințele prevăzute de lege pentru recunoaștere și punere în executare.
Pentru mai multe informații accesați pagina de internet a Direcției Generale de Pașapoarte, www.pasapoarte.mai.gov.ro, secțiunea Furnizarea datelor din Registrul Național de Evidență a Pașapoartelor Simple.
Cererea privind eliberarea adeverinţei referitoare la exercitarea dreptului la liberă circulaţie în străinătate necesară completării dosarului pentru ocuparea unui loc de muncă în străinătate, pentru societăţi comerciale, ambasade sau alte instituţii, poate fi depusă atât personal, cât şi prin mandatar/reprezentant legal, la Ghişeul de relaţii cu publicul din cadrul Direcţiei Generale de Paşapoarte (cu sediul în strada Nicolae Iorga, nr.29, sector 1, Bucuresti) sau la sediul serviciilor publice comunitare de paşapoarte pe raza cărora solicitanţii au domiciliul.
Astfel, referitor la depunerea cererii la Direcția Generală de Pașapoarte, facem următoarele precizări:
Cererea poate fi depusă personal la Ghișeul de relații cu publicul al Direcției Generale de Pașapoarte, sau poate fi transmisă prin poșta electronica, la adresa dgp.relațiipublice@mai.gov.ro.
Dacă cererea se depune personal la Ghișeul de relații cu publicul, solicitantul va prezenta CI/pașaportul în original, nefiind ncesară copia documentului de identitate, intrucât identificarea se va face de către funcționarul care primește cererea. În acest caz solicitantul poate opta pentru ridicarea adeverinței de la Ghișeul de relații cu publicul sau pentru transmiterea acesteia la adresa de corespondență indicată.
Dacă se transmite în format electronic cererea completată, datată și semnată fie olograf (scanată), fie prin semnătură electronica calificată, adeverința poate fi ridicată numai de la Ghișeul de relații cu publicul al Direcției Generale de Pașapoarte, concomitent cu prezentarea CI/pașaport.
În condiţiile în care cererea se depune prin mandatar/reprezentant legal, aceasta trebuie să fie însoţită de procură specială autentificată/împuternicirea avocaţială/ documentul care să ateste calitatea de reprezentant legal al persoanei în numele căreia se solicita eliberarea adeverinţei, precum şi de documentul de identitate al persoanei împuternicite, ambele documente în original.
În situaţia în care cererea se transmite prin poștă electronică, în termen de 2 zile lucrătoare de la transmiterea solicitării, solicitantul se poate prezenta la Ghişeul de Relaţii cu Publicul din cadrul Direcţiei Generale de Paşapoarte (la sediul din strada Nicolae Iorga, nr.29, CORP E, sector 1, Bucureşti), pentru ridicarea adeverinţei, concomitent cu prezentarea documentului de identitate.
Notă : Prin raportare la prevederile art. 2 alin. (1) din OuG. nr. 41/2016, pentru furnizarea unui serviciu public, instituțiile publice sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail.
În cazul în care se doreşte eliberarea adeverinţei la sediile serviciilor publice comunitare de paşapoarte, este necesar ca solicitarea să fie adresată acestor instituţii, respectiv transmisă la adresa de e-mail alocată structurii de pașapoarte respective. Adresele de corespondenţă ale serviciilor publice comunitare de paşapoarte se regăsesc accesând secţiunea Servicii publice comunitare de paşapoarte/ Unităţi teritoriale coordonate de pe prima pagină a site-ului www.pasapoarte.mai.gov.ro.
Cererea privind eliberarea adeverinței pentru scutire taxe vamale poate fi trimisă prin poșta electronică sau poate fi depusă personal la Ghișeul de relații cu publicul din cadrul Direcției Generale de Pașapoarte sau la sediile serviciilor publice comunitare de pașapoarte. În situația în care cererea se depune personal la Ghișeul de Relații cu Publicul al Direcției Generale de Pașapoarte sau al serviciilor publice comunitare de pașapoarte, aceasta trebuie să fie însoțită de CI/pașaportul solicitantului, în vederea identificării de către funcționarul care primește cererea (nu este necesară copia CI/pașaport). Răspunsul poate fi ridicat de la sediul instituției unde a fost depusă cererea sau poate fi comunicat, prin poștă, la adresa de domiciliu sau la o altă adresă precizată de către solicitant în cuprinsul formularului. Dacă solicitarea se transmite prin poșta electronică (dgp.relatiipublice@mai.gov.ro ) cererea trebuie să fie datată și semnată fie olograf (scanată) fie prin semnătură electronică calificată, urmând ca adeverința să fie ridicată de la Ghișeul de Relații cu Publicul al Direcției Generale de Pașapoarte sau de la sediile serviciilor publice comunitare de pașapoarte concomitent cu prezentarea CI-ului/pașaportului. Termenul de soluționare a cererii este 30 de zile calendaristice de la data înregistrării. |
Cererea se generează în sistem informatic la momentul depunerii la ghişeu a tuturor documentelor necesare şi se prezintă solicitantului pentru verificarea datelor înscrise şi pentru semnătură.
Cererea de eliberare a adeverinţei privind istoricul de paşapoarte, necesară pentru societăţi comerciale, ambasade sau alte instituţii, poate fi depusă atât personal, cât şi prin mandatar/reprezentant legal, la Ghişeul de relaţii cu publicul din cadrul Direcţiei Generale de Paşapoarte (cu sediul în strada Nicolae Iorga, nr.29, sector 1, Bucuresti) sau la sediul serviciilor publice comunitare de paşapoarte pe raza cărora solicitanţii au domiciliul.
Astfel, referitor la depunerea cererii la Direcția Generală de Pașapoarte, facem următoarele precizări:
Cererea poate fi depusă personal la Ghișeul de relații cu publicul al Direcției Generale de Pașapoarte, sau poate fi transmisă prin poșta electronica, la adresa dgp.relațiipublice@mai.gov.ro.
Dacă cererea se depune personal la Ghișeul de relații cu publicul, solicitantul va prezenta CI/pașaportul în original, nefiind ncesară copia documentului de identitate, intrucât identificarea se va face de către funcționarul care primește cererea. În acest caz solicitantul poate opta pentru ridicarea adeverinței de la Ghișeul de relații cu publicul sau pentru transmiterea acesteia la adresa de corespondență indicată.
Dacă se transmite în format electronic cererea completată, datată și semnată fie olograf (scanată), fie prin semnătură electronica calificată, adeverința poate fi ridicată numai de la Ghișeul de relații cu publicul al Direcției Generale de Pașapoarte, concomitent cu prezentarea CI/pașaport.
În condiţiile în care cererea se depune prin mandatar/reprezentant legal, aceasta trebuie să fie însoţită de procură specială autentificată/împuternicirea avocaţială/ documentul care să ateste calitatea de reprezentant legal al persoanei în numele căreia se solicita eliberarea adeverinţei, precum şi de documentul de identitate al persoanei împuternicite, ambele documente în original.
În situaţia în care cererea se transmite prin poștă electronică, în termen de 2 zile lucrătoare de la transmiterea solicitării, solicitantul se poate prezenta la Ghişeul de Relaţii cu Publicul din cadrul Direcţiei Generale de Paşapoarte (la sediul din strada Nicolae Iorga, nr.29, CORP E, sector 1, Bucureşti), pentru ridicarea adeverinţei, concomitent cu prezentarea documentului de identitate.
Notă : Prin raportare la prevederile art. 2 alin. (1) din OuG. nr. 41/2016, pentru furnizarea unui serviciu public, instituțiile publice sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail.
În cazul în care se doreşte eliberarea adeverinţei la sediile serviciilor publice comunitare de paşapoarte, este necesar ca solicitarea să fie adresată acestor instituţii, respectiv transmisă la adresa de e-mail alocată structurii de pașapoarte respective. Adresele de corespondenţă ale serviciilor publice comunitare de paşapoarte se regăsesc accesând secţiunea Servicii publice comunitare de paşapoarte/ Unităţi teritoriale coordonate de pe prima pagină a site-ului www.pasapoarte.mai.gov.ro.
Pentru mai multe informații accesați pagina de internet a Direcției Generale de Pașapoarte, www.pasapoarte.mai.gov.ro, sectiunea Eliberarea adeverinței referitoare la exercitarea dreptului la libera circulație în străinătate/istoric pașapoarte.
Persoana îndreptățită (moștenitorii săi legali/ testamentari ori persoana împuternicită de aceasta/ aceștia prin procură specială autentificată) poate solicita accesul la documentele constituite în perioada 06.03.1945-22.12.1989, aflate în dosarul de pașapoarte al persoanei vizate.
Cererea pentru studierea dosarului de pașapoarte se poate depune personal la Ghișeul de Relații cu Publicul din cadrul Direcției Generale de Pașapoarte sau poate fi transmisă prin poștă/poștă electronică.
În situația în care cererea este depusă de moștenitorii legali/ testamentari ai persoanei pentru care se solicită studiul dosarului personal de pașapoarte, cererea trebuie să fie însoțită certificatul de deces și de documente din care reiese legătura de rudenie (certificat de naștere, certificat de căsătorie, etc), respectiv certificatul de moștenitor.
În condiţiile în care cererea se depune prin mandatar/ reprezentant legal, aceasta trebuie să fie însoţită de procură specială autentificată/împuternicirea avocaţială/ documentul care să ateste calitatea de reprezentant legal al persoanei în numele căreia se solicita studierea dosarului personal de pașapoarte, precum şi de documentul de identitate al persoanei împuternicite, ambele documente în original.
Studiul dosarului personal de pașapoarte se face doar în urma unei programări prealabile care se comunică solicitantului ulterior înregistrării cererii. Persoanele care solicită să studieze dosarul personal, se prezintă la sediul instituției, în locația din București în care se gestionează arhiva manuală, având asupra lor un document de identitate în original.
Termenul de soluționare a cererii este 30 de zile calendaristice de la data înregistrării.
Notă : Prin raportare la prevederile art. 2 alin. (1) din OuG. nr. 41/2016, pentru furnizarea unui serviciu public, instituțiile publice sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail.
