roepas.ro
favorite_border
RO / EN

Institution

Directia Generala de Pasapoarte

Directia Generala de Pasapoarte
Str. Nicolae Iorga, nr. 29
Telefon:
Fax: 021.3121500
Email: dgp@mai.gov.ro

Available procedures

PROCEDURA
Furnizarea, la solicitarea persoanelor fizice sau juridice îndreptăţite, a datelor privind cetăţenia română cuprinse în Registrul Naţional de Evidenţă a Paşapoartelor Simple
Procedura prezintă modalitatea de primire şi soluţionare a cererilor persoanelor fizice sau juridice îndreptăţite cu privire la obţinerea datelor referitoare la cetăţenia română din Registrul Naţional de Evidenţă a Paşaportelor Simple.

Conform cadrului legal în vigoare în materie de cetățenie, una dintre atribuțiile Direcției Generale de Pașapoarte este reprezentată de furnizarea datelor privind cetățenia română din Registrul naţional de evidenţă a paşapoartelor simple. Astfel, art. 23 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, aprobate prin HG nr. 94/2006, cu modificările și completările ulterioare, stabilește în mod expres situația în care Direcția Generală de Pașapoarte poate furniza, la cerere, date privind cetăţenia română cuprinse în Registrul naţional de evidenţă a paşapoartelor simple: ,,În vederea îndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 29 alin. (4) din lege, Direcţia Generală de Paşapoarte poate furniza, la cerere, date privind cetăţenia română cuprinse în Registrul naţional de evidenţă a paşapoartelor simple”.

În acest context, subliniem faptul că dispozițiile art. 29 alin. (4) din Legea nr. 248/2005 prevăd următoarele: ,,În situaţia în care persoana prevăzută la alin. (3) este titulara a unui document de călătorie eliberat de un alt stat şi îndeplineşte condiţiile de intrare pe teritoriul României, potrivit legii, organele poliţiei de frontieră permit intrarea acesteia în ţară în calitate de străin, şi o îndrumă totodată să se adreseze Direcţiei Generale de Paşapoarte din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, pentru clarificarea situaţiei privind cetăţenia română” [alin. (3), la care se face trimitere în cuprinsul normei legale sus-menționate, vizează persoana care se prezintă în punctul de trecere a frontierei pentru a intra pe teritoriul României și care declară că este cetăţean român, dar nu posedă documente eliberate de autorităţile române, valabile sau expirate, care să ateste identitatea acesteia].

În RNEPS se ține doar evidența cetățenilor români și/sau foști cetățeni români care s-au aflat în situații ce au avut legătură cu activitatea de pașapoarte desfășurată la nivelul Direcției Generale de Pașapoarte, astfel încât această instituție poate să comunice, conform prevederilor legale incidente, doar datele deținute în evidențele proprii, numai în măsura în care acestea există.

Orice persoană interesată se poate adresa, în condițiile prezentate mai sus, Direcției Generale de Pașapoarte cu o cerere în vederea obținerii datelor despre cetățenia română cu care aceasta sau ascendenții/descendenții săi sunt identificați în RNEPS.

Cererea de furnizare de date din RNEPS și din registrele județene și al municipiului București poate fi transmisă prin poștă electronică (dgp.relatiipublice@mai.gov.ro) sau poate fi depusă atât personal, cât și prin reprezentant legal sau convențional, la ghișeul de Relații cu publicul din cadrul Direcției Generale de Pașapoarte sau al serviciilor publice comunitare de pașapoarte.

În vederea facilitării verificărilor ce se impun în scopul identificării în RNEPS, este necesar ca cererea de furnizare de date să fie însoțită de următoarele documente:
– documentul doveditor al calității de reprezentant legal sau convențional, în original;
– documente de identificare pentru solicitant/ascendenţi/descendenţi/reprezentant legal sau convenţional, în original;

Notă: Prin raportare la prevederile art. 2 alin. (1) din OUG nr. 41/2016, pentru furnizarea unui serviciu public, instituțiile publice sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail.

– dacă cererea nu se depune personal, ci prin mandatar/reprezentant legal, aceasta trebuie să fie însoțită, pe lângă documentele prevăzute mai sus, de originalul procurii speciale autentificate, care să îndeplinească condițiile legale precizate mai jos sau al unei împuterniciri avocațiale ori al unui document care să ateste calitatea de reprezentant legal al persoanei în numele căreia sunt solicitate datele.

În situația în care persoana interesată solicită și date cu privire la cetățenia română a ascendenților/descendenților săi, este necesar să prezinte, în afara documentelor precizate mai sus, și anumite documente suplimentare referitoare la actele de stare civilă ale ascendenților/descendenților, precum și la legătura de rudenie existentă între solicitant și ascendenți/descendenți, respectiv documente din care să rezulte eventualele modificări intervenite cu privire la numele și/sau prenumele ascendenților/descendenților;

– declarația autentificată a ascendenților/ descendenților din care să rezulte acordul lor privind furnizarea către persoana solicitantă a datelor acestora despre cetațenia română din RNEPS. Dacă, însă, ascendenții/descendenții sunt decedați, cererea trebuie să fie însoțită de certificatul de deces al acestora.

Răspunsul poate fi ridicat de la sediul instituției unde a fost depusă cererea sau poate fi comunicat, prin poștă, la adresa de domiciliu sau la o altă adresă precizată de către solicitant în cuprinsul formularului.

Pentru o identificare corectă în evidența de pașapoarte, pot fi utile și alte informații referitoare la plecarea din România, sens în care cererea poate fi însoțită și de documente din care să reiasă, de exemplu, data părăsirii țării și de documentul de călătorie folosit în acest sens, etc. În cazul în care solicitantul nu deține asemenea documente, aceste informații pot fi precizate în cuprinsul cererii.

FORMULAR CERERE (word/pdf) – timp estimativ de completare 6 minute

Plată taxă – Taxă eliminată conform Legii 1/2017

IMPORTANT! În contextul intrării în vigoare a prevederilor art.1, pct.5 din Legea nr. 9/2023 pentru modificarea și completarea OUG nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, în scopul simplificării și debirocratizării serviciilor oferite cetățenilor, astfel încât aceștia să nu mai fie puși în situația de a solicita PERSONAL instituțiilor statului diferite informații, precizăm că, în cazul în care datele despre cetățenia română sunt necesare pentru obținerea unor servicii prestate de autoritățile române (de exemplu acte de stare civilă, documente de identitate sau de călătorie, respectiv parcurgerea vreunei proceduri administrative la Autoritatea Națională pentru Cetățenie sau misiunile diplomatice/oficiile consulare ale României în străinătate), este necesar ca persoanele interesate să se adreseze DIRECT instituțiilor competente să presteze serviciile publice dorite, întrucât, potrivit prevederilor legale incidente, aceste instituții sunt obligate să solicite Direcției Generale de Pașapoarte, interinstituțional, datele despre cetățenia română, cu atât mai mult cu cât prevederile OUG nr.41/2016 modificată prin Legea nr.9/2023 facilitează cetățenilor posibilitatea de a beneficia de o procedură simplificată pentru obținerea serviciilor publice prestate de autoritățile române.

Notă:

Actele notariale prezentate în condițiile de mai sus (procuri, declarații, etc.), trebuie să fie autentificate potrivit legii.


Actele de stare civilă ale persoanei vizate, documentele din care rezultă modificări intervenite cu privire la numele și/sau prenumele solicitantului/ascendenților/descendenților/reprezentantului legal sau convențional, actul prin care este desemnat reprezentantul legal și actele notariale (procuri, declarații, etc.), atunci când sunt emise de autoritățile străine, trebuie să fie însoțite de o traducere în limba română legalizată sau efectuată de un traducător autorizat în condițiile legii (a cărui semnătură trebuie legalizată) și să îndeplinească condițiile de supralegalizare sau apostilare, după caz. În conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/1191 din 06.07.2016 (privind promovarea liberei circulații a cetățenilor prin simplificarea cerințelor de prezentare a anumitor documente oficiale în Uniunea Europeană și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012), actele de stare civilă și documentele oficiale din care rezultă modificări cu privire la numele și/ sau prenumele solicitantului/ ascendenților/ descendenților/ reprezentantului legal sau convențional, emise/ eliberate de autoritățile unui stat membru al Uniunii Europene, în conformitate cu dreptul său intern, sunt scutite de apostilare.

În situația în care traducerile în limba română se efectuează în străinătate, acestea trebuie să fie apostilate sau supralegalizate conform legii.

Documentele eliberate de autoritățile statelor cu care România a încheiat tratate de asistență judiciară sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau de orice altă formalitate, în condițiile stabilite în tratatele respective.

De asemenea, în cazul extraselor din actele de stare civila eliberate în conformitate cu prevederile Convenției nr. 16 a Comisiei Internaționale de Stare Civilă referitoare la eliberarea extraselor multilingve ale actelor de stare civilă, semnată la Viena la 08.09.1976, la care România a aderat prin Legea nr. 65/2012, intrată în vigoare de la data de 05.06.2013, nu este necesară parcurgerea procedurii apostilării/supralegalizării sau îndeplinirea oricărei alte formalității.

Hotarârile judecătorești pronunțate în străinătate trebuie să fie însoțite de o traducere efectuată în condițiile menționate mai sus și să îndeplinească cerințele prevăzute de lege pentru recunoaștere și punere în executare.




Pentru mai multe informații accesați pagina de internet a Direcției Generale de Pașapoarte, www.pasapoarte.mai.gov.ro, secțiunea Furnizarea datelor din Registrul Național de Evidență a Pașapoartelor Simple.

PROCEDURA
Eliberarea adeverinței referitoare la exercitarea dreptului la libera circulație în străinătate
Procedura prezintă modul de primire şi soluţionare a cererilor privind eliberarea adeverinţelor referitoare la exercitarea dreptului la libera circulaţie în străinătate, respectiv de transmitere a adeverinţelor solicitate.

Cererea privind eliberarea adeverinţei referitoare la exercitarea dreptului la liberă circulaţie în străinătate necesară completării dosarului pentru ocuparea unui loc de muncă în străinătate, pentru societăţi comerciale, ambasade sau alte instituţii, poate fi depusă atât personal, cât şi prin mandatar/reprezentant legal, la Ghişeul de relaţii cu publicul din cadrul Direcţiei Generale de Paşapoarte (cu sediul în strada Nicolae Iorga, nr.29, sector 1, Bucuresti) sau la sediul serviciilor publice comunitare de paşapoarte pe raza cărora solicitanţii au domiciliul.

Astfel, referitor la depunerea cererii la Direcția Generală de Pașapoarte, facem următoarele precizări:

Cererea poate fi depusă personal la Ghișeul de relații cu publicul al Direcției Generale de Pașapoarte, sau poate fi transmisă prin poșta electronica, la adresa dgp.relațiipublice@mai.gov.ro.

Dacă cererea se depune personal la Ghișeul de relații cu publicul, solicitantul va prezenta CI/pașaportul în original, nefiind ncesară copia documentului de identitate, intrucât identificarea se va face de către funcționarul care primește cererea. În acest caz solicitantul poate opta pentru ridicarea adeverinței de la Ghișeul de relații cu publicul sau pentru transmiterea acesteia la adresa de corespondență indicată.

Dacă se transmite în format electronic cererea completată, datată și semnată fie olograf (scanată), fie prin semnătură electronica calificată, adeverința poate fi ridicată numai de la Ghișeul de relații cu publicul al Direcției Generale de Pașapoarte, concomitent cu prezentarea CI/pașaport.

În condiţiile în care cererea se depune prin mandatar/reprezentant legal, aceasta trebuie să fie însoţită de procură specială autentificată/împuternicirea avocaţială/ documentul care să ateste calitatea de reprezentant legal al persoanei în numele căreia se solicita eliberarea adeverinţei, precum şi de documentul de identitate al persoanei împuternicite, ambele documente în original.

În situaţia în care cererea se transmite prin poștă electronică, în termen de 2 zile lucrătoare de la transmiterea solicitării, solicitantul se poate prezenta la Ghişeul de Relaţii cu Publicul din cadrul Direcţiei Generale de Paşapoarte (la sediul din strada Nicolae Iorga, nr.29, CORP E, sector 1, Bucureşti), pentru ridicarea adeverinţei, concomitent cu prezentarea documentului de identitate.

Notă : Prin raportare la prevederile art. 2 alin. (1) din OuG. nr. 41/2016, pentru furnizarea unui serviciu public, instituțiile publice sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail.

În cazul în care se doreşte eliberarea adeverinţei la sediile serviciilor publice comunitare de paşapoarte, este necesar ca solicitarea să fie adresată acestor instituţii, respectiv transmisă la adresa de e-mail alocată structurii de pașapoarte respective. Adresele de corespondenţă ale serviciilor publice comunitare de paşapoarte se regăsesc accesând secţiunea Servicii publice comunitare de paşapoarte/ Unităţi teritoriale coordonate de pe prima pagină a site-ului www.pasapoarte.mai.gov.ro.



Pentru mai multe informații, accesați pagina de internet a Direcției Generale de Pașapoarte, www.pasapoarte.mai.gov.ro, secțiunea Eliberarea adeverinței referitoare la exercitarea dreptului la libera circulație în străinătate/ istoric pașapoarte.
PROCEDURA
Eliberare adeverință pentru scutire taxe vamale

Cererea privind eliberarea adeverinței pentru scutire taxe vamale poate fi trimisă prin poșta electronică sau poate fi depusă personal la Ghișeul de relații cu publicul din cadrul Direcției Generale de Pașapoarte sau la sediile serviciilor publice comunitare de pașapoarte.

În situația în care cererea se depune personal la Ghișeul de Relații cu Publicul al Direcției Generale de Pașapoarte sau al serviciilor publice comunitare de pașapoarte, aceasta trebuie să fie însoțită de CI/pașaportul solicitantului, în vederea identificării de către funcționarul care primește cererea (nu este necesară copia CI/pașaport). Răspunsul poate fi ridicat de la sediul instituției unde a fost depusă cererea sau poate fi comunicat, prin poștă, la adresa de domiciliu sau la o altă adresă precizată de către solicitant în cuprinsul formularului.

Dacă solicitarea se transmite prin poșta electronică (dgp.relatiipublice@mai.gov.ro ) cererea trebuie să fie datată și semnată fie olograf (scanată) fie prin semnătură electronică calificată, urmând ca adeverința să fie ridicată de la Ghișeul de Relații cu Publicul al Direcției Generale de Pașapoarte sau de la sediile serviciilor publice comunitare de pașapoarte concomitent cu prezentarea CI-ului/pașaportului.

Termenul de soluționare a cererii este 30 de zile calendaristice de la data înregistrării.


PROCEDURA
Modalitatea de eliberare a pașapoartelor
Procedura prezintă modul de depunere a cererilor pentru eliberarea pașapoartelor simple electronice/temporare, actele necesare, taxele și modalitățile de plată ale acestora.

Pașapoartele simple electronice/temporare se eliberează doar cetățenilor români.
Cererea pentru eliberarea pașaportului simplu/temporar se depune personal, în țară la oricare serviciu public comunitar de pașapoarte, iar în străinătate la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României. Cererea se completează în sistem informatic de către lucrătorul de pașapoarte, cu datele furnizate de titular.

Cererea pentru eliberarea unui pașaport simplu electronic pentru cetățenii români cu domiciliul în România (persoană cu vârsta peste 18 ani) trebuie să fie însoțită de următoarele documente:
- cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie poate fi acceptată numai dacă este însoțită de certificatul de naștere, în original;
- documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conținând toate informațiile aferente plății efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului;
- pașaportul anterior, în original.

Cererea pentru eliberarea unui pașaport simplu temporar pentru cetățenii români cu domiciliul în România (persoană cu vârsta peste 18 ani) trebuie să fie însoțită de următoarele documente:
- cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate în original. Cartea de identitate provizorie poate fi acceptată numai dacă este însoțită de certificatul de naștere, în original;
- documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conținând toate informațiile aferente plății efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului;
- pașaportul anterior, în original;
- documente care probează necesitatea continuării călătoriei în străinătate, în situația prevăzută la art. 17^1 alin. 1 lit. f) din lege (pentru cetățenii români aflați în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile și care declară că este necesar să își continue călătoria în străinătate sau să își reglementeze șederea pe teritoriul unui stat), însoțite, după caz, de o traducere autorizată;
- documente care atestă motivele de sănătate, familiale sau profesionale, care determină necesitatea și urgența deplasării în străinătate, în situația prevăzută la art. 17^1 alin. 1 lit. g) din lege (în situații obiective în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară și urgentă prezența unei persoane pe teritoriul altui stat și nu există timpul necesar pentru emiterea pașaportului simplu electronic), însoțite, după caz, de o traducere autorizată.

Cererile care privesc eliberarea unui pașaport simplu electronic pentru minorii care nu au împlinit vârsta de 14 ani se formulează de către:
a) ambii părinți;
b)părintele împuternicit de celălalt părinte printr-o procură specială ori care are acordul scris al celuilalt părinte pentru eliberarea pașaportului;
c) părintele căruia i-a fost încredințat minorul prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă ori care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătorești rămase definitivă și irevocabilă, în temeiul unei hotărâri judecătorești rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori în temeiul unei ordonanțe președințiale date în condițiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de Procedură Civilă, republicată, cu modificările ulterioare, care cuprinde în mod expres faptul că părintele are dreptul de a solicita eliberarea pașaportului;
d)părintele în favoarea căruia s-a pronunțat o hotărâre judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă, o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori o ordonanță președințială, prin care instanța a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea pașaportului;
e) părintele supraviețuitor;
f) reprezentantul legal al minorului;
g) persoana împuternicită printr-o procură specială de persoanele prevăzute la lit a), c), d), e), și f).

Actele necesare eliberării unui pașaport simplu electronic, pentru minorul cu vârsta mai mică de 14 ani, sunt:
a) certificatul de naștere al minorului, în original;
b) document/documente de identitate al părintelui/ale părinților, al reprezentantului legal ori al persoanei împuternicite, după caz, aflate în termen de valabilitate, în original;
c) hotărâre judecătorească de încredințare a minorului rămasă definitivă și irevocabilă, hotărâre judecătorească în temeiul căreia părintele care exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă și irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanță președințială, numai pentru cererile formulate de persoanele prevăzute la alin. (1) li. c) sau f) ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de către acestea potrivit alin. (1) lit. g);
d) hotărâre judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă, hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanță președințială, prin care instanța a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea pașaportului, numai pentru cererile formulate de părintele prevăzut la alin. (1) lit. d) ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de către acesta potrivit alin. (1) lit. g);
e) actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicție nu se află sub ocrotirea părinților;
f) act de deces al părintelui, pentru cererile formulate de părintele supraviețuitor prevăzut la alin. (1) lit. e) ori pentru cele formulate de către persoana împuternicită de acesta potrivit alin. (1) lit. g), în original;
g) procură specială sau declarație privind acordul celuilalt părinte, pentru cererile formulate de părintelui prevăzut la alin. (1) lit. b), în original sau duplicat de pe actul original pentru procura specială și declarația celuilalt părinte, autentificate și eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013;
h) procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită potrivit alin. (1) lit. g), în original sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate și eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013;
i) documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conținând toate informațiile aferente plății efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele minorului;
j) pașaportul anterior al minorului, dacă acesta există.

Minorilor care au împlinit vârsta de 14 ani li se eliberează pașapoarte simple electronice, la cererea acestora, cu acordul ambilor părinți.

În acest sens, la depunerea actelor de către minor pot fi prezenți ambii părinți (acordul poate fi dat în fața funcționarului care primește cererea, în acest caz, se prezintă și documentele de identitate valabile ale părinților, în original) sau în lipsa părinților, minorul poate depune o declarație privind acordul acestora cu privire la eliberarea pașaportului, autentificată în țară de notarul public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori, dacă a fost încheiată de autoritățile străine, aceasta trebuie să îndeplinească condițiile de supralegalizare prevăzute de lege sau să aibă aplicată apostila conform Convenției cu privire la suprimarea cerinței supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961 și să fie însoțită de o traducere legalizată.

Pentru eliberarea pașaportului simplu electronic individual al minorului care a împlinit vârsta de 14 ani, îi sunt necesare următoarele acte:
- cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie, precum și cartea de identitate având forma și conținutul stabilite potrivit H.G. nr. 839/2006 privind forma și conținutul actelor de identitate, ale autocolantului privind stabilirea reședinței și ale cărții de imobil, cu modificările ulterioare, trebuie însoțite de certificatul de naștere, în original;
- documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conținând toate informațiile aferente plății efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului;
- pașaportul anterior, în original, dacă există;
- acordul părinților cu privire la eliberarea pașaportului, dat în condițiile sus-menționate.

Cererile care privesc eliberarea unui pașaport simplu temporar pentru minorii care nu au împlinit vârsta de 14 ani se formulează de către:
a) ambii părinți;
b) părintele împuternicit de celălalt părinte printr-o procură specială ori care are acordul scris al celuilalt părinte pentru eliberarea pașaportului;
c) părintele căruia i-a fost încredințat minorul prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă ori care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătorești rămase definitivă și irevocabilă, în temeiul unei hotărâri judecătorești rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori în temeiul unei ordonanțe președințiale date în condițiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare, care cuprinde în mod expres faptul că părintele are dreptul de a solicita eliberarea pașaportului;
d) părintele în favoarea căruia s-a pronunțat o hotărâre judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă, o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori o ordonanță președințială, prin care instanța a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea pașaportului;
e) părintele supraviețuitor;
f) reprezentantul legal al minorului;
g) persoana împuternicită printr-o procură specială de persoanele prevăzute la lit a), c), d), e), și f;)
h) unul dintre părinți, chiar dacă nu există acordul celuilalt părinte, numai pentru situațiile prevăzute la alt. 17^1 alin. (1) lit. e) din lege ( când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fără de care viața ori sănătatea îi este pusă în pericol și nu există timpul necesar pentru obținerea acordului celuilalt părinte prevăzut la art. 17).

Actele necesare eliberării unui pașaport simplu temporar, pentru minorul cu vârsta mai mică de 14 ani, sunt:
a) certificatul de naștere al minorului, în original;
b) document/documente de identitate al părintelui/ale părinților, al reprezentantului legal ori al persoanei împuternicite, după caz, aflate în termen de valabilitate, în original;
c) hotărâre judecătorească de încredințare a minorului rămasă definitivă și irevocabilă, hotărâre judecătorească în temeiul căreia părintele care exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă și irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanță președințială, numai pentru cererile formulate de persoanele prevăzute la alin. (1) li. c) sau f) ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de către acestea potrivit alin. (1) lit. g);
d) hotărâre judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă, hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanță președințială, prin care instanța a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea pașaportului, numai pentru cererile formulate de părintele prevăzut la alin. (1) lit. d) ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de către acesta potrivit alin. (1) lit. g);
e) actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicție nu se află sub ocrotirea părinților;
f) act de deces al părintelui, pentru cererile formulate de părintele supraviețuitor, prevăzut la alin. (1) lit. e) ori pentru cele formulate de către persoana împuternicită de acesta potrivit alin. (1) lit. g), în original;
g) procură specială sau declarație privind acordul celuilalt părinte, pentru cererile formulate de părintele prevăzut la alin. (1) lit. b), în original sau duplicat de pe actul original pentru procura specială și declarația celuilalt părinte, autentificate și eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013;
h) procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită potrivit alin. (1) lit. g), în original sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate și eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013;
i) documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conținând toate informațiile aferente plății efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele minorului;
j) pașaportul anterior al minorului, dacă acesta există;
k) documentele emise de instituția care organizează studiile/concursurile oficiale sau, după caz, documentele emise ori avizate de o autoritate medicală română, din care să rezulte perioada și statul sau statele în care se vor desfășura studiile/concursurile ori în care va fi urmat tratamentul medical, numai pentru cererile formulate de părintele prevăzut la alin. (1) lit. b) ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de acesta, în original;
l) două fotografii identice ale minorului, având dimensiunile 3,5 x 4,5 cm, numai pentru situațiile în care acesta nu este prezent la depunerea cererii.

Minorilor care au împlinit vârsta de 14 ani li se eliberează pașapoarte simple temporare, la cererea acestora, cu acordul:
a) ambilor părinți;
b) părintelui căruia i-a fost încredințat minorul prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă sau al părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătorești rămase definitivă și irevocabilă sau rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori în temeiul unei ordonanțe președințiale date în condițiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de Procedură Civilă, republicată, cu modificările ulterioare, care cuprinde în mod expres faptul că părintele are dreptul de a-și da singur acordul pentru eliberarea pașaportului;
c)părintele în favoarea căruia s-a pronunțat o hotărâre judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă, o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori o ordonanță președințială, prin care instanța a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea pașaportului;
d) părintele supraviețuitor;
e) reprezentantul legal al minorului;
f) unui părinte, chiar dacă nu există acordul celuilalt părinte, doar în situațiile prevăzute la art. 17^1 alin. (1) lit. e) din lege.
Pentru eliberarea pașaportului simplu temporar individual al minorului care a împlinit vârsta de 14 ani, îi sunt necesare următoarele acte:
a) cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie, precum și cartea de identitate având forma și conținutul stabilite potrivit Hotărârii Guvernului nr. 839/2006 privind forma și conținutul actelor de identitate, ale autocolantului privind stabilirea reședinței și ale cărții de imobil, cu modificările ulterioare, trebuie însoțite de certificatul de naștere, în original;
b) declarație, hotărâre judecătorească, ordonanță președințială, act de deces, după cum urmează:
1. declarație privind acordul de eliberare a pașaportului pentru minor dată de ambii părinți, în original, sau duplicat de pe actul original pentru declarațiile autentificate și eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013; sau
2. declarație privind acordul de eliberare a pașaportului pentru minor dată de părintele căruia i-a fost încredințat minorul ori care exercită singur autoritatea părintească sau de reprezentantul legal, în original, sau duplicat de pe actul original pentru declarațiile autentificate și eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013, însoțită de hotărârea instanței rămasă definitivă și irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori de ordonanța presedințială; sau
3. declarație privind acordul de eliberare a pașaportului pentru minor dată de părintele supraviețuitor, în original sau duplicat de pe actul original pentru declarațiile autentificate și eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013, însoțită de actul de deces al celuilalt părinte, în original; sau
4. declarație privind acordul de eliberare a pașaportului pentru minor dată de un părinte în original, sau duplicat de pe actul original, pentru declarațiile autentificate și eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013, însoțită de hotărârea judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori de ordonanța președințială, prin care instanța a suplinit acordul celuilalt părinte;
c) documentul prin care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conținând informațiile aferente plății efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele minorului;
d) pașaportul anterior, dacă acesta există;
e) declarație privind acordul de eliberare a pașaportului pentru minor dată de un părinte, chiar dacă nu există acordul celuilalt părinte, în original sau duplicat de pe actul original pentru declarațiile autentificate și eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013, însoțită de documentele emise de instituția care organizează studiile sau concursurile oficiale sau, după caz, documentele emise ori avizate de o autoritate medicală română, din care să rezulte perioada și statul sau statele în care se vor desfășura studiile, concursurile ori în care va fi urmat tratament medical, în original.
Menționăm că, începând cu data de 20 iulie 2018 a intrat în vigoare Legea nr. 133/18.06.2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, care modifică, printre altele, condițiile în care se eliberează pașapoartele simple temporare. Astfel, potrivit 17^1 alin (1) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, cu modificările aduse de actul normativ sus-menționat, pașaportul simplu temporar se eliberează cetățenilor români care îndeplinesc condițiile prevăzute de prezenta lege și nu se află în una din situațiile de suspendare a dreptului de a călători în străinătate, în următoarele situații:
a) pentru persoanele care declară că nu doresc să li se elibereze un paşaport simplu electronic;
b) în cazul în care titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu sau în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict;
c) când titularul deţine paşaport simplu sau paşaport simplu electronic care conţine vize valabile, dar ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării acestora călătoria în acel stat sau în alte state decât cele care au emis vizele nu mai este posibilă;
d) când titularul a depus paşaportul simplu sau paşaportul simplu electronic pentru obţinerea unor vize şi declară că trebuie să călătorească de urgenţă în străinătate;
e) când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericol şi nu există timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt părinte;
f) pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile şi care declară că este necesar să îşi continue călătoria în străinătate sau să îşi reglementeze şederea pe teritoriul unui stat;
g) în situaţii obiective în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară şi urgentă prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timpul necesar pentru emiterea paşaportului simplu electronic.
Totodată, potrivit art. 17^1 alin. (5) din același act normativ, situațiile prevăzute la lit. g) trebuie dovedite cu documente care să ateste motivele de sănătate, familiale sau profesionale, care determină necesitatea și urgența deplasării în străinătate.
Documentele care atestă situațiile obiective din punctele e), f) și g) emise de autorități/instituții din străinătate, trebuie să fie însoțite, după caz, de o traducere autorizată.
STABILIREA DOMICILIULUI ÎN STRĂINĂTATE
Cererea pentru eliberarea unui pașaport simplu electronic pentru cetățenii români cu domiciliul în străinătate (persoană cu vârsta peste 18 ani) trebuie să fie însoțită de următoarele documente:
- pașaportul anterior, dacă acesta există;
- documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conținând toate informațiile aferente plății efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului;
- certificate de stare civilă, în original;
- documente eliberate de autoritățile statului de domiciliu, în original, împreună cu traducerea autorizată în limba română, după caz, din care să rezulte una dintre următoarele situații:
1. a dobândit un drept de ședere pentru o perioadă de cel puțin un an sau, după caz, i s-a prelungit succesiv dreptul de ședere, în decurs de un an, pe teritoriul statului respectiv;
2. a dobândit un drept de ședere pe teritoriul statului respectiv, în scopul reunificării familiale cu o persoană care domiciliază pe teritoriul acelui stat;
3. a dobândit un drept de lungă ședere sau, după caz, un drept de ședere permanentă pe teritoriul statului respectiv;
4. a dobândit și cetățenia statului respectiv;
5. a dobândit un drept de muncă ori este înscris într-o instituție privată sau publică cu scopul principal de a urma studii, inclusiv de formare profesională;
6. a dobândit un certificat de înregistrare sau document care atestă rezidența într-un stat membru al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau în Confederația Elvețiană.
Cererea pentru eliberarea unui pașaport simplu temporar pentru cetățenii români cu domiciliul în străinătate (persoană cu vârsta peste 18 ani) trebuie să fie însoțită de următoarele documente:
- pașaportul anterior, dacă acesta există;
- documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conținând toate informațiile aferente plății efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului;
- certificate de stare civilă, în original;
- documente eliberate de autoritățile statului de domiciliu, în original, împreună cu traducerea autorizată în limba română, după caz, din care să rezulte una dintre următoarele situații:
1. a dobândit un drept de ședere pentru o perioadă de cel puțin un an sau, după caz, i s-a prelungit succesiv dreptul de ședere, în decurs de un an, pe teritoriul statului respectiv;
2. a dobândit un drept de ședere pe teritoriul statului respectiv, în scopul reunificării familiale cu o persoană care domiciliază pe teritoriul acelui stat;
3. a dobândit un drept de lungă ședere sau, după caz, un drept de ședere permanentă pe teritoriul statului respectiv;
4. a dobândit și cetățenia statului respectiv;
5. a dobândit un drept de muncă ori este înscris într-o instituție privată sau publică cu scopul principal de a urma studii, inclusiv de formare profesională;
6. a dobândit un certificat de înregistrare sau document care atesată rezidența într-un stat membru al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau în Confederația Elvețiană.
- două fotografii color identice ale titularului, având dimensiunile 3,5 x 4,5 cm, care respectă condițiile prevăzute la art. 9, numai în cazul cererilor de eliberare a pașaportului simplu temporar pentru minorii care nu au împlinit vârsta de 14 ani, respectiv pentru persoanele aflate în situația prevăzută la art. 17^1 din lege (în cazul persoanelor lipsite temporar de capacitate de exercițiu, precum și în cazul persoanelor care, din motive medicale, se află în imposibilitatea de a-și exprima voința sau de a se prezenta la autoritatea competentă, cererile pentru eliberarea pașaportului simplu temporar pot fi depuse, în numele titularului, de reprezentantul legal sau de către autoritățile medicale române ori, dup caz, străine, fără ca prezența titularului să fie obligatorie), dacă titularul nu este prezent la depunerea cererii.
În cazul în care există diferențe între numele și prenumele înscrise în documentele prezentate și cele solicitate a fi înscrise în pașaportul simplu electronic sau pașaportul simplu temporar, cu menționarea statului de domiciliu, ca urmare a schimbării numelui sau prenumelui intervenite în străinătate, cererea poate fi acceptată numai după înscrierea mențiunii privitoare la această schimbare pe actul de stare civilă, potrivit prevederilor Legii nr. 119/1996 (cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare).
Dovada domiciliului în străinătate al minorului se face cu:
a) pașaportul acestuia, în cazul în care este menționat statul de domiciliu, numai dacă cel puțin unul dintre părinți sau, după caz, reprezentantul legal domiciliază în statul respectiv;
b) pașaportul părinților, al unuia dintre părinți sau al reprezentantului legal, după cum urmează:
1. pașapoartele ambilor părinți, în cazul în care aceștia au domiciliul în același stat; sau
2. pașaportul unuia dintre părinți și declarația celuilalt părinte, prin care își exprimă acordul cu privire la domiciliul minorului sau, după caz, hotărârea judecătorească prin care instanța a stabilit domiciliul minorului la unul dintre părinți, rămasă definitivă și irevocabilă ori rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013;
3. pașaportul părintelui supraviețuitor;
4. pașaportul părintelui căruia i-a fost încredințat minorul prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă ori a părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătorești rămase definitivă și irevocabilă ori în temeiul unei hotărâri judecătorești rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013;
5. pașaportul reprezentantului legal.
Pașapoartele simple temporare se eliberează, începând cu data de 20.07.2018, după cum urmează:
a) în situația prevăzută la alin. (1) lit. a), în termenul legal prevăzut pentru eliberarea pașaportului simplu electronic;
b) în situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-g), în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
Taxa pentru eliberarea pașaportului simplu electronic este de 258 de lei (pentru persoanele cu vârsta mai mare de 12 ani) și 234 de lei (pentru persoanele cu vârsta mai mică de 12 ani).
Taxa pentru eliberarea pașaportului simplu temporar este de 96 de lei.
Taxa se poate achita anterior depunerii cererii prin următoarele modalități:
-la casieriile unităților CEC Bank, precum și la stațiile de plată Selfpay ale CEC Bank;
- online, prin platforma de plăți virtuale Ghiseul.ro.

Documentele de plată emise anterior datei de 02.09.2020 rămân valabile pentru cererile de eliberare a pașapoartelor.

Pentru mai multe informații, accesați site-ul Direcției Generale de Pașapoarte, adresa: www.pasapoarte.mai.gov.ro/indexIntrebari.html.

Documentele necesare depunerii unei cereri de eliberare a unui pașaport simplu electronic/temporar au fost menționate mai sus.

Cererea se generează în sistem informatic la momentul depunerii la ghişeu a tuturor documentelor necesare şi se prezintă solicitantului pentru verificarea datelor înscrise şi pentru semnătură.

PROCEDURA
Eliberare adeverință istoric pașapoarte
Procedura prezintă modul de primire şi soluţionare a cererilor privind istoricul de paşapoarte, respectiv de transmitere a adeverinţelor solicitate.

Cererea de eliberare a adeverinţei privind istoricul de paşapoarte, necesară pentru societăţi comerciale, ambasade sau alte instituţii, poate fi depusă atât personal, cât şi prin mandatar/reprezentant legal, la Ghişeul de relaţii cu publicul din cadrul Direcţiei Generale de Paşapoarte (cu sediul în strada Nicolae Iorga, nr.29, sector 1, Bucuresti) sau la sediul serviciilor publice comunitare de paşapoarte pe raza cărora solicitanţii au domiciliul.

Astfel, referitor la depunerea cererii la Direcția Generală de Pașapoarte, facem următoarele precizări:

Cererea poate fi depusă personal la Ghișeul de relații cu publicul al Direcției Generale de Pașapoarte, sau poate fi transmisă prin poșta electronica, la adresa dgp.relațiipublice@mai.gov.ro.

Dacă cererea se depune personal la Ghișeul de relații cu publicul, solicitantul va prezenta CI/pașaportul în original, nefiind ncesară copia documentului de identitate, intrucât identificarea se va face de către funcționarul care primește cererea. În acest caz solicitantul poate opta pentru ridicarea adeverinței de la Ghișeul de relații cu publicul sau pentru transmiterea acesteia la adresa de corespondență indicată.

Dacă se transmite în format electronic cererea completată, datată și semnată fie olograf (scanată), fie prin semnătură electronica calificată, adeverința poate fi ridicată numai de la Ghișeul de relații cu publicul al Direcției Generale de Pașapoarte, concomitent cu prezentarea CI/pașaport.

În condiţiile în care cererea se depune prin mandatar/reprezentant legal, aceasta trebuie să fie însoţită de procură specială autentificată/împuternicirea avocaţială/ documentul care să ateste calitatea de reprezentant legal al persoanei în numele căreia se solicita eliberarea adeverinţei, precum şi de documentul de identitate al persoanei împuternicite, ambele documente în original.

În situaţia în care cererea se transmite prin poștă electronică, în termen de 2 zile lucrătoare de la transmiterea solicitării, solicitantul se poate prezenta la Ghişeul de Relaţii cu Publicul din cadrul Direcţiei Generale de Paşapoarte (la sediul din strada Nicolae Iorga, nr.29, CORP E, sector 1, Bucureşti), pentru ridicarea adeverinţei, concomitent cu prezentarea documentului de identitate.

Notă : Prin raportare la prevederile art. 2 alin. (1) din OuG. nr. 41/2016, pentru furnizarea unui serviciu public, instituțiile publice sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail.

În cazul în care se doreşte eliberarea adeverinţei la sediile serviciilor publice comunitare de paşapoarte, este necesar ca solicitarea să fie adresată acestor instituţii, respectiv transmisă la adresa de e-mail alocată structurii de pașapoarte respective. Adresele de corespondenţă ale serviciilor publice comunitare de paşapoarte se regăsesc accesând secţiunea Servicii publice comunitare de paşapoarte/ Unităţi teritoriale coordonate de pe prima pagină a site-ului www.pasapoarte.mai.gov.ro.

Pentru mai multe informații accesați pagina de internet a Direcției Generale de Pașapoarte, www.pasapoarte.mai.gov.ro, sectiunea Eliberarea adeverinței referitoare la exercitarea dreptului la libera circulație în străinătate/istoric pașapoarte.

PROCEDURA
Punerea la dispoziție a dosarului personal de pașapoarte

Persoana îndreptățită (moștenitorii săi legali/ testamentari ori persoana împuternicită de aceasta/ aceștia prin procură specială autentificată) poate solicita accesul la documentele constituite în perioada 06.03.1945-22.12.1989, aflate în dosarul de pașapoarte al persoanei vizate.

Cererea pentru studierea dosarului de pașapoarte se poate depune personal la Ghișeul de Relații cu Publicul din cadrul Direcției Generale de Pașapoarte sau poate fi transmisă prin poștă/poștă electronică.

În situația în care cererea este depusă de moștenitorii legali/ testamentari ai persoanei pentru care se solicită studiul dosarului personal de pașapoarte, cererea trebuie să fie însoțită certificatul de deces și de documente din care reiese legătura de rudenie (certificat de naștere, certificat de căsătorie, etc), respectiv certificatul de moștenitor.

În condiţiile în care cererea se depune prin mandatar/ reprezentant legal, aceasta trebuie să fie însoţită de procură specială autentificată/împuternicirea avocaţială/ documentul care să ateste calitatea de reprezentant legal al persoanei în numele căreia se solicita studierea dosarului personal de pașapoarte, precum şi de documentul de identitate al persoanei împuternicite, ambele documente în original.

Studiul dosarului personal de pașapoarte se face doar în urma unei programări prealabile care se comunică solicitantului ulterior înregistrării cererii. Persoanele care solicită să studieze dosarul personal, se prezintă la sediul instituției, în locația din București în care se gestionează arhiva manuală, având asupra lor un document de identitate în original.

Termenul de soluționare a cererii este 30 de zile calendaristice de la data înregistrării.

Notă : Prin raportare la prevederile art. 2 alin. (1) din OuG. nr. 41/2016, pentru furnizarea unui serviciu public, instituțiile publice sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail.

Assistance services

There are no Assistance services registered by this institution

roepas.ro
Public Institutions
Need assistance?
EU Institutions
Info
© 2024 roepas.ro