Primaria Comunei Homocea
Available procedures
- Beneficiază de alocaţia de stat de 369 lei copiii în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copiilor cu handicap;
- Beneficiază de alocaţia de stat de în cuantum de 185 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2-18 ani, respectiv tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani şi care urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional organizate în condiţiile legii.
Tichetele sociale pentru grădiniță se acordă copiilor înscriși într-o unitate de învățământ preșcolar și care fac parte din familii defavorizate. Mai exact, în conformitate cu prevederile art. 2 din Legea 248/2015 modificată și completată prin Legea nr.49/2020, stimulentul educațional sub formă de tichete sociale se acordă:
- copiilor din familiile care au stabilit dreptul la venitul minim de incluziune acordat în baza Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
- prin excepţie, stimulentul educaţional se acordă şi copiilor aflaţi în îngrijirea persoanei care a fost desemnată de părinte pentru întreţinerea copilului, pe perioada absenţei părinţilor, conform art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dacă veniturile pe persoană, inclusiv copilul aflat în îngrijire, nu depăşesc valoarea nivelului net ajustat pentru acordarea venitului minim de incluziune ;
- numai pentru copiii înscrişi într-o unitate de învăţământ preşcolar, conform Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
Prezenta procedură vizează monitorizarea modului de creștere și îngrijire a copilului cu părinții plecați la muncă în străinătate, precum și a celor care au revenit în țară după o perioadă de ședere în străinătate alături de părinți, mai mare de un an.
În situația în care ambii părinţi sau părintele care exercită singur autoritatea părintească sau la care locuieşte copilul urmează să plece la muncă în străinătate, aceștia au obligația să transmită / depună la Compartimentul de Asistență Socială din cadrul Primăriei Homocea, o notificare scrisă privind intenţia de a pleca la muncă în străinătate, cu cel puțin 40 de zile înainte de plecare, conform Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicata.
Obligația notificării Compartimentului de Asistență Socială revine tuturor părinților care pleacă la muncă în străinătate din categoriile mai sus menționate, indiferent dacă munca în străinătate implică sau nu și existența unui contract de muncă.
Notificarea va trebui să cuprindă în mod obligatoriu următoarele elemente:
- datele de identificare ale părinților/părintelui care intenționează să plece la muncă în străinătate
- datele de identitate ale persoanei în grija căreia va fi lăsat copilul pe durata absenței din țară a părintelui/părinților,
- adresa la care copilul va urma să locuiască în viitor, după plecarea părintelui/părinților,
- îndeplinirea de către persoana în grija căreia urmează a fi lăsat copilul a condițiilor prevăzute la art. 105, alin. (1) din legea 272/2004, referitoare la apartenența acesteia la familia extinsă (să fie rudă până la gradul IV inclusiv, cu minorul – persoana poate fi bunic, unchi/mătuşă, văr, nepot, frate/soră, străbunic, frate al unui bunic), vârsta – minimum 18 ani împliniţi și capacitate deplină de exercițiu.
După primirea notificării, reprezentanţii Compartimentului de Asistenţă Socială vor efectua o anchetă socială la domiciliul persoanei la care copilul va locui pe perioada delegării drepturilor părintești, document care să fie inclus în dosarul care va fi transmis instanței.
Părinții/părintele aflat în situația prezentată, va formula o cerere de delegare temporară a autorității părintești către Judecătoria Adjud, care va conține următoarele informații: datele de identificare ale părinților/părintelui, date de identificare copil/copiii, date identificare ale persoanei în grija căreia va fi lăsat copilul, date privind locul de muncă, perioada în care va fi plecat.
Venitul minim de incluziune(VMI) este un beneficiu de asistenta sociala acordat familiilor si persoanelor singure aflate in situatie de dificultate, in scopul prevenirii si combaterii saraciei si riscului de excluziune sociala.
VMI este un beneficiu prevăzut în Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune și are două componente:
1. SPRIJIN PENTRU INCLUZIUNE
- Această componentă are ca scop prevenirea și combaterea sărăciei și a riscului de excluziune socială și înlocuiește ajutorul social acordat anterior pentru asigurarea venitului minim garantat.
2. SPRIJIN PENTRU FAMILIA CU COPII
- Această componentă se acordă familiilor cu copii aflați în întreținere cu vârsta de până la 18 ani și are ca scop prevenirea sărăciei și încurajarea participării copiilor la educație, înlocuind alocația pentru susținerea familiei.
O familie sau persoană singură poate beneficia de o singură componentă sau de ambele, în funcție de nivelul venitului de care dispune, componența familiei, calitatea de persoană în vârstă sau participarea copiilor la educație.
Pentru accesarea VMI este necesară depunerea unei singure cereri, indiferent dacă familia/persoana singură va beneficia de una sau de ambele componente ale acestui beneficiu de asistență socială. De asemenea, acordarea VMI se face printr-o plată unică lunară, indiferent dacă este vorba de una sau de ambele componente ale sale.
VMI nu se rezumă la acordarea unei sume de bani. Acest ajutor conține un pachet integrat de măsuri de sprijin în domenii-cheie, cum ar fi: ocuparea forței de muncă, serviciile sociale, educația, sănătatea și locuirea, toate contribuind la reducerea riscului de sărăcie și excluziune socială.
Pot beneficia de stimulent de inserţie persoanele care indeplinesc condiţiile de acordare a indemnizaţiei de creştere a copilului (au realizat venituri din salarii și asimilate salariilor, venituri din activităţi independente, venituri din activităţi agricole, silvicultură și piscicultură, supuse impozitului pe venit, ori s-au aflat în perioade asimilate, cel puțin 12 luni în ultimele 24 de luni anteriore naşterii copilului sau, după caz, a datei în care s-a aprobat adopţia, a fost făcută încredinţarea ori s-a instituit plasamentul sau tutela).
Pentru acordarea stimulentului de inserție, solicitantul trebuie să depună o cerere însoțită de documente justificative la primăria de domiciliu sau reședință. Printre actele necesare se numără:
- copia actului de identitate și a certificatului de naștere al copilului;
- documente care atestă relația solicitantului cu copilul (pentru cazurile de plasament, adopție etc.);
- dovada veniturilor realizate;
- documente care confirmă îndeplinirea perioadei minime de cotizare;
- actul care atestă suspendarea activității pentru concediul de creștere a copilului;
- alte documente necesare pentru verificarea eligibilității.
