Ministerul Culturii
Available procedures
1.0. Scop
Procedura instituie modul de înscriere în Registrul Arheologilor, potrivit dispoziţiilor prevăzute de art. 3, alin. (3) și ale art. 16, lit. j) din OG43/2000 privind protecția patrimoniului arheologic şi declararea unor situriarheologice ca zone de interes naţional, republicată, cu modificările șicompletările ulterioare.
2.0. Domeniul de aplicare
Procedura se utilizează de către Direcția Patrimoniu Cultural și Comisia Națională de Arheologie.
3.0. Documente de referinţă
(1) OG 43/2000 privind protecția patrimoniului arheologic şideclararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional, republicată, cumodificările și completările ulterioare.
(2) ORDIN nr. 2494 din 26 august 2010 pentru aprobarea Metodologiei privind atestarea personalului de specialitate din domeniul cercetării arheologice şi înscrierea sa în Registrul arheologilor, publicat înMonitorul Oficial cu numărul 631 din data de 8 septembrie 2010
4.0. Definiții și abrevieri
4.1.Definiții
(1) Atestare = procedura de atestare a personalului despecialitate din domeniul cercetării arheologice şi înregistrarea sa în Registrul arheologilor
(2) Registru = Registrul Arheologilor din România.
4.2.Abrevieri
(1) MC = Ministerul Culturii.
(2) DPC = Direcţia Patrimoniu Cultural.
(3) CNA= Comisia Națională de Arheologie.
(4) Dosarul = dosarul depus de solicitant pentru înscrierea sautrecerea la o categorie superioară în Registrul Arheologilor
5.0. Descrierea procedurii
(1) Atestarea persoanelor despecialitate şi înregistrarea acestora în Registru se face pentru următoarele categorii:
a)arheolog debutant;
b)arheolog specialist;
c)arheolog expert.
(2) Încadrarea în una dintrecategoriile enumerate se va face pe baza criteriilor de apreciere profesionalăşi experienţă practică a solicitantului
(3) Criteriile de apreciere profesională avute în vedere la încadrarea în una dintre categoriile enumerate sunt:
a)absolvirea unor forme deînvăţământ postuniversitar în istorie veche, arheologie, istoria Evului Mediu;
b)doctorat în istorie;
c)lucrări publicate şi comunicări ştiinţifice susţinute.
(4) Criteriile de apreciere a experienţei practice avute în vedere la încadrarea în una dintre categoriile enumerate sunt:
a)efectuarea practicii arheologice pe parcursul studiilor;
b)calitatea de membru al unuicolectiv de cercetare arheologică;
c)calitatea de responsabil ştiinţific al unui sector din cadrul unui şantier arheologic;
d)calitatea de responsabil ştiinţific de şantier.
(5) Calcularea punctajului corespunzător experienţei practice, se stabileşte după cum urmează:
a)0,5 puncte - pentru fiecareunitate de timp de două săptămâni pe un şantier arheologic pe perioada studiilor superioare de specialitate, adeverite printr-un înscris al responsabilului de şantier;
b)un punct - pentru fiecare unitate de timp de două săptămâni în care a participat pe un şantier arheologic după înscrierea în Registru.
(6) În vederea atestării,persoanele interesate vor depune la secretariatul Comisiei un dosar care vacuprinde:
a)cerere de atestare;
b)copia actului de identitate;
c)memoriu de activitate;
d)lista lucrărilor publicate şi acomunicărilor ştiinţifice susţinute;
e)copii legalizate ale diplomelorde licenţă, precum şi ale documentelor ce dovedesc formele de învăţământ postuniversitar absolvite sau documente de echivalare;
f)adeverinţa de înscriere la doctorat;
g)copie a programului de pregătire a doctoratului;
h) copie a diplomei de doctor.
(7)Pentru atestarea ca arheolog debutantdosarul prevăzut la art. 11 va cuprinde în plus două scrisori de recomandaredin partea unor cu care a colaborat.
5.2. Verificarea completitudinii şi corectitudinii documentaţiei înaintate:
În urma verificării dosarului,CNA hotărăște, prin decizie, acordarea atestării, respectiv respingereasolicitării, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la depunerea dosaruluicomplet. Comisia poate prelungi termenul o singură dată, pentru o perioadă demaximum 15 zile calendaristice.
Termenul de depunere a documentelor solicitate spre completarea dosarului este de 15 zile de la data comunicării.
Nedepunerea documentelor în termenul prevăzut va conduce la respingerea solicitării de atestare.
Decizia de respingere se motivează în scris de către Comisie şi poate fi contestată în termen de 5 zilede la data comunicării.
Atestarea se face pentru operioadă nedeterminată.
În termen de 30 de zile de la data emiterii deciziei privind acordarea atestării, Ministerul Culturii va elibera un atestat.
Atestatul eliberat de Ministerul Culturii are ca efect înscrierea titularului în Registru.
În baza atestatului, personalul de specialitate îşi confecţionează ştampila individuală, potrivit categorieipentru care a fost atestat, Atestatele şi ştampilele sunt netransmisibile.
Înscrierea în Registru a persoanelor atestate ca arheologi cu drept de liberă practică în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene se poate face ca urmare a solicitării, însoţită de copii ale documentelor de atestare corespunzătoare pentru una dintre cele 3 categorii, emise de autorităţile/instituţiile competente, înconformitate cu prevederile legale în vigoare în materie în statul respectiv.
În cazul în care este necesară verificarea legalităţii documentelor depuse în vederea înscrierii în Registru de către persoanele prevăzute, secretariatul Comisiei contactează autorităţile competente din statul membru al Uniunii Europene sau Spaţiul Economic Europeanîn cauză, prin intermediul Sistemului de informare al pieţei interne (IMI).
Situaţii privind suspendarea sau retragerea atestării
Comisia poate decide suspendarea sau retragerea atestării, ca urmare a sesizărilor formulate de cătrespecialiştii serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii sau aidirecţiei de specialitate din minister ori de membrii Comisiei.
Atestarea se suspendă înurmătoarele situaţii:
a)în cazul în care împotriva persoanei atestate s-a pus în mişcare o acţiune penală în legătură cuactivitatea pentru care a fost atestată. În acest caz, suspendarea certificatului de atestare se dispune până la soluţionarea definitivă a cauzei;
b)când persoanele atestate se facvinovate de încălcarea Codului deontologic al arheologilor din România;
c)în cazul în care persoanele atestate efectuează cercetări arheologice neautorizate, potrivit legii.
Atestarea se retrage în următoarele cazuri:
a)când persoanele atestate se fac vinovate de încălcarea prevederilor Regulamentului săpăturilor arheologice din România;
b)când persoanele atestate au fost suspendate de două ori, iar a treia oară săvârşesc abateri similare celor pentru care s-au dispus suspendările anterioare;
c)când persoanele atestate validează, prin semnătură şi ştampilă, documente pentru domenii de activitateîn care nu au fost atestate sau îşi continuă activitatea în perioada desuspendare;
d)în cazul condamnării definitive pentru fapta penală în legătură cu activitatea pentru care a fost atestat.
Sesizarea va fi supusă analizei Comisiei, care poate dispune clasarea sesizării, suspendarea sau retragerea atestării, după caz.
Comisia are obligaţia analizării sesizărilor în termen de 30 de zile de la depunerea lor.
Prin decizia de suspendare Comisia va stabili perioada pentru care se suspendă atestarea, precum şicondiţiile necesare anulării suspendării.
Îndeplinirea condiţiilor dispuse potrivit alin. (19) se constată de către Comisie şi determină încetarea suspendării atestării.
Suspendarea, respectiv retragerea atestării se motivează, în scris, de către Comisie.
Pierderea calităţii de persoană de specialitate atestată şi înscrisă în Registru poate interveni şi în următoarele situaţii:
a)la cerere, înaintată în scrispreşedintelui Comisiei;
b)deces.
Comisia organizează sesiuni deatestare lunar şi anunţă data şi ora de desfăşurare a acestora prin afişare lasediul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional şi/sau pe site-ul propriu.
Comisia se poate reuni şi înafara sesiunilor lunare, în scopul analizării situaţiilor de suspendare sauretragere a atestării, precum şi în alte cazuri.
Degradarea, distrugerea saupierderea atestatului ori a ştampilei, după caz, se declară, în scris, lasecretariatul Comisiei, în termen de 48 de ore de la constatare şi totodată vafi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, de cătrepersoana în cauză.
După publicarea anunţului prevăzut Comisia eliberează un duplicat al certificatului de atestare sau aprobă, după caz, confecţionarea unei noi ştampile, pe baza unei cereri scrise,însoţită de copia anunţului publicat în Monitorul Oficial al României, Partea aIII-a.
Atestatele eliberate până înprezent îşi păstrează valabilitatea.
Personalul de specialitate atestat şi înregistrat în Registru poate solicita Comisiei actualizare a atestatelor.
