Online
Acordare indemnizație de însoțitor
În atenţia solicitanţilor de indemnizaţie de însoţitor :
ü poate beneficia de această prestaţie persoana (copil, adult) care a obținut un certificat de încadrare în grad de handicap grav cu asistent personal, potrivit Legii nr.448/2006, şi care își exprimă opțiunea în scris, la DGASPC Vâlcea, privitor la acordarea indemnizației de însoțitor;
Actele necesare a fi depuse la Direcţia de Asistenţă Socială Rm. Vâlcea:
ü persoana cu handicap este titularul indemnizaţiei
§ certificat de încadrare în grad de handicap grav cu asistent personal (inclusiv anexele)
§ acte de stare civilă persoană cu handicap (certificat de naştere, carte de identitate, certificat de căsătorie/hotărâre de divorţ-după caz, certificat de deces soţ-după caz )
§ acte privind veniturile realizate de persoana cu handicap (cupon pensie/talon şomaj/adev. salariat-după caz, certificat fiscal pentru persoana fără venituri)
§ contract furnizare servicii de îngrijire pentru persoana aflată într-un centru rezidenţial privat
§ cerere titular pentru acordarea indemnizaţiei
ü reprezentantul legal (părinte, curator/tutore-după caz) este titularul indemnizaţiei
§ certificat de încadrare în grad de handicap grav cu asistent personal (inclusiv anexele)
§ acte de stare civilă persoană cu handicap (certificat de naştere, carte de identitate, certificat de căsătorie/hotărâre de divorţ-după caz, certificat de deces soţ-după caz )
§ acte de stare civilă reprezentant legal-părinte/curator/tutore (certificat de naştere, carte de identitate, certificat de căsătorie/hotărâre de divorţ-după caz, certificat de deces soţ-după caz)
§ hotărâre judecătorească/cerere înregistrată la Judecătoria Rm.Vâlcea pentru instituire tutelă/curatelă (după caz)
§ acte privind veniturile realizate de persoana cu handicap şi reprezentantul legal (cupon pensie/talon şomaj/adev. salariat-după caz, certificat fiscal pentru persoana fără venituri)
§ contract furnizare servicii de îngrijire pentru persoana aflată într-un centru rezidenţial privat
§ cerere reprezentant legal pentru acordarea indemnizaţiei
Particularităţi
ü în situaţia de reevaluare a încadrării în grad de handicap, beneficiarul de indemnizaţie lunară/reprezentantul legal/aparținătorul are obligaţia de a prezenta Compartimentului Resurse Umane.Salarizare din cadrul DAS Rm. Vâlcea, în cel mai scurt timp posibil de la intrarea în posesie, noul certificat de încadrare în grad de handicap, împreună cu Programul individual de reabilitare şi integrare socială a adultului cu handicap/Planul de abilitare-reabilitare a copilului cu dizabilităţi, indiferent de gradul de handicap nou obţinut;
ü în cazul în care un părinte beneficiază de prevederile OUG nr.111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului, celălalt părinte poate beneficia de indemnizaţia de însoţitor pentru acelaşi copil (sau angajare ca asistent personal), cu condiţia ca minorul să fie încadrat în grad de handicap grav cu asistent personal. Pentru părintele unic aflat într-o situaţie similară, şi care are în îngrijire un copil cu handicap grav cu asistent personal, la cerere, i se va acorda indemnizaţia de însoţitor;
ü în cazul în care persoana cu handicap grav beneficiază de indemnizație de însoțitor acordată în baza Legii 448/2006, și ulterior se înscrie la pensie de invaliditate gradul I (situație în care are dreptul la acordarea indemnizației pentru însoțitor prevăzută de Legea 263/2010, cu modificările ulterioare), opțiunea pentru unul dintre aceste drepturi se va exprima, potrivit legii, prin cerere adresată Casa Judeţeană de Pensii Vâlcea (CJP).
În cazul menţinerii dreptului la indemnizația lunară de însoţitor acordată potrivit Legii 448/2006, DGASPC Vâlcea va transmite către DAS Rm. Vâlcea un exemplar al cererii respective, iar beneficiarul indemnizației/reprezentantul legal va prezenta decizia de pensionare medicală. Schimbarea ulterioară a acestei opțiuni (acordarea de indemnizație de însoțitor în baza Legii 448/2006 sau a Legii 263/2010) va fi posibilă numai după depunerea unei solicitări scrise la una dintre cele două instituţii responsabile – DGASPC Vâlcea, respectiv CJP Vâlcea, acestea urmând a se conforma prevederilor Ord.2272/2013;
Indemnizaţia de însoţitor nu se acordă dacă :
üexpiră valabilitatea certificatului de persoană cu handicap grav cu asistent personal;
üse schimbă gradul de handicap la reevaluarea periodică;
üse schimbă domiciliul/reşedinţa persoanei cu dizabilităţi în altă localitate;
üadultul cu handicap grav se instituţionalizează în centre rezidenţiale publice (excepţie centrul de tip respiro), alte tipuri de instituţii publice cu caracter social, medico-social, în care se asigură întreţinere completă din partea autorităţilor publice pe o perioadă mai mare de o lună;
üa survenit decesul persoanei cu handicap grav cu asistent personal, care şi-a exprimat opţiunea pt. indemnizaţia lunară ;
üs-a stabilit o măsură de protecţie specială, la asistent maternal profesionist/serviciu rezidenţial, pentru copilul încadrat în grad de handicap grav cu asistent personal;
üpersoana cu dizabilităţi este reţinută/arestată/condamnată definitiv la o pedeapsă privativă de libertate (pe perioada reţinerii, arestării, detenţiei);
üse solicită transferul la categoria beneficiarilor de asistent personal;
üpersoana cu handicap grav a optat pentru indemnizaţia de însoţitor acordată prin Casa de Pensii;
üs-au încasat, prin cumul, cele două indemnizaţii (prevăzute de art.77 din Legea 263/2010, respectiv art.43 din Legea 448/2006), caz în care plata drepturilor prevăzute de Legea 448/2006 se suspendă până la data exprimării opţiunii de către persoana cu handicap grav. Constituirea şi recuperarea debitului, în limita termenului de prescripţie extinctivă, revine instituţiei care a acordat dreptul pentru care persoana nu a optat.
DOCUMENTE DE REFERINŢĂ
ü Legea nr.448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
ü Legea asistenţei sociale nr.292/2011;
ü Legea nr.263/2010 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
ü H.G. nr.268/2007 privind aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii 488/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare;
ü Ordinul nr.2272/2013 pentru aprobarea procedurii de aplicare a prevederilor art.42 din Legea 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, coroborate cu cele ale art.77 din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;
Denumire
Descriere
Obligatoriu
Semnătură digitală
Tip document
Descarcă
Denumire
Tip document
Descarcă
Denumire
Valoare
Valută
În caz de nemulțumire privind soluția transmisă, se poate depune contestație la instituția noastră în termen de 30 de zile de la comunicare, iar în caz de nemulțumire față de modul de soluționare a contestației, vă puteți adresa instanței de judecată în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
Spune-ți părerea
Oferă-ne opinia ta despre conținutul acestei pagini. Poți lăsa un comentariu despre ceea ce putem îmbunătăți. Nu vei primi un răspuns la comentariul tău. Folosește formularul de contact pentru a clarifica îndoielile despre informațiile și serviciile disponibile pe acest portal.
Ajută-ne să ne îmbunătățimi
Nu puteți gasi serviciul dorit sau aveți dificultăți în navigarea pe website? Completați un formular de suport sau contactați-ne.
