Directia Generala Turism din cadrul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului si Turismului
Proceduri disponibile
În vederea eliberării unui duplicat al licenței de turism/anexei licenței de turism, în cazul pierderii sau deteriorării, operatorul economic titular al acesteia/acestora depune la sediul instituției publice centrale responsabile în domeniul turismului o documentație cu următorul conținut: (a se vedea, mai jos, Documente necesare). (1) Documentația depusă de solicitant este analizată și soluționată în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia. (2) În cazul unei documentații incomplete, instituția publică centrală responsabilă în domeniul turismului informează solicitantul, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, printr-o notificare, cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare, precum și cu privire la consecințele asupra termenului de analizare a documentației prevăzut la alin. (1); (3) Dacă în termen de 45 de zile de la data emiterii primei notificări documentația prevăzută la alin. (2) nu este completată, aceasta se clasează.
Operatorul economic transmite la sediul autoritatii publice centrale responsabile în domeniul turismului o cerere standardizata pentru obtinerea certificatului de clasificare ( a se vedea Documente necesare) însotita de documentatia prevazuta în anexa Ordinul presedintelui ANT nr 65/2013 pentru aprobarea normelor metodologice.
În termen de maxim 30 de zile de la data înregistrarii documentației complete, se emite Autorizație Provizorie de Funcționare pentru tipul de unitate și categoria de clasificare solicitate, prin care se acordă operatorului economic dreptul de a funcționa până la verficarea la fața locului a structurii de primire turistice în cauză. În cazul unei documentații incomplete autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului informează solicitantul, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, printr-o notificare, cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare, precum și cu privire la consecințele asupra termenului de analizare a documentației prevăzut anterior. Dacă în termen de 6 luni (180 zile) de la data emiterii notificării, documentația nu este completată, aceasta se clasează. Verificarea la fața locului a structurii de primire turistice se face în termen de 90 de zile de la data emiterii Autorizației Provizorii de Funcționare și se întocmește Nota de Clasificare.
Dacă la data verificării la fața locului se constată deficiențe minore care pot fi remediate în regim de urgență, comisia poate acorda un termen scurt de remediere de maxim 7 zile lucrătoare, făcând mențiune în nota de clasificare cu privire la aceste aspecte. Operatorul economic are obligația ca după remedierea deficiențelor, fără să depășească termenul acordat, să facă dovada remedierii deficiențelor prin transmiterea de documente justificative.
Emiterea certificatului de clasificare pentru structura de primire turistică și a fișei privind încadrarea nominală a spațiilor de cazare pe categorii și tipuri și/sau a fișei privind încadrarea nominală a spațiilor în structurile de primire turistice cu funcțiuni de alimentație publică se face în termen de 15 zile de la data întocmirii Notei de clasificare.
În cazul prestarii de servicii turistice de călătorie specifice agențiilor de turism în regim transfrontalier, operatorii economici stabiliti în alte state membre ale Uniunii Europene sau Spatiului Economic European îsi pot desfasura activitatea specifica agentiilor de turism în baza autorizatiei/licentei sau documentelor echivalente emise de statul membru de origine, informând institutia publica responsabila în domeniul turismului privind inițierea desfășurării acestor activități pe teritoriul României prin formularul prevăzut la poziția 1 la secțiunea Documente necesare.
Registrul public al persoanelor care dețin brevet de turism poate fi consultat aici
Declarația se completează de către operatorul economic deținător al unei licențe de turism valabile pentru activitatea de organizare, emise în condițiile legislației specifice în vigoare de către autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului, prin completarea unui formular, în conformitate cu obligațiile prevăzute de art. 19 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, precum și pentru modificarea unor acte normative. Declarația se depune lunar, până cel târziu la data de 15 (inclusiv) a lunii următoare, de către operatorul economic proprietar/administrator al agenției de turism organizatoare, conform prevederilor legale în vigoare. Declarația se transmite ca fișier de tip EXCEL cu extensia .P7M/ .P7S, prin mijloace electronice - utilizând platforma PCUe, în acord cu instrucțiunile de completare și cerințele impuse de prevederile O.M.T. nr. 1.183 din 10 octombrie 2018 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și gestionare a \"Declarației privind activitatea desfășurată de către agențiile de turism organizatoare\", cu modificările ulterioare. Pentru depunerea declarației, operatorul economic trebuie să dețină un certificat calificat, eliberat în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată.
care direcționează către ghidurile de utilizare.
Registrul public al persoanelor care dețin brevet de turism poate fi consultat aici
Registrele publice ale structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare și alimentație publică pot fi consultate aici
În situația în care au intervenit modificări în structura spațiilor cu funcțiuni de cazare și/sau alimentație publică, operatorul economic proprietar și/sau administrator de structuri de primire turistice depune documentația pentru eliberarea unei noi fișe anexe în termen de 30 de zile de la apariția modificărilor.
Registrele publice ale structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare și alimentație publică pot fi consultate aici
În vederea emiterii licenței de turism, în situația schimbării sediului, operatorul economic transmite instituției publice centrale responsabile în domeniul turismului o documentație cu următorul conținut (a se vedea mai jos, Documente necesare). (1) Documentația depusă de solicitant este analizată și soluționată în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia. (2) În cazul unei documentații incomplete, instituția publică centrală responsabilă în domeniul turismului informează solicitantul, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, printr-o notificare, cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare, precum și cu privire la consecințele asupra termenului de analizare a documentației prevăzut la alin. (1); (3) Dacă în termen de 45 zile de la data emiterii primei notificări documentația prevăzută la alin. (2) nu este completată, aceasta se clasează.
Procedura se aplica pentru programele de formare profesionala aferente profesiilor/ocupatiilor din sectorul turism, hoteluri, restaurante, pentru care exista cerinte speciale la organizarea pregatirii profesionale, în vederea autorizarii pentru aceste programe, a furnizorilor de formare profesionala de catre comisiile de autorizare din coordonarea Autoritatii Nationale Pentru Calificari în conditiile legii.
Operatorul economic solicită instituției publice centrale responsabile în domeniul turismului emiterea licenţei de turism în baza unei documentații cu următorul conținut (a se vedea Documente necesare). (1) Documentația depusă de solicitant este analizată și soluționată în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia. (2) În cazul unei documentații incomplete, instituția publică centrală responsabilă în domeniul turismului informează solicitantul, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, printr-o notificare, cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare, precum și cu privire la consecințele asupra termenului de analizare a documentației prevăzut la alin. (1); (3) Dacă în termen de 45 de zile de la data emiterii primei notificări documentația prevăzută la alin. (2) nu este completată, aceasta se clasează.
Registrele publice ale structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare și alimentație publică pot fi consultate aici
Registrul public al persoanelor care dețin brevet de turism poate fi consultat aici
Registrele publice ale structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare și alimentație publică clasificate pot fi consultate aici
Eliberarea atestatului si ecusonului de ghid de turism se face de catre autoritatea publica centrala responsabila în domeniul turismului, la cererea solicitantului, în baza cererii însotite de documentatia prevazuta de OMTCT nr. 637/2004. În termen de maxim 30 de zile de la data înregistrarii documentatiei complete, se emite atestatul și ecusonul de ghid de turism, pe numele solicitantului.
Operatorul economic transmite la sediul autoritatii publice centrale responsabile în domeniul turismului o cerere însotita de documentatia prevazuta în anexa nr. 1 la OMT nr. 491/2001. Omologarea pârtiilor de schi pentru agrement se face de autoritatea publica centrala responsabila în domeniul turismului pe baza constatarilor facute la fata locului de o comisie constituita din reprezentanti ai acesteia precum si reprezentanti ai consiliilor judetene. Comisia îsi desfasoara activitatea cu consultarea reprezentantilor asociatiilor profesionale de profil si a consiliului local pe a carui raza teritoriala se afla pârtia sau traseul de schi supus omologarii. Solicitarea de omologare se va face cu cel puțin 45 de zile înainte de darea în exploatare a pârtiilor. Verificarea documentației se face în termen de 5 zile de la data înregistrării, iar dacă este cazul va fi întocmită o adresă de completare a acesteia, în situația în care este incompletă. În termen de 30 de zile de la data înregistrării documentației complete se emite certificatul de omologare, dacă sunt îndeplinite criteriile minime de omologare.
Operatorul economic solicitant, denumit utilizator de plajă, care a încheiat un contract de închiriere cu Administrația Naționala Apele Române, transmite la sediul autorității publice centrale responsabile în domeniului turismului, cererea însoțită de documentația prevăzută de OMDRT nr. 1204 din 2010. Verificarea documentației se face în termen de 5 zile de la data înregistrării, iar dacă este cazul va fi întocmită o adresă de completare a acesteia, în situația în care este incompletă. În termen de 15 de zile de la data înregistrarii cererii utilizatorului de plajă se face verificarea la fața locului a îndeplinirii criteriilor obligatorii și facultative, de către personalul Ministerului Turismului, iar rezultatul verificării se consemnează în nota de autorizare turistică pentru plajă. În termen de 30 de zile de la data înregistrării documentației complete se eliberează autorizația turistică pentru plajă.
Operatorul economic transmite la sediul autoritatii publice centrale responsabile în domeniului turismului, cererea însotita de documentatia prevazuta de OMTCT nr. 292 din 2003.
Verificarea documentației se face în termen de 5 zile de la data înregistrării, iar dacă este cazul va fi întocmită o adresă de completare a acesteia, în situația în care este incompletă.
În termen de 30 de zile de la data înregistrarii cererii agentului economic se verifică zona de agrement nautic și se acordă certificatul de autorizare turistică numai dacă sunt îndeplinite condițiile privind amenajarea, echiparea și dotarea zonei de agrement nautic.
În vederea emiterii anexei licenței de turism pentru sediul secundar al acesteia, operatorul economic deținător al unei licențe de turism pentru o agenție de turism organizatoare/intermediară depune la sediul instituției publice centrale responsabile în domeniul turismului o documentație cu următorul conținut (a se vedea mai jos, Documente necesare). (1) Documentația depusă de solicitant este analizată și soluționată în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia. (2) În cazul unei documentații incomplete, instituția publică centrală responsabilă în domeniul turismului informează solicitantul, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, printr-o notificare, cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare, precum și cu privire la consecințele asupra termenului de analizare a documentației prevăzut la alin. (1); (3) Dacă în termen de 45 zile de la data emiterii primei notificări documentația prevăzută la alin. (2) nu este completată, aceasta se clasează.
În vederea eliberării licenței de turism și, după caz, a anexei licenței de turism pentru filiala/sucursala/sediul secundar/reprezentanța acesteia, în situația schimbării tipului agenției de turism din organizatoare în intermediară și invers, operatorul economic va depune la sediul instituției publice centrale responsabile în domeniul turismului următoarea documentațiet (a se vedea, mai jos, Documente necesare). (1) Documentația depusă de solicitant este analizată și soluționată în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia. (2) În cazul unei documentații incomplete, instituția publică centrală responsabilă în domeniul turismului informează solicitantul, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, printr-o notificare, cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare, precum și cu privire la consecințele asupra termenului de analizare a documentației prevăzut la alin. (1); (3) Dacă în termen de 45 zile de la data emiterii primei notificări documentația prevăzută la alin. (2) nu este completată, aceasta se clasează.
În vederea eliberării licenței de turism și, după caz, a anexei licenței de turism pentru sediul secundar al acesteia, în situația schimbării denumirii agenției de turism organizatoare/intermediare, operatorul economic va depune la sediul instituției publice centrale responsabile în domeniul turismului următoarea documentație (a se vedea, mai jos, secțiunea Documente necesare). (1) Documentația depusă de solicitant este analizată și soluționată în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia. (2) În cazul unei documentații incomplete, instituția publică centrală responsabilă în domeniul turismului informează solicitantul, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, printr-o notificare, cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare, precum și cu privire la consecințele asupra termenului de analizare a documentației prevăzut la alin. (1); (3) Dacă în termen de 45 zile de la data emiterii primei notificări documentația prevăzută la alin. (2) nu este completată, aceasta se clasează.
În cazul schimbării operatorului economic, titular al licenței de turism, care desfășoară activități de organizare, ofertare, comercializare a serviciilor și/sau a pachetelor de servicii de călătorie, documentația va cuprinde: (a se vedea, mai jos, Documente necesare). (1) Documentația depusă de solicitant este analizată și soluționată în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia. (2) În cazul unei documentații incomplete, instituția publică centrală responsabilă în domeniul turismului informează solicitantul, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, printr-o notificare, cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare, precum și cu privire la consecințele asupra termenului de analizare a documentației prevăzut la alin. (1); (3) Dacă în termen de 45 zile de la data emiterii primei notificări documentația prevăzută la alin. (2) nu este completată, aceasta se clasează.
În cazul încetării definitive a activității în agenția de turism şi/sau în filiala/sucursala/reprezentanţa/sediul secundar al acesteia, operatorul economic va solicita radierea licenţei de turism și/sau anexei licenței de turism cu minim 30 de zile înainte de încetarea definitivă a activității. În acest scop va depune la sediul instituției publice centrale responsabile în domeniul turismului următoarea documentaţie (a se vedea Documente necesare): (1) Documentația depusă de solicitant este analizată și soluționată în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia. (2) În cazul unei documentații incomplete, instituția publică centrală responsabilă în domeniul turismului informează solicitantul, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, printr-o notificare, cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare, precum și cu privire la consecințele asupra termenului de analizare a documentației prevăzut la alin. (1); (3) Dacă în termen de 45 zile de la data emiterii primei notificări documentația prevăzută la alin. (2) nu este completată, aceasta se clasează.
Registrele publice ale structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare și alimentație publică al căror certificat de clasificare a fost radiat în anul 2019 pot fi consultate aici
Operatorii economici care desfășoară activități de agrement în stațiunile turistice sunt obligați să solicite un aviz prealabil, anterior obținerii autorizației de funcționare eliberate de primării.
Registrul public al agențiilor de turism licențiate organizatoare și intermediare poatefi consultat aici
Consiliul local sau judeţean - după caz - în subordinea cărora funcţionează centrul național de informare și promovare turistică solicită emiterea certificatului de acreditare instituției publice centrale responsabile în domeniul turismului, o documentație cu conținutul specificat la secțiunea Documente necesare.
Documentaţia de acreditare este verificată privind îndeplinirea criteriilor de acreditare şi se întocmeşte certificatul de acreditare, conform modelului prezentat în secțiunea Documente finale. Eliberarea certificatului de acreditare se face în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrării documentaţiei complete. În cazul în care centrul naţional de informare şi promovare turistică nu întruneşte toate criteriile pentru a fi acreditat, consiliul local sau judeţean, după caz, interesat va fi informat în scris, în acelaşi termen. În cazul unei documentații incomplete, instituția publică centrală responsabilă în domeniul turismului informează solicitantul cu privire la necesitatea transmiterii documentelor lipsă. Dacă în termen de 180 zile de la data informării solicitantului, documentația nu este completată, aceasta se clasează.
Cardul profesional european este un certificat electronic care atestă fie faptul că profesionistul a îndeplinit toate condițiile necesare pentru a presta temporar și ocazional servicii într-un stat membru gazdă, fie recunoașterea calificărilor profesionale pentru stabilirea într-un stat membru gazdă.
Titularul calificării de ghid montan poate alege să solicite un astfel de card fie să aplice procedura privind prestarea în mod temporar și ocazional pe teritoriul României a profesiei de ghid de turism sau procedura de recunoaștere a calificării profesionale în baza legii nr. 200/2004 privind recunoașterea calificărilor profesionale cu modificările și completările ulterioare, după caz.
Pentru facilitarea liberei circulații a ghizilor montani pe teritoriul UE, Comisia Europeană, în baza Regulamentului 983/2015 privind procedura de eliberare a cardului profesional european şi aplicarea mecanismului de alertă în temeiul Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, a prevăzut introducerea Cardului Profesional European (CPE), pentru ghizi montani. CPE este valabil nelimitat, dacă vă stabiliți pe termen lung sau 12 luni dacă furnizați servicii temporar.
În vederea obținerii CPE, persoanele interesate vor accesa portalul Your Europe (\"Europa Ta\") unde sunt publicate toate documentele solicitate de către autoritatea competentă din fiecare Stat Membru și își vor creea un cont în platforma ECAS.Pentru detalii privind modul în care se poate crea un cont de utilizator pentru depunerea unui dosar CPE vă rugăm să accesați urmatorul link: https://europa.eu/youreurope/citizens/work/professional-qualifications/european-professional-card/index_ro.htm. Înainte de a transmite solicitarea dvs., verificați că ați respectat cerințele publicate în Simulatorul din pagina CPE, pe site-ul Europa Ta. Pentru detalii privind modul de încărcare a documentelor în platforma, vă rugăm să accesați link-ul: http://ec.europa.eu/internal_market/imi-net/_docs/library/epc_user_guide_professionals_ro.pdf
- Fiecare document solicitat (copii ale originalelor, copii după traducerile legalizate ș.a.) trebuie să fie încărcat ca un singur fișier PDF care să conțină toate paginile documentului;
- Pentru fiecare document încărcat se vor completa de către solicitant datele de identificare și adresa fiecărei autorități emitente;
- Toate documentele depuse vor fi validate ca autentice si valabile prin Sistemul de Informare a Pieței Interne (IMI) de către autoritatea competentă din Statul Membru de origine (conform Regulamentului CPE 2015/983).
Autoritatea publică centrală în domeniul turismului (Departamentul Turism din cadrul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri) este autoritatea competentă de emitere a CPE pentru ghizi montani în vederea stabilirii în România în scopul exercitării acestei profesii.
Lista profesiilor reglementate din Romania: Profesia de ghid montan este inclusă în categoria ghizilor de turism specializați pentru anumite segmente ale serviciilor turistice; profesia de ghid de turism este reglementată în România și se regăsește în Lista profesiilor reglementate - Anexa nr. 2 a Legii nr. 200/2004 privind recunoașterea calificărilor profesionale cu modificările și completările ulterioare.
TAXE: Pentru emiterea CPE nu se percep taxe.
Registrele/bazele de date cu privire la ghizii montani pentru care a fost emis Cardul Profesional European – momentan baza de date nu conține înregistrări.
