Online
Procedură de evaluare în vederea atestării ca asistent maternal profesionist .
Asistentul maternal este persoana fizică, atestată conform legii, angajată a direcției generale de asistență socială și protecția copilului, care asigură la domiciliul său sau, după caz, la reședința sa creșterea, îngrijirea și educarea copilului pe perioada aplicării măsurii de protecție specială a plasamentului, a plasamentului în regim de urgență pentru copilul separat, temporar sau definitiv, de părinții săi sau, după caz, în perioada de respiro a unui alt asistent maternal. Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească cumulativ persoana care dorește să devină asistent maternal sunt precizate în Ordonanța nr.27/01.08.2024 privind condițiile de obținere a atestatului, procedura de atestare și statutul asistentului maternal .
Persoana care dorește să devină asistent maternal adresează o cerere de evaluare direcției din județul, respectiv sectorul municipiului București pe teritoriul căruia își are domiciliul sau, după caz, reședința. În cuprinsul cererii se menționează în mod obligatoriu numărul de copii pentru care solicitantul consideră că poate asigura simultan condiții optime de creștere, îngrijire și educare, respectiv unul sau doi copii, grupa de vârstă, disponibilitatea de a îngriji grupuri de frați, copii cu dizabilități, precum și disponibilitatea de a prelua copii în regim de urgență sau în perioada de respiro a altui asistent maternal. La cererea de evaluare se anexează în mod obligatoriu următoarele documente:a) curriculum vitae al solicitantului;b) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe buletinul/cartea de identitate, permisul de ședere pe termen lung sau, după caz, cartea de rezidență permanentă a solicitantului și, după caz, a fiecărei persoane cu care acesta locuiește;c) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe certificatul de naștere al solicitantului și, după caz, al fiecărei persoane cu care acesta locuiește;d) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe certificatul de căsătorie sau hotărârea de divorț/certificatul de divorț, dacă este cazul;e) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe diploma de studii a acestuia;f) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe titlul de proprietate sau orice alt document care să ateste dreptul de folosință a locuinței;g) certificatul de cazier judiciar al solicitantului și, după caz, al fiecărei persoane care a împlinit vârsta de 14 ani cu care acesta locuiește;h) certificatul de integritate comportamentală al solicitantului și, după caz, al fiecărei persoane majore cu care acesta locuiește, obținut în condițiile art. 16 din Legea nr. 118/2019 privind Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum și pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național de Date Genetice Judiciare, cu modificările ulterioare;i) adeverință de venit sau alte documente care atestă veniturile solicitantului sau, după caz, ale cel puțin unuia dintre membrii adulți ai familiei cu care acesta locuiește;j) adeverință medicală eliberată de medicul de familie privind starea de sănătate a solicitantului, în care se precizează că nu suferă de boli transmisibile, și, după caz, a fiecărei persoane majore cu care acesta locuiește;k) certificat medical eliberat de medicul specialist în care se precizează că solicitantul sau, după caz, persoanele majore cu care acesta locuiește nu suferă de boli psihice;l) declarație în formă autentică pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul nu se află în una dintre situațiile urmatoare :
-a fost decăzută din drepturile părintești prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă sau i-a fost interzis exercițiul drepturilor părintești, ca pedeapsă complementară;-
-a avut sau, după caz, are unul sau mai mulți copii naturali în sistemul de protecție specială;-a consimțit la adopția propriului copil, cu excepția situației în care copilul a fost adoptat de către soț;-i s-a retras atestatul de asistent maternal, cu excepția situației în care atestatul a fost retras la cerere.m) recomandări ale vecinilor, rudelor solicitantului, altor membri ai comunității/persoane din cercul social al acestuia sau, după caz, din partea reprezentanților autorităților administrației publice locale, cu privire la comportamentul social al solicitantului și, după caz, al membrilor familiei cu care acesta locuiește. Cheltuielile necesare obținerii tuturor documentelor care însoțesc cererea de evaluare sunt suportate de către solicitant. Cererea de evaluare prevăzută mai sus se soluționează în termen de 90 de zile calendaristice de la data înregistrării la direcție.Evaluarea solicitată prin cererea mai sus menționată este realizată de o echipă, desemnată de conducerea direcției, formată din psiholog și asistent social, acesta din urmă având de regulă și responsabilitatea întocmirii raportului final, și cuprinde următoarele etape: etapa de evaluare și etapa de pregătire . Etapa de evaluare cuprinde la randul său evaluarea socială și evaluarea psihologică care se realizează pe parcursul a minimum 4 întalniri. Întâlnirile realizate cu scopul evaluării sociale și psihologice se desfășoară la locuința solicitantului sau la sediul direcției. Fiecare membru al echipei de evaluare are obligația de a realiza cel puțin una dintre întâlnirile destinate evaluării la domiciliul sau, după caz, reședința solicitantului
După evaluarea socială și evaluarea psihologică în vederea pregătirii pentru exercitarea activității de asistent maternal, solicitantul participă la cursurile de formare . Cursurile de formare nu sunt parcurse de solicitantul care este absolvent de studii universitare în domeniul asistență socială, psihologie sau științe ale educației.
Ulterior parcurgerii etapelor de evaluare și a pregătirii pentru exercitarea activității de asistent maternal, membrii echipei de evaluare întocmesc raportul final de evaluare a capacității de a se ocupa de creșterea, îngrijirea și educarea unui copil sau, după caz, a mai multor copii.
Raportul final de evaluare se comunică solicitantului în termen de 10 zile lucrătoare de la înregistrarea acestuia la direcție, cu confirmare de primire, prin poștă sau poșta electronică, la adresa indicată de solicitant.
Solicitantul care a primit raportul depune o cerere la sediul directiei de la domiciliul sau adresată comisiei pentru protecția copilului care se soluționează în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării la direcție. Atestatul de asistent maternal se eliberează pe perioadă nedeterminată și se avizează la fiecare doi ani pe baza evaluării activității .
Denumire
Descriere
Obligatoriu
Semnătură digitală
Tip document
Descarcă
Denumire
Tip document
Descarcă
Denumire
Valoare
Valută
Persoana care se consideră neîndreptățită de răspunsul primit din partea DGASPC Sector 1 se poate adresa instanței de contencios administrativ a tribunalului în a cărei rază teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii ori al instituţiei publice.
Spune-ți părerea
Oferă-ne opinia ta despre conținutul acestei pagini. Poți lăsa un comentariu despre ceea ce putem îmbunătăți. Nu vei primi un răspuns la comentariul tău. Folosește formularul de contact pentru a clarifica îndoielile despre informațiile și serviciile disponibile pe acest portal.
Ajută-ne să ne îmbunătățimi
Nu puteți gasi serviciul dorit sau aveți dificultăți în navigarea pe website? Completați un formular de suport sau contactați-ne.
