Înființarea și exploatarea unei întreprinderi
Servicii
În conformitate cu prevederile legale, la începerea funcționării și pe parcursul desfășurării activității economice, companiile sunt obligate să dețină avize, autorizații sau licențe, specifice domeniului de activitate. În unele cazuri, avizele, autorizațiile sau licențele au o perioadă de valabilitate, urmând a fi redobândite sau reînnointe. Nu toate activitățile economice necesită obținerea unor autorizații sau avize.
În marea majoritate a situațiilor, demersurile pentru obținerea avizelor, autorizațiilor sau licențelor de funcționare trebuie făcute după ce s-a înființat compania sau punctul de lucru. Avizele, autorizațiile sau licențele se obțin doar dacă sunt îndeplinite anumite conditii de calitate, igienă, volum, siguranță, impuse de legislația națională aplicabilă domeniului de activiate.
Cele mai întâlnite avize și autorizații pentru activitățile comerciale desfășurate în România sunt următoarele:
- Aviz / autorizație sanitar veterinară și pentru siguranța alimentelor;
- Aviz / autorizație de securitate la incendiu ;
- Aviz pentru comercializarea produselor alimentare;
- Autorizație de mediu;
- Autorizație sanitară de funcționare;
- Autorizație de la unitatea administrativ teritorială;
- Autorizație de funcționare din punct de vedere al securității și sănătății în muncă;
- Autorizație de funcționare și profil de activitate;
- Autorizații de funcționare specifice activității, cum ar fi: unități de alimentație publică, activități de jocuri de noroc, activități de colectare/reciclare deșeuri, agenții imobiliare, agenții de turism, unități de cazare, case de amanet și schimb valutar, servicii de transport, unități de întreținere și reparații autovehicole, spălătorii auto, școli de conducători auto, farmacii și unități sanitare, unități de învățământ, furnizarea rețelelor și a serviciilor de comunicații electronice, servicii poștale, etc.
În România există companii private care oferă asistență și suport în obținerea de avize, autorizații sau licențe, în funcție de specificul domeniului de activitate.
În conformitate cu prevederile art. 4 din Legea nr. 162/2017, firma de audit autorizată într-un stat membru are dreptul să efectueze audit statutar în România, în următoarele condiții:
- partenerul-cheie de audit care efectuează auditul statutar în numele firmei de audit să fie autorizat ca auditor financiar în România;
- firma de audit autorizată trebuie să se înregistrează în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, în conformitate cu prevederile art. 14 şi 16 din Legea nr. 162/2017;
- firma de audit trebuie să facă dovada că este înregistrată la autoritatea competentă din statul membru de origine, iar certificatul care atestă înregistrarea firmei de audit în statul membru de origine emis de autoritatea competentă din statul respectiv să nu fie mai vechi de 3 luni.
ASPAAS informează autoritatea competentă din statul membru de origine cu privire la înregistrarea firmei de audit în România.
