roepas.ro
favorite_border
RO / EN

Categorie

Drepturile și obligațiile pasagerilor

Călătoriile în interiorul Uniunii
Pagină informativă
0
 proceduri
Călătoriile cu avionul, trenul, autobuzul, vaporul în și din UE

Transportul aerian

Cel mai important de știut este faptul că ești protejat de legislația europeană atunci când călătorești cu avionul.

În cazul în care zborul este anulat, întârziat sau ți se refuză îmbarcarea:

  • Ai dreptul de a fi informat: companiile de transport aerian nu au voie să te lase pe aeroport, fără nici un fel de explicație, ci trebuie să-ți pună la dispoziție informații privind drepturile tale: când și la ce fel de asistență ai dreptul, în ce condiții sunt acordate compensațiile, care sunt alternativele de zbor și cui te poți adresa dacă nu ești mulțumit;
  • Ai dreptul la asistență: în anumite condiții (refuz la îmbarcare, anulare, întârziere) compania de transport aerian trebuie să-ți asigure mese și băuturi răcoritoare proporționale cu timpul de așteptare, cazare, transportul între locul de cazare și aeroport și apeluri telefonice gratuite;
  • Ai dreptul la rambursare sau redirecționare: dacă zborul a fost anulat sau ți-a fost refuzată îmbarcarea trebuie să ți se ofere posibilitatea de a alege între rambursarea sumei plătite pentru bilet și redirecționarea către destinația finală cât mai repede posibil sau la o dată ulterioară;
  • Ai dreptul la compensații: în cazurile în care ți-a fost refuzată îmbarcarea, zborul a fost anulat sau a ajuns la destinație cu o întârziere de trei ore sau mai mare poți cere și compensații, în anumite condiții, care pot merge de la 250 EUR la 600 EUR pe pasager, în funcție de distanța zborului.

Mai multe informații privind drepturile pasagerilor aerieni pot fi accesate aici.

Dacă ți s-a pierdut bagajul, a fost deteriorat sau ți-a fost predat cu întârziere:

  • Ai dreptul la compensații: dacă nu ți-ai mai găsit bagajul la destinație sau acesta a ajuns deteriorat, ai dreptul la o compensație maximă de aproape 1250 EUR care ar trebui să acopere valoarea obiectelor lipsă din bagaj sau a obiectelor deteriorate;
  • Ai dreptul să primești înapoi sumele cheltuite cu obiectele de strictă necesitate: dacă a fost nevoie să cumperi obiecte de strictă necesitate (lenjerie intimă, un rând de haine, produse de igienă etc.) cât timp ai așteptat să ți se aducă bagajul, poți să ceri banii înapoi de la compania de transport aerian.

Mai multe informații privind drepturile pasagerilor în cazul pierderii bagajelor găsiți aici.

Transportul feroviar

  • Ai dreptul la informare, la rambursarea contravalorii biletului, la continuarea călătoriei cu prima ocazie, la gustări și băuturi răcoritoare ori la o compensație egală cu 25% sau 50% din valoarea biletului, dacă se anunță o întârziere de cel puțin 1 oră sau dacă se anulează călătoria;
  • Ai dreptul la despăgubiri pentru pierderea sau deteriorarea bagajelor înregistrate;
  • Ai dreptul la despăgubiri pentru rănire.

Transport cu autobuzul sau autocarul

  • Ai dreptul la informare în caz de anulare sau întârziere;
  • Ai dreptul de a alege între rambursare și continuarea călătoriei în caz de anulare sau întârziere de peste 2 ore;
  • Ai dreptul la despăgubiri de maxim 50% din costul biletului și rambursare, dacă nu-ți oferă posibilitatea de alegere;
  • Ai dreptul la gustări și băuturi răcoritoare în cazul anulării sau întârzierii de peste 90 de minute sau la cazare pentru maxim 2 nopți;
  • Ai dreptul la despăgubiri în caz de rănire sau în cazul în care bagajele sunt pierdute ori distruse ca urmare a unui accident.

Transport naval

  • Ai dreptul la informare în caz de anulare sau întârziere;
  • Ai dreptul de a alege între rambursare și continuarea călătoriei în caz de anulare sau întârziere de peste 90 de minute;
  • Ai dreptul la gustări și băuturi răcoritoare în cazul anulării sau întârzierii de peste 90 de minute sau la cazare;
  • Ai dreptul la despăgubiri între 25% și 50% din costul biletului, dacă ajungi la destinație cu o întârziere de peste 1 oră;
  • Ai dreptul la despăgubiri în caz de rănire sau în cazul în care bagajele sunt pierdute ori distruse ca urmare a unui accident.

Dacă apar probleme sau neconformități în timpul executării contractului, în cazul pachetelor de servicii de călătorie vă puteți îndrepta împotriva:

  • Agenției de turism organizatoare, dacă ați achiziționat pachetul direct de la aceasta;
  • Agenției de turism organizatoare cu sediul în România, dacă ați achiziționat pachetul de la o agenție de turism intermediară cu sediul în România care a contractat pachetul cu o agenție de turism organizatoare cu sediul în România;
  • Agenției de turism organizatoare cu sediul în alt stat membru al Uniunii Europene sau agenției de turism intermediare cu sediul în România, la alegerea dumneavoastră, dacă ați achiziționat pachetul de la o agenție de turism intermediară cu sediul în România care a contractat pachetul cu o agenție organizatoare de turism cu sediul în alt stat membru al Uniunii Europene;
  • Agenția de turism intermediară cu sediul în alt stat membru, dacă ați achiziționat pachetul de la o agenție de turism intermediară cu sediul în alt stat membru care a contractat pachetul cu o agenție organizatoare cu sediul în afara Uniunii Europene.

În cazul în care constatați neconformități pe parcursul executării pachetului, aveți obligația să informați, fără întârzieri nejustificate, agenția de turism, utilizând datele de contact ale reprezentantului local sau ale punctului de contact indicate în contract sau contactând direct agenția de turism.

Agenția de turism vă acordă asistență adecvată fără întârzieri nejustificate, dacă vă aflați în dificultate, inclusiv în situații provocate de circumstanțe extraordinare, în special prin:

  • furnizarea de informații corespunzătoare privind serviciile de sănătate, autoritățile locale și asistența consulară;
  • efectuarea comunicărilor la distanță și sprijinirea călătorului în găsirea unor servicii de călătorie alternative.

roepas.ro
Autorități publice
Aveți nevoie de ajutor?
Instituții europene
Informații
© 2024 roepas.ro