Drepturile consumatorilor, garanțiile legate de cumpărarea de bunuri și servicii și soluționarea litigiilor
Achiziționarea de bunuri sau servicii dintr-un alt stat membru
Garanții legate de cumpărarea de bunuri
Garanția legală de conformitate
Garanția legală este aplicabilă aproape tuturor bunurilor, aici fiind incluse orice obiect mobil corporal, bunurile cu elemente digitale (de ex, telefoane mobile), dar și apă, gaz sau electricitate, atunci când sunt puse în vânzare în volum sau cantitate limitată.
Termenul de garanție legală este de 2 ani, indiferent dacă achiziționați produse online, într-un magazin sau prin comandă prin poștă.
În cazul bunurilor cu elemente digitale (ceasurile smart, telefoanele și electrocasnicele inteligente) garanția legală poate fi de cinci ani, dacă bunurile au o durată medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice sau software inclus în contractul de vânzare). Dacă furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioadă mai mare de cinci ani, atunci garanția va fi valabilă pentru acea perioadă.
Pentru produsele de ocazie, puteți conveni cu vânzătorul asupra unui termen de garanție sub 2 ani. Cu toate acestea, garanția nu poate fi mai mică de 1 an.
Garanția comercială
Garanția comercială reprezintă un angajament asumat de vânzător sau de producător, suplimentar față de garanția legală, prin care acesta se obligă să ramburseze prețul plătit sau să înlocuiască, să repare sau să întrețină bunurile în orice mod, în cazul în care acestea nu corespund specificațiilor sau oricărei alte cerințe care nu este legată de conformitate
Dacă producătorul vă oferă o garanție comercială de durabilitate pentru anumite bunuri pentru o perioadă de timp anume, acesta răspunde direct față de dumneavoastră, pe întreaga perioadă acoperită de garanția de durabilitate, pentru repararea sau înlocuirea bunurilor. Producătorul vă poate oferi condiții mai favorabile în certificatul de garanție comercială de durabilitate.
Garanția comercială trebuie să vă fie oferită în scris sau pe orice suport durabil. Acest lucru se poate realiza sub forma certificatului de garanție.
În cazul produselor de folosință îndelungată certificatul de garanție este obligatoriu, chiar dacă nu se oferă garanție comercială.
Certificatul de garanție comercială este formulat într-un limbaj simplu și inteligibil și conține următoarele elemente:
- o declarație clară prin care se indică faptul că consumatorul are dreptul la măsuri corective din partea vânzătorului, fără costuri, în caz de neconformitate a bunurilor și că măsurile corective respective nu sunt afectate de garanția comercială;
- numele și adresa garantului;
- procedura pe care trebuie să o urmeze consumatorul pentru a obține aducerea în aplicare a garanției comerciale;
- indicarea bunurilor cărora li se aplică garanția comercială;
- condițiile garanției comerciale.
Prezumția lipsei de conformitate
Până la proba contrară, se consideră că orice problemă (neconformitate) a produsului, apărută în termen de 1 an de la momentul livrării, a existat atunci când produsul v-a fost livrat.
Răspunderea vânzătorului
Vânzătorul este răspunzător față de dumneavoastră pentru orice lipsă de conformitate existentă la momentul cand au fost livrate bunurile.
În cazul lipsei conformității, aveți dreptul de a solicita vânzătorului aducerea produsului la conformitate prin reparare sau înlocuire gratuită, reducerea prețului sau rezoluțiunea contractului. Pentru oricare dintre aceste măsuri corective puteți opta și atunci când neconformitatea bunurilor este constatată la scurt timp după livrare, fără a depăși 30 de zile calendaristice.
Dreptul de retragere
Dreptul de retragere dintr-un contract este valabil doar pentru contractele încheiate la distanță sau în afara spațiilor comerciale și poate fi exercitat într-un termen de 14 zile calendaristice, fără să fie nevoie să justificați decizia.
În cazul exercitării dreptului de retragere comerciantul trebuie să vă ramburseze sumele plătite, fără întârziere nejustificată, dar nu mai târziu de 14 zile de la data la care l-ați informat de decizia de retragere din contract.
Există câteva excepții specifice de la dreptul de retragere, de exemplu mărfuri perisabile, bunuri care nu au fost sigilate și care nu pot fi returnate din motive de încălzire sau de igienă și contracte de servicii după ce serviciul a fost efectuat complet, atunci când v-ați dat acordul prealabil pentru a începe prestația imediat și ați recunoscut că v-ați pierdut dreptul de retragere atunci când serviciul este complet realizat.
Proceduri pentru soluționarea litigiilor în materie de consum și acordarea de despăgubiri
Dacă aveți o problemă cu un comerciant, iar aceasta nu poate fi soluționată în mod direct cu comerciantul, aveți la dispoziție următoarele posibilități:
- depunerea unei reclamații la autoritatea competentă;
- inițierea unei proceduri de soluționare alternativă a litigiilor.
Procedura generală privind soluționarea petițiilor consumatorilor
Dacă aveți reședința în România și aveți o problemă cu un comerciant din România vă puteti adresa Comisariatelor Regionale pentru Protecția Consumatorilor, structuri subordonate Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
Formele prin care vă puteți adresa structurilor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor sunt:
- sesizare: formulare făcută în scris cu privire la lipsa conformității produselor/serviciilor achiziționate, fără solicitare de pretenții materiale, prin care se aduce la cunoștință o posibilă încălcare a drepturilor și intereselor consumatorilor.
- reclamație: formulare făcută în scris cu privire la lipsa conformității produselor/serviciilor achiziționate sau alte încălcări ale drepturilor și intereselor consumatorilor și prin care se solicită pretenții materiale sau de altă natură.
Procedura de soluționare a litigiilor transfrontaliere
Dacă aveți o problemă cu un comerciant din altă țară din UE, din Norvegia, Islanda și din Marea Britanie, puteți apela la Centrul European al Consumatorilor din țara de reședintă.
Centrele Europene ale Consumatorilor vă pot oferi, în mod gratuit, următoarele servicii:
- informare despre drepturile pe care le aveți în baza legislației europene și naționale;
- informare despre posibile modalități de soluționare a reclamației;
- facilitarea ajungerii la o înțelegere pe cale amiabilă cu comerciantul din străinătate de la care ați cumpărat produse sau servicii, direct sau online;
- redirecționarea către un organism competent, dacă nu s-a putut obține o soluționare a litigiului pe cale amiabilă.
Informatii suplimentare
Servicii disponibile
Sectiuni suplimentare
Spune-ți părerea
Oferă-ne opinia ta despre conținutul acestei pagini. Poți lăsa un comentariu despre ceea ce putem îmbunătăți. Nu vei primi un răspuns la comentariul tău. Folosește formularul de contact pentru a clarifica îndoielile despre informațiile și serviciile disponibile pe acest portal.
Ajută-ne să ne îmbunătățimi
