Dreptul la proprietate în UE
Stabilirea într-un stat membru
Acte necesare pentru vânzarea unui proprietăți
Pentru vânzarea-cumpărarea unei proprietăți este nevoie ca vânzătorul, conform normelor în vigoare să pună la dispoziție următoarele acte:
- actul de identitate;
- actul de proprietate asupra imobilului – acesta poate fi: act de donație, de moștenire sau de vânzare-cumpărare;
- certificat de atestare fiscală – se obține de la Administrația Fiscală unde se plătește impozitul anual pentru apartament și are scopul de a demonstra că proprietarul nu are datorii;
- documentație cadastrală (cadastru și intabulare) – se realizează de o persoană autorizată de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară și cuprinde măsurătorile și datele tehnice ale apartamentului;
- extras de carte funciară (atestă situația juridică a apartamentului) – se obține de biroul notarial de la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI), la cererea vânzătorului apartamentului care va prezenta în acest sens următoarele acte: buletin, cerere tip, copie a încheierii de intabulare;
- certificat de performanță energetică – se eliberează de un auditor energetic pentru clădiri, atestat de Ministerul Lucărilor Publice, Dezvoltării și Administrației
- adeverință eliberată de la asociația de proprietari – care demonstează lipsa datoriilor la întreținere și a utilităților comune;
- ultimele facturi ale utilităților – arată că vânzătorul este cu plata la zi a utilităților;
Un contract de vânzare-cumpărare pentru un apartament sau pentru o casă se poate încheia în regim normal în 3-4 zile sau în 2 zile în regim de urgență. Acesta poate fi încheiat la orice notar public din România.
În procesul de vânzare-cumpărare, notarul public are rolul important să verifice raporturile reale dintre părţi cu privire la actul pe care vor să-l încheie, să verifice dacă scopul pe care îl urmăresc este în conformitate cu legea şi să le dea îndrumările necesare asupra efectelor lui juridice. De asemenea, el trebuie să ceară părţilor, ori de câte ori este cazul, documentele justificative şi autorizaţiile necesare pentru încheierea actului sau, la cererea acestora, va putea obţine el însuşi documentaţia necesară. Părţile implicate în procesul de vânzare-cumpărare sunt libere să aleagă notarul care va autentifica şi, eventual, redacta contractul de vânzare-cumpărare.
Actele din care rezultă drepturi ce urmează a fi supuse publicităţii mobiliare sau imobiliare se vor comunica de îndată, la locul unde se ţine această evidenţă, de notarul public, care va face şi demersurile necesare în numele titularilor pentru aducerea la îndeplinire a tuturor lucrărilor de publicitate. În vederea îndeplinirii obligaţiilor, notarul public va avea acces liber la birourile de publicitate mobiliară şi imobiliară.
Procesul de vânzare-cumpărare al unei locuințe poate fi foarte complex, putând întâmpina mai multe dificultăți operaționale, administrative, juridice și financiare, atât la începutul procesului, cât și după semnarea contractului de vânzare-cumpărare. Pentru evitarea unei situații neplăcute, puteți apela la serviciile unei agenții imobiliare și de a vă bucura de mai multe avantaje:
- ajutorul unui profesionist
- evaluarea imobilului
- publicitate și promovare
- finalizarea procesului de vânzare
Taxe și obligații cumpărator
Cumpărătorul are ca obligație să plătească prețul apartamentului și să-l primească, acesta fiind răspunzător de costurile de vânzare.
Taxe notariale
Taxele notariale de vânzare-cumpărare variază în funcție de modalitatea de plată a apartamentului (fără credit, cu ajutorul creditului ipotecar sau a creditului Prima Casă) cât și de valoarea acestuia.
Taxa de intabulare
Alături de onorariul notarului, cumpărătorul va plăti și taxa de intabulare (percepută de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară – ANCPI) și are un procent de 0.15% din prețul apartamentului. Notarul public efectuează intabularea în numele noului proprietar după încheierea contractului de vânzare-cumpărare. Dacă în procesul de vânzare-cumpărare al unui apartament are loc prin intermediul unei agenții imobiliare, atunci vor plăti comision atât vânzătorul, cât și cumpărătorul. De regulă, comisionul unei agenții imobiliare variază între 1% și 3% din valoarea apartamentului cumpărat, acesta fiind plătit de către cumpărător.
Ce taxe se plătesc la vânzarea unui apartament
Pentru eliberarea actelor necesare vânzării imobilului, vânzătorul va plăti o taxă la care se mai adaugă impozitul la stat (pentru tranzacția de vânzare).
În cazul în care vânzătorul a apelat la o agenție imobiliară pentru a-l ajuta cu vânzarea apartamentului, el va plăti comisionul perceput ce poate fi între de 1-3% din prețul apartamentului pus în vânzare. Acest comision se poate aplica în anumite cazuri și cumpărătorului.
Ce tipuri de taxe trebuie plătite pentru deținerea proprietății
Orice persoană care are în proprietate o clădire situată în România datorează anual impozit pentru acea clădire
- impozitul pe clădiri și taxa pe clădiri;
- impozitul pe teren și taxa pe teren.
Informatii suplimentare
Servicii disponibile
Sectiuni suplimentare
Spune-ți părerea
Oferă-ne opinia ta despre conținutul acestei pagini. Poți lăsa un comentariu despre ceea ce putem îmbunătăți. Nu vei primi un răspuns la comentariul tău. Folosește formularul de contact pentru a clarifica îndoielile despre informațiile și serviciile disponibile pe acest portal.
Ajută-ne să ne îmbunătățimi
