roepas.ro
favorite_border
RO / EN

Procedură
Online

Procedura Atestare Asistent Maternal Profesionist

favorite_border
Adaugă la favorite

Asistentul maternal este persoana fizică, atestată în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 27/2024, angajată a direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, care asigură la domiciliul său sau, după caz, la reşedinţa sa creşterea, îngrijirea şi educarea copilului pe perioada aplicării măsurii de protecţie specială a plasamentului, a plasamentului în regim de urgenţă pentru copilul separat, temporar sau definitiv, de părinţii săi sau, după caz, în perioada de respiro a unui alt asistent maternal.

Poate fi atestată ca asistent maternal persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) a împlinit vârsta de 21 de ani;
b) a absolvit învăţământul profesional sau liceal;
c) prin comportamentul său în societate şi profilul psihologic prezintă garanţii morale cu privire la creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor;
d) persoana şi soţul/soţia prezintă disponibilităţi afective în relaţiile cu copiii, confirmate în urma evaluării psihologice;
e) soţul/soţia şi copiii care au împlinit vârsta de 14 ani şi care au acelaşi domiciliu sau, după caz, aceeaşi reşedinţă cu solicitantul îşi exprimă acordul cu privire la primirea în familie a unui copil/a unor copii;
f) are domiciliul sau, după caz, reşedinţa într-o localitate cu acces la servicii educaţionale, medicale pentru copilul/copiii pe care îl/îi va primi în plasament şi, după caz, la servicii de abilitare/reabilitare pentru copilul cu dizabilităţi;
g) are drept de folosinţă asupra unei locuinţe care acoperă în mod corespunzător necesităţile de preparare a hranei, de igienă, educaţie şi odihnă ale utilizatorilor săi, inclusiv cele ale copilului/copiilor care urmează a fi primit/primiţi în plasament şi pentru care se poate asigura un spaţiu individualizat de odihnă şi efectuare a temelor;
h) cel puţin unul dintre membrii adulţi ai familiei realizează venituri, exceptând solicitantul, dacă acesta locuieşte cu unul sau mai mulţi membri.

Nu poate fi asistent maternal persoana care se află în următoarele situaţii:
a) a depăşit vârsta standard de pensionare prevăzută de Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii;
b) a suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni contra persoanei, contra autorităţii, contra înfăptuirii justiţiei, de corupţie şi de serviciu, precum şi pentru infracţiuni de trafic de droguri, cu privire la regimul privind substanţele dopante, de efectuare de operaţiuni ilegale cu precursori sau cu alte produse susceptibile de a avea efecte psihoactive sau este înscrisă cu menţiuni în evidenţa Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;
c) are în familie membri care au împlinit vârsta de 14 ani sau alte persoane, care locuiesc împreună cu aceasta, care au fost condamnaţi prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru o infracţiune din categoria celor prevăzute la lit. b) sau sunt înscrişi cu menţiuni în evidenţa Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;
d) a fost decăzută din drepturile părinteşti prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă sau i-a fost interzis exerciţiul drepturilor părinteşti, ca pedeapsă complementară;
e) suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;
f) are în familie membri sau alte persoane majore care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;
g) are istoric de violenţă pentru care a fost emis ordin de protecţie provizoriu sau, după caz, ordin de protecţie, conform prevederilor Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau conform prevederilor Legii nr. 26/2024 privind ordinul de protecţie, sau are în familie membri sau alte persoane adulte care locuiesc cu aceasta pentru care au fost emise ordinele menţionate;
h) a avut sau, după caz, are unul sau mai mulţi copii naturali în sistemul de protecţie specială;
i) a consimţit la adopţia propriului copil, cu excepţia situaţiei în care copilul a fost adoptat de către soţ;
j) suferă de boli psihice, este dependentă de alcool, droguri sau alte substanţe psihotrope, confirmate prin certificate medicale eliberate de medicul specialist;
k) are în familie membri sau alte persoane majore, care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli psihice, sunt dependente de alcool, droguri sau alte substanţe psihotrope, confirmate prin certificate medicale eliberate de medicul specialist;
l) i s-a retras atestatul de asistent maternal, cu excepţia situaţiei în care atestatul a fost retras la cerere.

Persoanele cu domiciliul pe raza județului Dolj interesate să devină asistent maternal vor depune o cerere de evaluare a capacităţii lor de a deveni asistent maternal la sediul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Dolj din Craiova, strada Nicolae Titulescu nr. 22.

În cuprinsul cererii se menţionează în mod obligatoriu numărul de copii pentru care solicitantul consideră că poate asigura simultan condiţii optime de creştere, îngrijire şi educare, respectiv unul sau doi copii, grupa de vârstă, disponibilitatea de a îngriji grupuri de fraţi, copii cu dizabilităţi, precum şi disponibilitatea de a prelua copii în regim de urgenţă sau în perioada de respiro a altui asistent maternal.
La cererea de evaluare se anexează în mod obligatoriu următoarele documente:
a)curriculum vitae al solicitantului;
b)copie, certificată de către direcţie de pe buletinul/cartea de identitate, permisul de şedere pe termen lung sau, după caz, cartea de rezidenţă permanentă a solicitantului şi, după caz, a fiecărei persoane cu care acesta locuieşte;
c)copie, certificată de către direcţie de pe certificatul de naştere al solicitantului şi, după caz, al fiecărei persoane cu care acesta locuieşte;
d)copie, certificată de către direcţie de pe certificatul de căsătorie sau hotărârea de divorţ/certificatul de divorţ, dacă este cazul;
e)copie, certificată de către direcţie de pe diploma de studii a acestuia;
f)copie, certificată de către direcţie de pe titlul de proprietate sau orice alt document care să ateste dreptul de folosinţă a locuinţei;
g)certificatul de cazier judiciar al solicitantului şi, după caz, al fiecărei persoane care a împlinit vârsta de 14 ani cu care acesta locuieşte;
h)certificatul de integritate comportamentală al solicitantului şi, după caz, al fiecărei persoane majore cu care acesta locuieşte, obţinut în condiţiile art. 16 din Legea nr. 118/2019 privind Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum şi pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare, cu modificările ulterioare;
i)adeverinţă de venit sau alte documente care atestă veniturile solicitantului sau, după caz, ale cel puţin unuia dintre membrii adulţi ai familiei cu care acesta locuieşte;
j)adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie privind starea de sănătate a solicitantului, în care se precizează că nu suferă de boli transmisibile, şi, după caz, a fiecărei persoane majore cu care acesta locuieşte;
k)certificat medical eliberat de medicul specialist în care se precizează că solicitantul sau, după caz, persoanele majore cu care acesta locuieşte nu suferă de boli psihice;
l)declaraţie în formă autentică pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul nu se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 4 lit. d), h), i) şi l) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2024;
m)recomandări ale vecinilor, rudelor solicitantului, altor membri ai comunităţii/persoane din cercul social al acestuia sau, după caz, din partea reprezentanţilor autorităţilor administraţiei publice locale, cu privire la comportamentul social al solicitantului şi, după caz, al membrilor familiei cu care acesta locuieşte.

Cheltuielile necesare obţinerii tuturor documentelor care însoţesc cererea de evaluare sunt suportate de către solicitant.

Cererea de evaluare prevăzută se soluţionează în termen de 90 de zile calendaristice de la data înregistrării la direcţie

Evaluarea solicitată prin cerere este realizată de o echipă din cadrul direcției formată din psiholog şi asistent social, acesta din urmă având de regulă şi responsabilitatea întocmirii raportului final, şi cuprinde următoarele etape:
a)evaluarea socială;
b)evaluarea psihologică.
După evaluarea socială şi evaluarea psihologică, în vederea pregătirii pentru exercitarea activităţii de asistent maternal, solicitantul participă la cursuri de formare. Cursurile de formare nu sunt parcurse de solicitantul care este absolvent de studii universitare în domeniul asistenţă socială, psihologie sau ştiinţe ale educaţiei.
Ulterior parcurgerii etapelor de evaluare şi a pregătirii pentru exercitarea activităţii de asistent maternal, membrii echipei de evaluare întocmesc raportul final de evaluare a capacităţii de a se ocupa de creşterea, îngrijirea şi educarea unui copil sau, după caz, a mai multor copii.
Solicitantul care a primit raportul cu propunere de eliberare a atestatului depune la sediul direcţiei o cerere adresată comisiei pentru protecţia copilului prin care solicită eliberarea atestatului de asistent maternal, care se soluţionează în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării la direcţie.
Comisia pentru protecţia copilului, în urma analizării raportului final prezentat de către unul din membrii echipei de evaluare şi a audierii solicitantului, se pronunţă printr-o hotărâre motivată cu privire la admiterea sau, după caz, respingerea cererii de eliberare a atestatului de asistent maternal. Atestatul de asistent maternal este anexă a hotărârii comisiei pentru protecţia copilului.
Atestatul de asistent maternal se eliberează pe perioadă nedeterminată şi se avizează la fiecare doi ani pe baza unei evaluărirealizate de o echipă formată din asistent social şi psiholog.


Persoane îndreptățite
Documente necesare

Denumire

Descriere

Obligatoriu

Semnătură digitală

Tip document

Descarcă


Nu s-au găsit rezultate
Nu s-au găsit rezultate
Documente emise

Denumire

Tip document

Descarcă


Nu s-au găsit rezultate
Nu s-au găsit rezultate
Taxe

Denumire 

Valoare 

Valută 


Nu s-au găsit rezultate
Termene
Timp de soluționare: 
90
Zile lucratoare
Termen completare dosar: 
15
Zile lucratoare
Termen notificare: 
15
Zile lucratoare
Acte normative
Nu s-au găsit rezultate
Căi de atac

Persoana care se consideră consideră neîndreptăţită de răspunsul primit din partea DGASPC Dolj se poate adresa instanţei de contencios administrativ în temeiul Legii nr. 54/2004.

Informații suplimentare și link-uri
Alte informații: 
Link-uri utile: 
Servicii de asistență și soluționare a problemelor 
Nu s-au găsit rezultate
Ultima actualizare:  
27 noiembrie 2025
Publicat de către: 
A paragraph is a self-contained unit of a discourse in writing dealing with a particular point or idea. Paragraphs are usually an expected part of formal writing, used to organize longer prose.
Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Dolj
DOLJ, CRAIOVA, B-DUL NICOLAE TITULESCU NR,22
Telefon:
Fax: 0251417838
Email: office@dgaspcdolj.ro
Conținut
Vă putem ajuta?

Nu puteți gasi serviciul dorit sau aveți dificultăți în navigarea pe website? Completați un formular de suport sau contactați-ne.

roepas.ro
Autorități publice
Aveți nevoie de ajutor?
Instituții europene
Informații
© 2024 roepas.ro