roepas.ro
favorite_border
RO / EN

Procedură
Online

Acordare ajutor de încălzire și supliment pt. energie

favorite_border
Adaugă la favorite

Ajutorul pentru încălzirea locuinței și suplimentul pentru energie fac parte din categoria beneficiilor sociale acordate prin Direcția de Asistență Socială Oradea.

Conținutul și rolul documentelor

Conținutul documentelor – date cu caracter personal, date cu privire la veniturile realizate de către solicitanți și informații cu privire la bunurile aflate în proprietate;

Rolul documentelor - stau la baza stabilirii sau neacordării dreptului la ajutor pentru încălzire/suplimentului pentru energie, a modificării sau încetării acordării acestor beneficii; stabilirea drepturilor se face prin emiterea dispoziției primarului.

Circuitul documentelor

- Documente care stau la baza acordării ajutorului: Cererile și declarațiile pe proprie răspundere însoțite de documentele doveditoare privind componența familiei și a veniturilor realizate de către membrii acesteia sunt înregistrate de către solicitanți la sediul DAS Oradea - Serviciul Relații cu Publicul și Evaluare Inițială și la Centrele Sociale Multifuncționale din cartierele municipiului; datele sunt prelucrate în program informatic; la sfârșitul perioadei de acordare (noiembrie – octombrie) se constituie arhivă;

- Documentele de uz instituțional: Consilier - Șef serviciu - Director executiv - Primarul municipiului Oradea - Furnizorul de energie termică/gaze naturale/energie electrică – AJPIS Bihor/alte instituții.

Solicitanții ajutorului pentru încălzirea locuinței/suplimentului pentru energie depun individual sau prin asociațiile de proprietari/locatari cererile și declarațiile pe proprie răspundere însoțite de documentele doveditoare privind componența familiei și a veniturilor realizate de către membri acesteia la sediul DAS Oradea – Serviciul Relații cu Publicul și Evaluare Inițială și la Centrele Sociale Multifuncționale din cartierele municipiului.

Lunar, consilierii cu atribuții prelucrează în programul informatic solicitările nou înregistrate/modificările/încetările de drepturi pentru perioada cuprinsă între data de 21 a lunii până în data de 20 a lunii următoare; efectuează verificarea veridicității datelor declarate, stabilesc drepturi, întocmesc referate și dispoziții, generează situații centralizatoare cu beneficiarii și le transmit furnizorilor de energie și AJPIS Bihor; întocmesc Rapoartele statistice și le transmit AJPIS Bihor; verifică Borderourile cuprinzând beneficiarii transmise de furnizori, le înaintează pentru certificare și le transmit AJPIS Bihor pentru decontare; întocmesc State de plată pentru beneficiarii de ajutor/supliment pentru energie cu combustibili solizi și/sau lichizi.

Derularea operațiunilor și acțiunilor activității

- documentarea cu privire la prevederile legislative în domeniul ajutoarelor pentru încălzirea locuinței/suplimentului pentru energie – consilierii cu atribuții din cadrul Serviciul Social;

- se solicită Serviciului Economico – Financiar și Administrativ din cadrul DAS Oradea prin Referat de necesar materiale/furnituri pentru buna desfășurare a activității;

- se tipăresc formularele de Cerere/Declarație pe propria răspundere privind modificările intervenite/Fișa de verificare în teren în colaborare cu Primăria municipiului Oradea, pe bază de Referat / Notă internă către Direcția monitorizare cheltuieli de funcționare și organizare evenimente;

- se solicită prin adresă scrisă Direcției Economice din cadrul Primăriei municipiului Oradea și furnizorului de energie termică comunicarea prețului local de facturare către populație a energiei termice;

- se înaintează adrese de intenție instituțiilor care dețin baze de date în vederea încheierii de protocoale / acte adiționale pentru efectuarea de verificări lunare, pe întreaga perioadă de acordare a beneficiilor (noiembrie – octombrie), privind veniturile (salarii, indemnizații, pensii) / bunurile mobile și imobile ale solicitanților beneficiilor;

- se vor afișa în format electronic pe site-ul instituției și se va asigura și pe suport de hârtie, Lista cu bunurile care conduc la excluderea de a beneficia de ajutor, Opisul cu documentele necesare care se vor anexa cererilor, Plajele de venituri pentru fiecare din cele 4 tipuri de ajutoare; aceste documente se vor pune și la dispoziția Asociațiilor de proprietari și în format electronic prin comunicarea prin e-mail cu sprijinul Biroului Îndrumare și Control Asociații de Proprietari din cadrul Primăriei municipiului Oradea;

- condițiile de acordare a ajutoarelor pentru încălzirea locuinței/suplimentului pentru energie, precum și alte informații legate de aceste beneficii se vor face publice și în presa locală prin comunicate de presă;

- solicitanții vor completa Cererea și declarația însoțită de acte doveditoare privind componența familiei, veniturile realizate precum și dovada spațiului locativ, și le vor depune individual la Serviciul Relații cu Publicul și Evaluare Inițială, la Centrele Sociale Multifuncționale din cartierele municipiului sau le vor transmite on-line ;

- Cererile și declarațiile pe proprie răspundere se depun până la data de 20 ale fiecărei luni pentru a beneficia de ajutor începând cu luna în curs (ex. – până în 20 noiembrie), iar după 20 ale lunii pentru a beneficia începând cu luna următoare.

- Consilierul, cu atribuții permanente sau temporare, verifică concordanța dintre datele completate în cerere și actele doveditoare anexate acesteia. Pentru cererile incomplete se va comunica solicitantului, în scris (și verbal – telefonic) printr-o invitație neconcordanțele identificate.

- Consilierul își trece numele citeț, data și semnătura, înregistrează cererea în registrul special/programul informatic (se vor înregistra doar cererile complete), fiecare cerere având număr distinct conținând următoarele elemente: nume și prenume solicitant, cod furnizor, adresa, semnătura persoanei care a depus cererea;

- Se va elibera un număr de înregistrare din registrul special (electronic) pentru fiecare cerere depusă/tip de încălzire – număr după care se vor și arhiva cererile;

- Cererile complete și înregistrate pentru acordarea ajutorului de încălzirea locuinței/suplimentului pentru energie cu: energie termică, energie electrică, combustibili solizi sau petrolieri precum și gaze naturale se vor prelucra în programul informatic, alocându-li-se un număr distinct din programul CID al instituției, constituindu-se baza de date în vederea stabilirii acordării/neacordării beneficiilor. În cazul în care există suspiciuni privind veridicitatea celor declarate de către solicitant se pot efectua verificări în teren (Fișa de verificare în teren); în situația în care solicitantul/beneficiarul nu este găsit la domiciliu se întocmește o Notă de constatare și i se lasă în cutia poștală o invitație în vederea stabilirii posibilității efectuării vizitei la domiciliu și completării Fișei de verificare;

- În termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii pentru încălzirea locuinței cu energie electrică se efectuează verificarea în teren (Fișa de verificare în teren), parte necesară și esențială, după care datele din cereri se prelucrează în programul informatic, stabilindu-se acordarea/neacordarea beneficiilor;

- Lunar se vor verifica bunurile mobile și imobile ale solicitanților/beneficiarilor ajutorului pentru încălzirea locuinței/suplimentului pentru energie prin suprapunerea bazei de date cu situația existentă în evidențele Direcției Economice a Primăriei municipiului Oradea precum și cu evidențele Serviciului de Stare Civilă cu privire la persoanele decedate; totodată, se vor solicita lunar, în baza protocoalelor de colaborare încheiate, furnizarea de informații cu privire la veniturile solicitanților/beneficiarilor de la A.J.P.I.S., A.J.O.F.M., C.J.P., etc. precum și prin Notă internă situația privind asistenții personali și indemnizațiile acordate prin DAS Oradea;

- Stabilirea acordării/neacordării, modificării/încetării ajutorului pentru încălzirea locuinței/suplimentului pentru energie se realizează prin dispoziție a primarului care se va comunica titularilor, A.J.P.I.S. și furnizorilor în termen de 5 zile de la data emiterii; calculul ajutorului maxim în cazul ajutorului pentru încălzirea locuinței cu energie termică se efectuează având în vedere consumurile medii stabilite pentru zona temperată și prețul local al gigacaloriei;

- Titularii ajutoarelor pentru încălzirea locuinței au obligativitatea de a comunica orice modificare intervenită în componența familiei și a veniturilor acesteia, în termen de 5 zile de la data modificării, prin depunerea formularului Declarație pe propria răspundere privind modificările intervenite în componența familiei și/sau veniturile acesteia, însoțită de actele doveditoare;

- Modificările sau, după caz, încetarea dreptului la ajutor pentru încălzirea locuinței se fac începând cu luna următoare în care a avut loc modificarea;

- În cazul modificărilor se vor emite noi dispoziții cu privire la modificarea ajutorului.;

- La începutul sezonului rece, se stabilește prin dispoziția primarului modalitatea de plată a ajutorului pentru încălzirea locuinței cu combustibili solizi;

- Lunar după stabilirea dreptului la ajutorul de încălzire se întocmesc Situațiile centralizatoare pentru toate tipurile de ajutor/supliment pentru energie care conțin: numele, prenumele, codul furnizor, cuantumul și procentajul ajutorului care se comunică cu: furnizorii și cu A.J.P.I.S.;

- Furnizorii de energie termică, electrică și gaze naturale transmit, în baza situației centralizatoare, borderouri către asociațiile de proprietari; Asociațiile de proprietari au obligația de a transmite furnizorilor de energie termică, electrică sau gaze consumurile defalcate;

- În baza Proceselor-verbale, furnizorii de energie termică, electrică sau gaze calculează ajutorul efectiv și transmit către DAS Oradea situația acestora în vederea certificării de către primar; Situațiile verificate și certificate constituie documente de plată și se transmit către A.J.P.I.S. Bihor în vederea virării sumelor în conturile de tip ESCROW furnizorilor; un exemplar se retransmite (în format electronic și/sau tipărit) furnizorilor;

- În baza situației centralizatoare lunare cuprinzând beneficiarii de ajutor pentru încălzirea locuinței/suplimentului pentru energie cu combustibili solizi înaintată către A.J.P.I.S. Bihor și conform Dispoziției privind modalitatea de plată a beneficiilor, DAS Oradea solicită sumele necesare în vederea efectuării plății beneficiilor prin Serviciul Economico-Financiar și Administrativ; Situația ajutoarelor pentru încălzirea locuinței/suplimentului pentru energie cu combustibili solizi se comunică lunar, prin Notă internă și cu Serviciul Economico-Financiar și Administrativ, care va efectua plățile în baza Statului de Plată; în cazul în care, la sfârșitul sezonului rece rămân beneficiari care nu și-au ridicat drepturile bănești se întocmesc State de plată, în baza unei solicitări scrise a beneficiarului;

- Perioada în care se va efectua plata ajutorului pentru încălzirea locuinței cu combustibili solizi se va comunica prin mijloacele mass-media și prin sms;

- Lunar se întocmesc Rapoarte statistice cuprinzând beneficiarii de ajutor pentru încălzirea locuinței / supliment pentru energie (numeric) distinct pentru fiecare tip de ajutor (energie electrică, energie termică, gaze naturale, combustibili solizi) și se înaintează A.J.P.I.S. Bihor;

- În situația în care se constată acordarea necuvenită a ajutorului, acesta încetează cu luna următoare și se emite dispoziția primarului în vederea recuperării sumelor acordate cu titlul de ajutor pentru încălzirea locuinței/suplimentului pentru energie; Dispozițiile primarului municipiului Oradea prin care se stabilesc debite se înaintează A.J.P.I.S. Bihor în vederea emiterii Deciziilor Directorului Executiv privind recuperarea sumelor acordate necuvenit;

- Cererile soluționate însoțite de documentele doveditoare se vor arhiva în ordinea numerelor de înregistrare din registrele speciale/program informatic.

Beneficiari

Se acordă ajutor pentru încălzirea locuinței și supliment pentru energie, familiilor și persoanelor singure cu venituri reduse pentru acoperirea integrală sau, după caz, a unei părți din cheltuielile cu încălzirea locuinței, pentru perioada sezonului rece noiembrie – martie și pentru asigurarea integrală sau, după caz, a unei părți din cheltuielile cu iluminatul locuinței, susținerea facilităților de gătit și asigurarea apei calde în locuință, asigurarea continuității în alimentare a echipamentelor electrice de care depinde viața persoanelor, din motive de sănătate și utilizarea mijloacelor de comunicare care presupun utilizarea de energie pentru perioada noiembrie - octombrie.

Acordarea dreptului

Familiile și persoanele singure cu venituri reduse care utilizează pentru încălzirea locuinței energie termică furnizată în sistem centralizat, beneficiază de ajutor prin compensarea procentuală a valorii efective a facturii la energie termică. Consumatorii vulnerabili, care utilizează pentru încălzirea locuinței gaze naturale, combustibili solizi sau petrolieri sau energie electrică beneficiază lunar, în funcție de venitul net mediu lunar pe membru de familie, de un cuantum stabilit prin lege. Suplimentul pentru energie se acordă în sumă fixă, în funcție de sursele de furnizare a energiei utilizate. Fondurile necesare pentru plata ajutorului pentru încălzirea locuinței se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.


Persoane îndreptățite
Documente necesare

Denumire

Descriere

Obligatoriu

Semnătură digitală

Tip document

Descarcă


Nu s-au găsit rezultate
Nu s-au găsit rezultate
Documente emise

Denumire

Tip document

Descarcă


Nu s-au găsit rezultate
Nu s-au găsit rezultate
Taxe

Denumire 

Valoare 

Valută 


Nu s-au găsit rezultate
Termene
Timp de soluționare: 
30
Zile lucratoare
Termen completare dosar: 
15
Zile lucratoare
Termen notificare: 
5
Zile lucratoare
Acte normative
Nu s-au găsit rezultate
Căi de atac



​În caz de litigiu se aplica normele de drept comun.


Informații suplimentare și link-uri
Alte informații: 
Link-uri utile: 
Servicii de asistență și soluționare a problemelor 
Nu s-au găsit rezultate
Ultima actualizare:  
27 noiembrie 2025
Publicat de către: 
A paragraph is a self-contained unit of a discourse in writing dealing with a particular point or idea. Paragraphs are usually an expected part of formal writing, used to organize longer prose.
Directia de Asistenta Sociala Oradea
Str. Primăriei nr. 42
Telefon:
Fax: +40 259 441 678
Email: contact@daso-oradea.ro
Conținut
Vă putem ajuta?

Nu puteți gasi serviciul dorit sau aveți dificultăți în navigarea pe website? Completați un formular de suport sau contactați-ne.

roepas.ro
Autorități publice
Aveți nevoie de ajutor?
Instituții europene
Informații
© 2024 roepas.ro