roepas.ro
favorite_border
RO / EN

Instituție

Agentia Nationala de Administrare Fiscala

Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Str. Apolodor, nr. 17
Telefon:
Fax:
Email: cabinet.presedinte@anaf.ro

Proceduri disponibile

PROCEDURA
Acordarea înlesnirilor la plata obligațiilor fiscale restante (amânare la plată și/sau eșalonare) - persoană fizică
Pentru obligațiile fiscale, organul fiscal competent poate acorda la cererea debitorului următoarele înlesniri la plată:
- Eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale.
- Amânarea la plată, în condițiile legii, a penalităților de întârziere cuprinse în certificatul de atestare fiscală, în vederea anulării, până la data finalizării eșalonării la plată.
- Amânarea la plată, în condiţiile legii, a unui procent de 50% din majorările de întârziere, reprezentând componenta de penalitate a acestora, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, în vederea anulării, până la data finalizării eşalonării la plată.
- Amânarea la plată a penalităţilor de nedeclarare aferente obligaţiilor fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de debitor şi stabilite de organul de inspecţie fiscală prin decizii de impunere, eşalonate la plată, în vederea reducerii cu 75%, până la data finalizării eşalonării la plată.
Înlesnirile se pot acorda la cererea temeinic justificată a debitorilor aflați în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești pentru obligații fiscale de minim 500 de lei, cu constituirea de garanţii.
Pentru debitorii care nu dețin bunuri în proprietate nu este necesară constituirea de garanții.

Cererea de acordare a eșalonării la plată va cuprinde următoarele elemente:
- Datele de identificare a debitorului: denumirea/numele și prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon / fax al acestora, adresa de e-mail.
- Perioada pentru care se solicită eșalonarea la plată, exprimată în luni, și motivarea acesteia.
- Suma totală pentru care se solicită eșalonare la plată și/sau amânare la plată, după caz, defalcată pe tipuri de impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului general consolidat și în cadrul acestora, pe obligații fiscale principale și accesorii.
- Justificarea stării de dificultate generate de lipsa temporară de disponibilități bănești și cauzele acesteia. Prin excepție, la contribuabilii cu risc fiscal mic cererea nu trebuie să conțină acest element.
- Mențiuni referitoare la înlesnirile la plată acordate până la data depunerii cererii, în baza cap.IV ”Înlesniri la plată” al titlului VII ”Colectarea creanțelor fiscale” din Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare.
- Menţiuni referitoare la bunurile în proprietate, în cazul debitorilor care nu deţin bunuri în proprietate sau acestea sunt insuficiente pentru constituirea garanţiilor la nivelul prevăzut de art. 193 din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, după caz.
- Data și semnătura debitorului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.

La cererea de acordare a eșalonării la plată se anexează următoarele documente:
- Declarația pe propria răspundere a debitorului din care să reiasă că nu se află sub incidența legislației privind insolvența, că nu se află în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare, și că nu i s-au/s-a stabilit răspunderile/răspunderea, potrivit legislației privind insolvența, și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26 din lege.
- Registrul-jurnal de încasări și plăți sau, după caz, acte prin care se dovedesc veniturile debitorului pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eșalonărilor la plată a obligaților fiscale.
- Programul de redresare financiară sau orice alt document similar, care va conține și argumentarea posibilității plăților pe perioada solicitată la eșalonare.
- Documente sau informații relevante în susținerea cererii.

În cazul cererilor depuse de contribuabilii cu risc fiscal mic, se anexează și următoarele documente:
- Declaraţia debitorului sau a reprezentantului său legal din care să rezulte că respectivul debitor nu se află în inactivitate temporară înscrisă în registrul comerţului sau în registre ţinute de instanţe judecătoreşti.
- Propunere de grafic de eșalonare. Depunerea acestui document este opțională.

Contribuabilii fără domiciliu fiscal în România pot beneficia de eșalonare la plată numai dacă desemnează un împuternicit potrivit art. 18 din Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare.
Cererea contribuabilului se soluționează de organul fiscal competent prin decizie de eșalonare la plată sau decizie de respingere, după caz și se comunică prin remiterea acesteia debitorului, dacă se asigură primirea sub semnătură a actului sau prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Eșalonarea la plată se acordă pe număr de luni, pe o perioadă de cel mult 5 ani. Numărul de luni este dat de numărul de rate de eșalonare. Perioada de eșalonare la plată se stabilește în funcție de cuantumul obligațiilor fiscale și de capacitatea financiară de plată a debitorului. Pentru debitorii care nu constituie nici un fel de garanție ori cuantumul garanțiilor constituite este mai mic de 50% față de cuantumul obligațiilor fiscale restante eșalonarea se acordă pe cel mult 6 luni.
Pentru debitorii cu risc fiscal mic eșalonarea se acordă pe o perioada de cel mult 12 luni.
Odată cu emiterea deciziei de eșalonare se emit și deciziile referitoare la obligațiile de plată accesorii reprezentând dobânzi și penalități de întârziere aferente obligațiilor fiscale eșalonate, calculate până la data emiterii deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale.
Cererea debitorului se soluționează, în termen de cel mult 60 de zile de la data înregistrării acesteia, de către organul fiscal competent.
Cererea debitorului cu risc fiscal mic și a debitorului care nu deține bunuri în proprietate, precum și a celui pentru care nu este necesară constituirea de garanții se soluționează, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia.

Modalitate de accesare a serviciului de către contribuabili:
- registratura organului fiscal competent, direct sau prin împuternicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal/plătitor de venit.
- prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
- prin intermediul serviciului „Spaţiu privat virtual”;
PROCEDURA
Eliberare certificat de cazier fiscal
În cazierul fiscal se ține evidența persoanelor fizice, juridice și a entităților fără personalitate juridică, care:
Au săvârșit fapte sancționate de legile fiscale, contabile, sau vamale.
Au săvârșit fapte care privesc disciplina financiară.
Răspund solidar cu debitorul, iar atragerea răspunderii a fost stabilită prin decizie a organului fiscal competent, emisă în condiţiile Codului de procedură fiscală, rămasă definitivă prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotărâre judecătorească definitivă, în situaţia în care decizia organului fiscal a fost atacată în justiţie.
Răspund patrimonial cu debitorul ajuns în stare de insolvenţă, iar răspunderea patrimonială pentru creanţele care fac parte din pasivul debitorului şi sunt administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a fost pronunţată prin hotărâre judecătorească definitivă.
Sunt declarate inactive fiscal, cu excepţia celor a căror inactivitate fiscală este declarată ca urmare a înscrierii inactivităţii temporare la registrul comerţului.
Aveau calitatea de reprezentanţi legali/reprezentanți desemnați ai persoanei juridice/entităţii fără personalitate juridică declarate inactivă, în perioada în care au intervenit situaţiile de declarare a inactivităţii fiscale.
Au calitatea de noi reprezentanți/reprezentanți legali și se menține starea de inactivitate pe o perioadă mai mare de un semestru calendaristic de la data desemnării acestora.
Certificatul de cazier fiscal se emite la solicitarea contribuabililor, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de cazier fiscal.

Certificatul de cazier fiscal poate fi utilizat pe o perioadă de până la 30 de zile de la data eliberării și numai în scopul în care a fost eliberat.

Documente necesare:
Persoane fizice:
Actul de identitate (BI/CI) al solicitantului.
Actul de împuternicire conform prevederilor Codului de procedură fiscală, în cazul în care cererea de eliberare a cazierului fiscal se depune de către reprezentantul legal/împuternicitul persoanei fizice.
Persoane juridice sau entități fără personalitate juridică:
Documentele care atestă identitatea și calitatea de reprezentant desemnat pe bază de mandat sau reprezentant legal al acestora (mandatul întocmit conform legii).
​Modalitate de accesare a serviciului de către contribuabili:
Registratura organului fiscal competent, direct sau prin reprezentant legal sau reprezentant prin mandat.​​
Cererea se depune la orice organ fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului.
Cererea se poate transmite la organul fiscal prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în condiţiile prevăzute de Codul de procedură fiscală (Spațiul Privat Virtual).


PROCEDURA
Acordarea înlesnirilor la plata obligațiilor fiscale restante (amânare la plată și/sau eșalonare) - persoană juridică
Pentru obligațiile fiscale, organul fiscal competent poate acorda la cererea debitorului următoarele înlesniri la plată:
Eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale.
Amânarea la plată în condițiile legii a penalităților de întârziere cuprinse în certificatul de atestare fiscală, în vederea anulării, până la data finalizării eșalonării la plată.
Amânarea la plată, în condițiile legii, a unui procent de 50% din majorările de întârziere, reprezentând componenta de penalitate a acestora, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, în vederea anulării până la data finalizării eșalonării la plată.
Amânarea la plată a penalităților de nedeclarare aferente obligațiilor fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de debitor și stabilite de organul de inspecție fiscală prin decizii de impunere, eșalonate la plată, în vederea reducerii cu 75%, până la data finalizării eșalonării la plată.
Amânarea la plată a obligaţiilor fiscale principale și a obligațiilor fiscale accesorii, precum și anularea/scutirea obligațiilor fiscale accesorii în situația în care contribuabilul a renunțat la dreptul de a percepe ori la dreptul de a încasa accesorii de orice natură aferente creanțelor de încasat de la autoritățile competente, pentru contribuabilii care au de încasat sume de la autorităţile cu competente în gestionarea fondurilor europene.
​Înlesnirile prevăzute la pct.1 - 4 se pot acorda la cererea temeinic justificată a debitorilor aflați în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești pentru obligații fiscale de minim 5000 de lei, cu constituirea de garanţii.
Pentru debitorii care nu dețin bunuri în proprietate, precum şi pentru următoarele categorii de contribuabili nu este necesară constituirea de garanții:
Instituţiile publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi prin Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.​
Autorităţile/serviciile publice autonome înfiinţate prin lege organică.
Unităţile şi instituţiile de drept public prevăzute la art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi unităţile şi instituţiile de drept public prevăzute la art. 26 alin. (1) din Legea nr. 45/2009 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice \"Gheorghe Ionescu-Şişeşti\" şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, cu modificările şi completările ulterioare.
Instituţiile de învăţământ superior de stat.
Înlesnirile prevăzute la pct.5 se pot acorda la cererea contribuabilului, fără constituirea de garanții.
Cererea de acordare a eșalonării la plată va cuprinde următoarele elemente:

Datele de identificare a debitorului: denumirea/numele și prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, precum și datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii.

Perioada pentru care se solicită eșalonarea la plată, exprimată în Luni, și motivarea acesteia.

Suma totală pentru care se solicită eșalonare la plată și/sau amânare la plată, după caz, defalcată pe tipuri de impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului general consolidat și în cadrul acestora, pe obligații fiscale principale și accesorii. În cazul debitorilor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, impozitul pe venitul din salarii se menţionează separat pentru debitor şi separat pentru fiecare dintre sediile sale secundare.

Justificarea stării de dificultate generate de lipsa temporară de disponibilități bănești și cauzele acesteia. Prin excepție, la contribuabilii cu risc fiscal mic cererea nu trebuie să conțină acest element.

Mențiuni referitoare la eșalonările la plată acordate până la data depunerii cererii, în baza cap.IV - ”Înlesniri la plată” al titlului VII -”Colectarea creanțelor fiscale” din Codul de procedură fiscală,, cu modificările și completările ulterioare.

Menţiuni referitoare la bunurile în proprietate, în cazul debitorilor care nu deţin bunuri în proprietate sau acestea sunt insuficiente pentru constituirea garanţiilor la nivelul prevăzut de art. 193 din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, după caz.

Data și semnătura debitorului/ reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/ împuternicitului.

La cererea de acordare a eșalonării la plată se anexează următoarele documente:

Declarația pe propria răspundere a debitorului din care să reiasă că nu se află sub incidența legislației privind insolvența, că nu se află în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare, și că nu i s-au/s-a stabilit răspunderile/ răspunderea, potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26 din lege.

Copia ultimei situații financiare anuale.

Situația încasărilor și plăților pe ultimele 6 Luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eșalonării la plată.

Copia ultimei balanțe de verificare.

Programul de restructurare sau de redresare financiară semnat de reprezentantul legal al debitorului, care va conține și argumentarea posibilității plăților pe perioada solicitată la eșalonare.

Situația privind indicatorii orientativi și alte informații; Documente sau informații relevante în susținerea cererii.

În cazul cererilor depuse de contribuabilii cu risc fiscal mic, se anexează și următoarele documente:

Declaraţia debitorului sau a reprezentantului său legal din care să rezulte că respectivul debitor nu se află în inactivitate temporară înscrisă în registrul comerţului sau în registre ţinute de instanţe judecătoreşti;

Propunere de grafic de eșalonare. Depunerea acestui document este opțională.

Cererea de acordare a amânării la plată a obligaţiilor fiscale principale și a obligațiilor fiscale accesorii, precum și a anulării/scutirii obligațiilor fiscale accesorii în situația în care contribuabilul a renunțat la dreptul de a percepe ori la dreptul de a încasa accesorii de orice natură aferente creanțelor de încasat de la autoritățile competente, va cuprinde următoarele elemente:

Datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal/sediul social/domiciliul, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, precum şi numele, prenumele şi calitatea celor care reprezintă contribuabilul în relaţiile cu terţii, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii.

Tipul înlesnirii la plată solicitat.

Suma totală pentru care se solicită înlesnirea la plată, defalcată pe tipuri de impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat şi, în cadrul acestora, pe obligaţii fiscale principale şi accesorii. În cazul contribuabililor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, impozitul pe venitul din salarii se menţionează separat pentru contribuabil şi separat pentru fiecare dintre sediile sale secundare.

Data şi semnătura contribuabilului/ reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/ împuternicitului, precum şi ştampila, dacă este cazul.

La cererea de acordare a amânării la plată a obligaţiilor fiscale principale și a obligațiilor fiscale accesorii, precum și a anulării/scutirii obligațiilor fiscale accesorii în situația în care contribuabilul a renunțat la dreptul de a percepe ori la dreptul de a încasa accesorii de orice natură aferente creanțelor de încasat de la autoritățile competente, se anexează următoarele documente:

Atestatul eliberat de autoritatea competentă.

Declarație pe propria răspundere a contribuabilului, din care să reiasă că nu se află în procedura insolvenței.

Contribuabilii fără domiciliu fiscal în România pot beneficia de eșalonare la plată numai dacă desemnează un împuternicit potrivit art. 18 din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Cererea debitorului se soluționează de organul fiscal competent prin decizie de eșalonare la plată sau decizie de respingere, după caz și se comunică prin remiterea acesteia debitorului, dacă se asigură primirea sub semnătură a actului sau prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Eșalonarea la plată se acordă pe număr de Luni, pe o perioadă de cel mult 5 ani. Numărul de luni este dat de numărul de rate de eșalonare. Perioada de eșalonare la plată se stabilește în funcție de cuantumul obligațiilor fiscale și de capacitatea financiară de plată a debitorului. Pentru debitorii care nu constituie nici un fel de garanție ori cuantumul garanțiilor constituite este mai mic de 50% față de cuantumul obligațiilor fiscale restante eșalonarea se acordă pe cel mult 6 luni. Pentru debitorii cu risc fiscal mic eșalonarea se acordă pe o perioada de cel mult 12 luni.
Odată cu emiterea deciziei de eșalonare se emit și deciziile referitoare la obligațiile de plată accesorii, reprezentând dobânzi și penalități de întârziere aferente obligațiilor fiscale eșalonate, calculate până la data emiterii deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale.
Cererea contribuabilului acordare a amânării la plată a obligaţiilor fiscale principale și a obligațiilor fiscale accesorii, precum și a anulării/scutirii obligațiilor fiscale accesorii în situația în care contribuabilul a renunțat la dreptul de a percepe ori la dreptul de a încasa accesorii de orice natură aferente creanțelor de încasat de la autoritățile competente, se soluționează de organul fiscal competent prin decizie de amânare la plată a obligațiilor fiscale principale și accesorii/decizie de amânare la plată a obligațiilor fiscale principale și decizie de amânare la plată în vederea anulării a obligațiilor fiscale accesorii/decizie de anulare a obligațiilor fiscale accesorii sau decizie de respingere, după caz și se comunică prin remiterea acestora contribuabilului, dacă se asigură primirea sub semnătură a actului sau prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Amânarea la plată a obligațiilor fiscale principale și accesorii se finalizează în momentul în care se sting în totalitate obligațiile fiscale care au făcut amânării la plată și încetează dacă în termen de doi ani de la data comunicării deciziilor, amânarea la plată nu a fost finalizată.
Cererea debitorului se soluționează, în termen de cel mult 60 de zile de la data înregistrării acesteia, de către organul fiscal competent.
Cererea debitorului cu risc fiscal mic și a debitorului care nu deține bunuri în proprietate, precum și a celui pentru care nu este necesară constituirea de garanții se soluționează, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia.
Cererea de acordare a amânării la plată se soluţionează de organul fiscal competent în termen de cel mult 15 zile de la data depunerii acesteia.
Modalitate de accesare a serviciului de către contribuabili:
- registratura organului fiscal competent, direct sau prin împuternicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal/plătitor de venit.
- prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
- prin intermediul serviciului „Spaţiu privat virtual”;
PROCEDURA
Eliberarea certificatului de atestare fiscală - persoane fizice si persoane juridice
Emiterea de către organul fiscal competent a Certificatului de atestare fiscală.
Certificatul de atestare fiscală se eliberează pe baza datelor cuprinse în evidenţa pe plătitor a organului fiscal competent şi cuprinde obligaţiile fiscale restante existente în sold în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii şi nestinse până la data eliberării acestuia, precum şi alte creanţe bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal central în vederea recuperării.
Eliberarea certificatului de atestare fiscală se face:

La solicitarea contribuabililor/plătitorilor, astfel cum sunt definiți la art. 1 pct. 4 și pct. 35 din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, prin depunerea unei cereri, însoțită de documentul eliberat de autoritatea publică contractantă, după caz, sau pe cale electronică, prin spațiu privat virtual (SPV).

La solicitarea instituțiilor/autorităţilor publice, în cazurile și în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare, prin depunerea unei adrese de eliberare a certificatului de atestare fiscală sau pe cale electronică prin Sistemul informatic PatrimVen, sistem pus la dispoziţia acestor entități în vederea
furnizării de servicii de către Ministerul Finanţelor.

Din oficiu, în situaţia în care se schimbă competenţa de administrare a creanţelor fiscale, ca urmare a schimbării domiciliului fiscal sau a altor situaţii prevăzute de lege.

La solicitarea deţinătorilor de titluri de participare la o societate comercială, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală.

La solicitarea oricărei persoane fizice sau juridice, alta decât cea prevăzută la art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, numai cu acordul scris al contribuabilului în cauză, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală.

La solicitarea notarilor publici, pentru persoana fizică pentru care se dezbate succesiunea, pe cale electronică.

La solicitarea instituțiilor de credit, prin depunerea unei adrese de eliberare a certificatului de atestare fiscală.

Pentru contribuabilii care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal ca plătitoare de salarii și de venituri asimilate salariilor, certificatul de atestare fiscală se emite la cererea contribuabilului și cuprinde atât obligaţiile fiscale ale contribuabilului, cât şi obligaţiile fiscale ale sediilor secundare.
Pentru contribuabilii persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, certificatul de atestare fiscală se eliberează la cererea contribuabilului depusă la organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul îşi are domiciliul fiscal prevăzut la art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură fiscală, pe baza informațiilor din evidența fiscală transmise de organul fiscal central în a cărui rază teritorială se află sediul activităţii/locul de desfăşurare a activităţii principale.
Pentru contribuabilii persoane fizice care exercită profesii libere sub forma asocierilor, certificatul de atestare fiscală se eliberează la cererea contribuabilului depusă la organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul îşi are domiciliul fiscal prevăzut la art. 31 alin. (1) lit. d) din Codul de procedură fiscală, fără a conţine informaţii cu privire la modul de îndeplinire al obligaţiilor fiscale de către membrii acestora. În acest caz, certificatul de atestare fiscală este însoţit de certificatele de atestare fiscală ale fiecăruia dintre membrii acestora, eliberate de organele fiscale centrale în a căror rază teritorială aceştia îşi au domiciliul fiscal potrivit legii.
În situaţia în care cererea/adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală a fost depusă/transmisă la un alt organ fiscal decât cel competent în eliberarea certificatului, acesta comunică de îndată solicitantului eroarea şi indică organul fiscal central competent la care trebuie să depună cererea/adresa.
Certificatul cuprinde obligaţiile fiscale restante existente în sold în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii şi nestinse până la data eliberării acestuia, precum şi alte creanţe bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal central în vederea recuperării. Organul fiscal emitent poate înscrie în certificatul de atestare fiscală și sumele certe, lichide și exigibile pe care contribuabilul solicitant le are de încasat de la autorităţi contractante.
Certificatul de atestare fiscală poate fi utilizat de persoana interesată, pe o perioadă de până la 30 de zile de la data eliberării. În cazul certificatului de atestare fiscală eliberat pentru persoanele fizice care nu desfăşoară activităţi economice în mod independent sau nu exercită profesii libere, inclusiv sub forma asocierilor, perioada în care poate fi utilizat este de până la 90 de zile de la data eliberării.
Modalitate de accesare a serviciului de către contribuabili:
Registratura organului fiscal competent, direct sau prin împuternicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal/plătitor de venit.
- prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
- prin intermediul serviciului „Spaţiu privat virtual”;
- prin intermediul sistemului informatic PatrimVen pus la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală în vederea furnizării de servicii;
- prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziţia instituţiilor de credit, în spaţiul privat de pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
PROCEDURA
Acordarea de informaţii publice de interes general
Pe lângă mijloacele de informare în masă, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală primește și gestionează cererile de informații de interes public din partea solicitanților, dispune soluționarea acestor documente și transmite răspunsurile către solicitanți.
Informația de interes public reprezintă orice informație care privește sau rezultă din activitățile instituției, indiferent de suportul, forma sau de modul de exprimare a informației.
Nu intră în categoria informațiilor de „interes public“:
- Informațiile din domeniul apărării naționale, siguranței şi ordinii publice, dacă fac parte din categoria informațiilor clasificate, potrivit legii.
- Informațiile privind deliberările autorităților, precum şi cele care privesc interesele economice şi politice ale României, dacă fac parte din categoria informațiilor clasificate, potrivit legii.
- Informațiile privind activitățile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere principiului concurenţei loiale, potrivit legii.
- Informațiile cu privire la datele personale, potrivit legii.
- Informațiile privind procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se periclitează rezultatul anchetei, se dezvăluie surse confidențiale ori se pun în pericol viaţa, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma anchetei efectuate sau în curs de desfășurare.
- Informațiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părțile implicate în proces.
- Informațiile a căror publicare prejudiciază măsurile de protecție a tinerilor.
- Informațiile prevăzute la art.11 din codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, privind secretul fiscal.
Informațiile care privesc activitatea de asistență a contribuabililor și care, potrivit Ordinul ministrului finanțelor nr. 1233/2021 pentru aprobarea Procedurii de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, şi de coordonare metodologică a activităţii de aplicare unitară a legislaţiei fiscale şi procedural fiscal desfăşurate de structurile de asistenţă contribuabili precum şi în domeniul tehnologiei informaţiei sunt soluționate potrivit Ordinului sus menționat.
De asemenea, se elaborează și gestionează raportul anual privind aplicarea Legii 544/2001 și se actualizează portalul www.anaf.ro cu informații publice din domeniul de activitate al ANAF.
Informațiile de interes public pot fi solicitate direct de pe site-ul instituției, accesând linkul www.anaf.ro/asistpublic/

PROCEDURA
Eliberare adeverinta de venit sau adeverinta
Formularul 232 \"Adeverinţă de venit\" reprezintă documentul prin care se atestă veniturile realizate de persoanele fizice, în cursul unui an fiscal, existente în evidența fiscală, constituită pe baza declarațiilor depuse de acestea și/sau de terți (plătitori de venituri, intermediari etc), care au obligații declarative, potrivit legii, precum și pe baza deciziilor de impunere emise de organul fiscal central.
Formularul 233 ”Adeverință” reprezintă documentul prin care se atestă faptul că persoana fizică nu figurează înregistrată în evidența fiscală.
Adeverinţa de venit/adeverința se eliberează de organul fiscal central competent, potrivit legii, la solicitarea persoanelor fizice, pe baza formularului 231 \"Cerere pentru eliberarea unei adeverinţe\".

​Modalitate de accesare a serviciului de către contribuabili:
Registratura organului fiscal competent, direct sau prin împuternicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal/plătitor de venit.
prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
prin intermediul serviciului „Spaţiu privat virtual”;
Adeverința de venit/adeverința se eliberează, pe suport hârtie, la registratura organului fiscal central competent sau în format electronic, prin intermediul platformei online “Spațiul privat virtual”. Se generează automat, în cazul adeverințelor eliberate prin intermediul platformei online “Spațiul privat virtual”.

Servicii de asistență

Nu au fost configurate servicii de asistenta pentru aceasta institutie

roepas.ro
Autorități publice
Aveți nevoie de ajutor?
Instituții europene
Informații
© 2024 roepas.ro