roepas.ro
favorite_border
RO / EN

Instituție

Directia de Asistenta Sociala Calarasi

Directia de Asistenta Sociala Calarasi
Str. Progresul, nr. 23
Telefon:
Fax: 0242313151
Email: office@das.primariacalarasi.ro

Proceduri disponibile

PROCEDURA
Acordare ajutor pentru încălzirea locuinței și supliment pentru energie

Ajutorul pentru încălzirea locuinței și suplimentul pentru energie se acordă pentru acoperirea integrală sau a unei părţi din cheltuielile cu încălzirea locuinţei în perioada sezonului rece respectiv susţinerea facilităţilor de gătit şi asigurarea apei calde în locuinţă, asigurarea continuităţii în alimentare a echipamentelor electrice de care depinde viaţa persoanelor, din motive de sănătate, şi utilizarea mijloacelor de comunicare care presupun utilizarea de energie.

Ajutorul pentru încălzirea locuinței se acordă pentru consumatorii vulnerabili de energie termică în sistem centralizat, energie electrică, gaze naturale, combustibili solizi şi/sau petrolieri. Acesta se acordă numai pentru un singur sistem de încălzire, acesta fiind cel principal utilizat.

Suplimentul pentru energie poate fi solicitat împreună cu ajutorul pentru încălzirea locuinţei sau separate. Acesta se acordă cumulat în funcţie de sursele de furnizare a energiei utilizate.

Beneficiari: familii şi persoane singure care îndeplinesc următoarele condiții:

- locuiesc efectiv la adresa pentru care solicită acest ajutor, sunt înscrise în cartea de imobil şi sunt luate în calcul la stabilirea cheltuielilor de întreţinere a locuinţei;

- realizeazăvenituri de până la 1386 lei/membru de familie în cazul familiei,sau 2053 lei în cazul persoanei singure;

- nu detin bunuri cuprinse în Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului social;

- au calitatea de titulari de ajutor, calitate se se regăsește în următoarele situaţii:

· proprietar al locuinţei;

· succesorul de drept al proprietarului locuinţei:

· persoană care a înstrăinat locuinţa în baza unui contract de vânzare-cumpărare cu clauze de întreţinere sau cu drept de habitaţie;

· titular de contract de închiriere, comodat, concesiune;

· alt membru de familie major şi împuternicit de proprietarul locuinţei sau de titularul contractului de închiriere;

· reprezentant legal al persoanei singure care nu are capacitate de exerciţiu (persoane puse sub interdicţie, etc.)

Ajutorul pentru încălzirea locuinței se acordă pe bază de cerere-declarație pe propria răspundere, însoțită de acte doveditoare privind componența familiei, veniturile realizate în luna anterioară depunerii cererii de către membrii acesteia și bunurile deținute,inclusiv în alte unități administrativ-teritoriale.

La stabilirea venitului net lunar al familiei sau, după caz, al persoanei singure se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat în luna anterioară depunerii cererii, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurări sociale de stat, asigurări de şomaj, indemnizaţii, alocaţii şi ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suportă, obligaţii legale de întreţinere şi alte creanţe legale, cu excepţia: alocaţiei pentru susţinerea familiei, alocaţiei de stat pentru copii, bugetului personal complementar și a prestațiilor sociale pentru persoanele cu handicap, burselor şcolare, stimulentului educational, sprijinului financiarce se acordă elevilor în cadrul Programului naţional de protecţie socială \"Bani de liceu\", veniturile obţinute din activităţile cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, sumelor ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu character de despăgubire sau sprijin financiar pentru situatii exceptionale.

Depunerea cererilor-declaraţii se face o singură dată la începutul sezonului. Un titular nu are dreptul legal decât la un singur ajutor de încălzire, funcţie de tipul de încălzire a locuinţei (energie termică, gaze naturale, energie electrică, combustibili solizi sau petrolieri).

În situaţia în care familiile şi persoanele singure îndeplinesc condiţiile de acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinţei, pe parcursul sezonului rece, stabilirea dreptului se face începând cu luna depunerii cererii,dacă aceasta este depusă până la data de 20 a lunii.

Persoanele singure şi familiile care detin bunuri cuprinse în lista celor care conduc la excluderea acordării ajutorului pentru încălzirea locuinţei, prevăzute în Anexa nr.4 la HG 559/2017, NU beneficiază de ajutor de încălzire a locuinţei si supliment pentru energie.




PROCEDURA
Acte și documente necesare pentru întocmirea dosarului de venit minim de incluziune (VMI)

VENITUL MINIM DE INCLUZIUNE

(Conform Legii nr. 196/2016)

Informații privind acordarea venitului minim de incluziune (VMI)

Cadru legislativ

– prevederile Legii nr. 196/2016, privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;
– prevederile O.U.G nr.114/2022, pentru modificarea și completarea Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;
– prevederile H.G nr. 1154/2022, pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.196/2016, privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;
Astfel se instituie venitul minim de incluziune(VMI), care reprezintă sprijinul financiar acordat de stat în scopul asigurării nivelului de trai minimal pentru familiile și persoanele singure aflate în situație de dificultate, precum și pentru prevenirea riscului sărăciei în rândul copiilor și stimularea participării acestora în sistemul de educație.
Venitul minim de incluziune se compune din una sau mai multe din următoarele categorii de ajutoare financiare:
a) ajutor de incluziune;
b) ajutor pentru familia cu copii.

În funcție de nevoile familiei/persoanei singure, venitul minin de incluziune este însoțit de alte măsuri de asistență socială complementare, acordate în bani și/sau în natură, după cum urmează:
stimulente – măsuri speciale de stimulare pentru participarea pe piaţa muncii, acordate în bani sau care reprezintă deduceri aplicate veniturilor persoanei;
facilităţi contributive – asigurarea în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, fără plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate;
alte drepturi complementare – transferuri financiare şi/sau sprijin în natură, cu scopul de a facilita incluziunea socială şi prevenirea riscului de excluziune socială, acordate beneficiarilor de venit minim de incluziune sau altor categorii aflate în situaţii deosebite, constând, după caz, în:
(i) plata asigurării obligatorii a locuinţei împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor;
(ii) acordarea de ajutoare comunitare şi de urgenţă destinate sprijinirii familiei/persoanei singure pentru depăşirea unor situaţii de dificultate temporară şi prevenirea sau reducerea riscului de sărăcie şi excluziune socială;
(iii) accesul la măsuri de sprijin financiar pentru promovarea şi susţinerea frecventării cursurilor de învăţământ, organizate în condiţiile legii de către beneficiarii venitului minim de incluziune;
(iv) măsuri de stimulare a ocupării forței de muncă, precum și alte măsuri care să conducă la accesul persoanelor beneficiare de venit minim de incluziune la un loc de muncă;
(v) accesul la serviciile sociale disponibile, în funcţie de nevoile identificate în vederea depăşirii situaţiilor de dificultate.

Beneficiari

VMI se constituie din totalitatea sumelor aferente ajutoarelor financiare prevăzute de art.3 alin.(2) din lege, care se stabilesc în funcție de încadrarea în veniturile lunare ajustate realizate de familie în următoarele limite:

1. pentru ajutor de incluziune, până la un venit net lunar ajustat de 346 de lei inclusiv, care se ia în calcul la stabilirea veniturilor cumulate ale familiei;

2. pentru ajutorul de incluziune, până la un venit net lunar ajustat de 504 lei inclusiv, care se ia în calcul la stabilirea veniturilor persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani;

3. pentru ajutorul pentru familia cu copii, până la un venit net lunar ajustat de 880 de lei inclusiv.

În acest sens au apărut noțiuni noi, cum ar fi: coeficientul de echivalență (1 pentru persoana singură și pentru reprezenantul legal al familiei), dimensiunea familiei (suma dintre coeficientul de echivalență corespunzător reprezentantului familiei = 1 + 0,5 pentru fiecare din membrii familiei) și venitul net lunar ajustat (obținut din împărțirea venitului total net al familiei realizat în luna anterioară solicitării la dimensiunea familiei), pentru calcularea pragului de acordare și a sumelor acordate ca ajutor de incluziune sau ajutor pentru familia cu copii.

Sume acordate

Suma acordată lunar ca ajutor de incluziune va fi de maxim:
346 lei, pentru persoana singură fără venituri;
504 lei, pentru persoana singură cu vârsta de cel puțin 65 ani, fără venituri;
519 lei, pentru familia compusă din două persoane (346lei * 1,5 dimensiunea familiei);
692 lei, pentru familie compusă din trei persoane (346lei * 2 dimensiunea familiei);
865 lei, pentru familie compusă din patru persoane (346lei * 2,5 dimensiunea familiei);
1038 lei, pentru familia compusă din cinci persoane (346lei * 3 dimensiunea familiei);

Suma acordată ca ajutor pentru familia cu copii este stabilită în funcție de nivelul venitului net lunar ajustat și numărul de copii din familie, respectiv:
1. Pentru familia cu venituri nete lunare ajustate de până la 346 de lei/lună, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este:
– 135 lei, pentru familia cu un copil;
– 270 lei, pentru familia cu 2 copii;
– 405 de lei, pentru familia cu 3 copii;
– 539 de lei, pentru familia cu 4 copii sau mai mulți.

2. Pentru familia monoparentală cu venituri nete lunare ajustate de până la 346 de lei/lună, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este:
– 153 de lei, pentru familia cu un copil;
– 303 de lei, pentru familia cu 2 copii;
– 453 de lei, pentru familia cu 3 copii;
– 604 de lei, pentru familia cu 4 copii sau mai mulți.

3. Pentru familiile care au un venit net lunar ajustat cuprins între 348 de lei/lună și 880 de lei inclusiv, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este:
– 108 de lei, pentru familia cu un copil;
– 215 de lei, pentru familia cu 2 copii;
– 322 de lei, pentru familia cu 3 copii;
– 428 de lei, pentru familia cu 4 copii sau mai mulți.

4. Pentru familiile monoparentale care au un venit net lunar ajustat cuprins între 348 de lei/ lună și 880 de lei inclusiv, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este:
– 140 lei, pentru familia cu un copil;
– 271 lei, pentru familia cu 2 copii;
– 409 de lei, pentru familia cu 3 copii;
– 541 de lei, pentru familia cu 4 copii sau mai mulți.

*Dacă din calcul rezultă o sumă mai mică de 63 de lei, atunci se acordă 63 de lei.

Precizări:
Pentru calculul venitului net lunar ajustat se iau în considerare toate sumele primite/realizate de persoana singură, respectiv de fiecare membru al familiei în luna anterioară solicitării VMI, cu excepţia următoarelor venituri:
a. sumele primite cu titlu de prestaţii sociale în baza Legii nr.448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b. alocaţia de stat pentru copii acordată în baza Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările ulterioare;
c. sumele acordate ca burse sau alte forme de sprijin financiar destinate exclusiv pentru susţinerea educaţiei preşcolarilor, elevilor şi studenţilor, prin programe ale Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, altor instituţii publice şi private, inclusiv organizaţii neguvernamentale;
d. sumele primite din activitatea desfăşurată ca zilier, în condiţiile Legii nr.52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele obţinute în calitate de prestator casnic în baza Legii nr.111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic;
e. sumele primite de persoanele apte de muncă din familie ca urmare a participării la programe de formare profesională organizate în condiţiile legii, dacă acestea nu au titlu de venituri salariale;
f. sumele primite ocazional din partea unor persoane fizice ori juridice, precum şi sumele cu titlu de ajutor de urgenţă primite de la bugetul de stat sau local;
g. stimulentul educaţional acordat potrivit prevederilor Legii nr.248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate, republicată, sub formă de tichet social pentru stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor proveniţi din familii defavorizate;
h. sumele ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despăgubiri ori sprijin financiar pentru situaţii excepţionale;
i. ajutorul pentru încălzirea locuinţei şi suplimentul pentru energie acordate în baza Legii nr.226/2021, cu modificările ulterioare;
j. indemnizaţia lunară de hrană acordată în baza Legii nr.584/2002 privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România şi de protecţie a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA, cu modificările şi completările ulterioare, şi indemnizaţia lunară de hrană prevăzută de Legea nr.302/2018 privind măsurile de control al tuberculozei;
k. sumele primite cu titlu de sprijin, asigurate din bugetul de stat sau fonduri nerambursabile, acordate în baza legii sau în baza programelor operaţionale aprobate.

Documente necesare

Venitul minim de incluziune(VMI) se acordă în baza unei singure cereri formulate de solicitant însoțită de acte doveditoare.
Formular standard de cerere VMI, care conţine date privind solicitantul şi date privind componenţa familiei; descarcă cerere
– Acord privind prelucrarea datelor cu caracter personal; descarcă acord
– Declaraţia pe propria răspundere ; descarcă declaraţie, si după caz descarcă declaraţie 2 , descarcă declaraţie 3

– Angajamentul de plată (pentru situaţiile în care se pot constata drepturi acordate necuvenit; descarcă angajament;
– Actul de identitate al solicitantului şi al membrilor familiei (buletin/carte de identitate, certificate naștere);
– Adeverinţe de venit pentru toate sursele de venit;
– Certificatul de deces pentru oricare membru decedat al familiei;
– Dovada şcolarizării pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 16 ani;
– Alte documente specifice situaţiei solicitantului/beneficiarului:
a. contractul privind deținerea imobilului în care locuiesc;
b. facturi utilitati;
c. certificatul de căsătorie, dupa caz;
d. hotărârea judecătorească de încredinţare/ încuviinţare a vederea adopţiei, potrivit legii;
e. hotărârea judecătorească sau, după caz, hotărârea comisiei pentru protecţia copilului pentru măsura plasamentului, potrivit legii;
f. hotărârea judecătorească prin care se dispune delegarea temporară a autorităţii părinteşti către persoana desemnată, conform prevederilor art.104 şi art.105 din Legea nr.272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
g. decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, hotărârea judecătorească pentru măsura plasamentului în regim de urgenţă, potrivit legii;
h. hotărârea judecătorească de instituire a tutelei sau, după caz, dispoziţia autorităţii tutelare, potrivit legii;
i. actul doveditor care atestă calitatea de reprezentant legal al persoanei minore lipsite de capacitate deplină de exerciţiu al drepturilor civile, respectiv părinte, tutore, curator, altă persoană desemnată reprezentant legal prin decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, prin hotărâre judecătorească;
j. hotărârea judecătorească prin care soţul/soţia este declarat/declarată dispărut/ dispărută;
k. hotărârea judecătorească prin care soţul/soţia este arestat/arestată preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate şi nu participă la întreţinerea copiilor;
l. după caz, alte acte doveditoare privind componenţa familiei.
Componenţa familiei, filiaţia copiilor şi situaţia lor juridică faţă de reprezentantul legal vor fi verificate/validate de către personalul Serviciului Protectie Socială prin verificarea în teren și/sau prin SNIAS.

Bunuri care duc la excluderea VMI

Stabilirea dreptului la venit minim de incluziune se realizează ţinându-se seama de bunurile familiei sau, după caz, ale persoanei singure, cuprinse în Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării venitului minim de incluziune. Lista poate fi consultată mai jos.

LISTA bunurilor ce conduc la excluderea acordării venitului minim de incluziune
A. Bunuri imobile
Clădiri, alte spaţii locative în afara locuinţei de domiciliu, precum şi terenuri situate în intravilan cu suprafaţa de peste 1.200 mp în zona urbană şi 2.500 mp în zona rurală, în afara terenurilor de împrejmuire a locuinţei şi a curţii aferente.

1. Bunuri mobile
1. Mai mult de un vehicul cu o vechime mai mare de 10 ani, cu drept de circulaţie pe drumurile publice;
2. Autovehicul cu drept de circulaţie pe drumurile publice cu o vechime mai mică de 10 ani, cu excepţia celor utilizate şi/sau adaptate pentru transportul persoanelor cu dizabilităţi;
3. Şalupe, bărci cu motor, iahturi sau alte tipuri de ambarcaţiuni, cu excepţia celor necesare pentru transport în cazul persoanelor care locuiesc în aria Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării“;

NOTĂ:
În situaţia în care unul sau mai multe bunuri aflate în proprietatea persoanei singure/familiei beneficiare de venit minim de incluziune este dat în închiriere/ arendă/ concesiune, acest bun va fi luat în calcul pentru persoana/familia care îl are în închiriere/arendă/concesiune, iar pentru proprietarul de drept se va lua în calcul valoarea obţinută în urma cedării dreptului de folosinţă a bunului.
Persoana sau familia care deţine pe lângă locuinţa de domiciliu o cotă-parte dintr-o altă clădire/spaţiu locativ/imobil poate beneficia de venit minim de incluziune indiferent de mărimea cotei, dacă prin această posesiune nu poate valorifica bunul respectiv.

1. Depozite bancare
Cel puţin unul dintre membrii familiei deţine, în calitate de titular, unul sau mai multe conturi/depozite bancare, a căror sumă totală este mai mare de 3 ori faţă de valoarea câştigului salarial mediu brut prevăzut de Legea asigurărilor sociale de stat. (In prezent valoarea este de 6095*3=18285 lei)

Obligaţiile titularului

Titularul venitului minim de incluziune are obligaţia să comunice primăriei în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa, orice modificare cu privire la domiciliu, venituri şi numărul membrilor familiei, în termen de maximum 10 zile de la data la care a intervenit modificarea.
Persoanele singure şi familiile beneficiare de venit minim de incluziune au obligaţia să depună la primărie, din 6 în 6 luni, declaraţia pe propria răspundere privind modificările intervenite, însoțită de documente le doveditoare, după caz.

Persoanele apte de muncă care nu obţin venituri în baza unui contract individual de muncă, raport de serviciu sau altă formă legală de angajare şi nici din activităţi independente sau activităţi agricole, aşa cum sunt acestea definite de Legea nr.227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia să se prezinte, ori de câte ori sunt solicitate de agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei evidenţă sunt înregistrate ca persoane în căutarea unui loc de muncă, în vederea încadrării în muncă sau a participării la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională.

În cazul persoanelor singure şi familiilor beneficiare ale venitului minim de incluziune care constă exclusiv în ajutor pentru familia cu copii, obligaţia de mai sus nu se aplică.

În cazul familiilor beneficiare de venit minim de incluziune care include componenta de ajutor de incluziune, una dintre persoanele majore apte de muncă din familia respectivă are obligaţia de a presta lunar, la solicitarea primarului, activităţi sau lucrări de interes local, cu respectarea duratei normale a timpului de muncă şi a normelor de securitate şi sănătate în muncă.

Fac excepţie familiile pentru care suma aferentă ajutorului de incluziune este de până la 63 de lei. Pentru acestea, orele de muncă se stabilesc trimestrial şi se efectuează în oricare dintre lunile trimestrului.


Servicii de asistență

Nu au fost configurate servicii de asistenta pentru aceasta institutie

roepas.ro
Autorități publice
Aveți nevoie de ajutor?
Instituții europene
Informații
© 2024 roepas.ro