Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
Proceduri disponibile
Modelul atestatului poate fi accesat la adresa:
Procedura de acreditare a serviciilor sociale se realizează în condițiile Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările ulterioare și este prevăzută în H.G.nr. 118/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.197/2012, cu modificările și completările ulterioare, capitolul II, secțiunea a 2-a - Acreditarea serviciilor sociale. Licenţierea serviciilor sociale se realizează în funcţie de următoarele situaţii: a) licenţierea iniţială (când furnizorul solicită licenţierea pentru prima oară sau în cazul în care solicită licenţierea după retragerea acesteia) și b) obţinerea unei noi licenţe de funcţionare (relicențierea), în cazul serviciilor sociale cărora le expiră perioada de licenţiere. Procedura de față descrie activitățile de evaluare și atestare a respectării standardelor minime de calitate prin acordarea licenței inițiale de funcționare.
Licenţierea serviciilor sociale se realizează la cererea furnizorului, pentru serviciile sociale definite la art.27 alin. (1) din Legeaasistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările ulterioare, şi care se regăsesc în anexa la HotărâreaGuvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale.
Furnizorul are obligaţia de asolicita licenţierea iniţială ori eliberarea unei noi licenţe de funcţionare aserviciului social cu cel puţin 60 de zile înainte de darea în funcţiune a serviciului social sau, după caz, de la expirarea licenţei de funcţionare. Pentru a solicita licenţierea serviciilor sociale, furnizorul trebuie să deţină obligatoriu certificat de acreditare ca furnizor, acordat în condiţiile prevăzute de Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale.
Licenţierea serviciului social presupune următoarele etape: a) evaluarea serviciului social în baza standardelor minime de calitate; b) aprobarea sau respingerea cererii de licenţiere a serviciului social; c) eliberarea licenţei de funcţionare provizorii/licenţei de funcţionare sau, după caz, a notificării de respingere a cererii de licenţiere; d) înscrierea serviciului social licenţiat în Registrul electronic unic al serviciilor sociale, actualizat lunar pe pagina web a Ministerului Muncii și Protecției Sociale.
Licenţierea iniţială a serviciului social presupune:
a) verificarea datelor și informațiilor din documentele dosarului de acreditare a serviciului (cererea de acreditare a serviciului social - anexa 7la HG 118/2014, fişa de autoevaluare - anexa 9 la HG nr.118/2014 și documentele justificativ eprevăzute la art. 18 alin (1) din HG nr. 118/2014 cu modificările ulterioare) depuse de furnizor, în baza cărora se eliberează licenţa de funcţionare provizorie (valabilă pe o perioadă de max. un an) și se înscrie în Registrul electronic unic al serviciilor sociale, sau, după caz, se eliberează decizia de respingere a acordării acesteia;
b) realizarea, cu minim 3 luni înainte de data expirării licenţei de funcţionare provizorii, a verificării în teren de către inspectorii sociali a îndeplinirii standardelor minime, în baza cărora se eliberează licenţa de funcţionare (valabilă 5 ani) sau, după caz, decizia de respingere a acordării acesteia. Inspectorii sociali au în vedere constatarea condiţiilor legale de funcţionare şi a conformităţii datelor prezentate în documentele justificative şi în fişa de autoevaluare cu realitatea din teren.
c) în situaţia în care la evaluarea în teren se constată îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare, conformitatea datelor prezentate în documentele justificative cu realitatea din teren şi faptul că standardele minime sunt îndeplinite în proporţie de 75%, fără a aduce atingere vieţii şi siguranţei beneficiarului, se propune menţinerea licenţei defuncţionare provizorii şi se acordă un termen pentru remedierea aspectelor careau condus la neîndeplinirea standardelor minime, astfel încât o nouă vizită de evaluare în teren şi recomandarea acordării licenţei de funcţionare să se realizeze în cadrul perioadei prevăzute la lit. a);
d) în situaţia în care la evaluarea în teren se constată că nu sunt îndeplinite condiţiile legale de funcţionare, fie prin constatarea neconformităţii datelor prezentate în documentele justificative cu realitatea din teren, fie prin constatarea neîndeplinirii standardelor minime cel puţin în procentul prevăzut la lit. c), se aplică sancţiuni contravenţionale, se retrage licenţa de funcţionare provizorie şi se operează radierea serviciului social respectiv din Registrul electronic unic al serviciilor sociale.
Documentele justificative din dosarul de licențiere sunt următoarele:
a) documentul care atestă dreptul de administrare, de concesiune sau de folosinţă asupra spaţiului în care funcţionează serviciul social, cum ar fi: extras de carte funciară pentru informare, contract de comodat, de închiriere, de concesiune, de administrare, de schimb etc.;
b) actul/documentul legal privind decizia de înfiinţare a serviciului, după caz;
c) regulamentul de organizare şi funcţionare al serviciului social, elaborat cu respectarea modelului-cadru aprobat prin H.G.nr. 867/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
d) fotografii ale spaţiilor aferente desfăşurării serviciilor sociale, la data solicitării acreditării;
e) CV-ul unei persoane cu calificare în domeniul asistenţei sociale sau în managementul serviciilor sociale;
f) o copie de pe contractul de muncă sau contractul de prestări servicii încheiat cu persoana prevăzută la lit. e);
g) angajamentul furnizorului de a notifica Ministerul Muncii şi Protecției Sociale sau, după caz, instituţiile din subordinea sa, respectiv Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții(ANPDCA), Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi(ANES), asupra oricăror modificări referitoare la serviciul social pentru care a obţinut licenţa de funcţionare intervenite după acordarea acesteia, completat după modelul prevăzut în anexa nr. 8, în funcţie de beneficiarii serviciului social;
h) planul de urgenţă în caz de retragere a licenţei defuncţionare/desfiinţare serviciu social, dacă este prevăzut în standardul minim de calitate aplicabil.
Indiferent de categoria persoanelor beneficiare cărorali se adresează serviciul social, dosarul de acreditare al acestuia se poate transmite electronic în format needitabil la adresa de e-mail acreditare@mmuncii.gov.ro,se poate depune direct la registratura Ministerului Muncii și Protecției Sociale sau poate fi trimis prin poştă, cu confirmare de primire. Cererea delicenţiere a serviciului, fişa de autoevaluare şi documentele justificative se transmit şi pe adresa de e-mail a compartimentului de acreditare, la data depunerii sau transmiterii prin poştă a dosarului de acreditare al serviciului
Soluţionarea dosarelor de licenţiere ale serviciilor se realizează în termen de 60 de zile calendaristice, stabilit de la data înregistrării cererii de licenţiere a serviciului în registrul special de evidenţă acererilor de acreditare a serviciilor sociale. Termenul se poate prelungi cu max. 15 zile calendaristice, caz în care compartimentul de acreditar enotifică furnizorul cu privire la durata de soluţionare a cererii de licenţiere şi motivele prelungirii acesteia, înainte de expirarea acestuia.
Licenţa de funcţionare se eliberează pe o perioadă de 5ani pentru toate tipurile de servicii sociale. Perioada de acordare a licenţei de funcţionare provizorii se include în perioada de acordare a licenţei de funcţionare a serviciului social respectiv. În termen de 30 de zile de la închiderea sau desfiinţarea, prin decizia furnizorului, a unui serviciu social licenţiat, acesta are obligaţia de a notifica Ministerul Muncii şi Protecției Sociale, în vederea emiterii deciziei de încetare a valabilităţii licenţei de funcţionare şi radierii serviciului social respectiv din Registrul electronic unic al serviciilor sociale.
Deciziile privind respingerea acreditării serviciului, precum şi deciziile privind suspendarea şi retragerea acreditării se pot contesta potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Cadrul legislativ privind acreditarea furnizorilor de servicii sociale/acreditarea serviciilor sociale poate fi vizualizat pe site-ul MMPS, prin accesarea link-ului http://www.mmuncii.ro/j33/index.php/ro/2014-domenii/familie/politici-familiale-incluziune-si-asistenta-sociala/4849.
Procedura de reacreditare (relicențiere) a serviciilor sociale se realizează în condițiile Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările ulterioare și este prevăzută în H.G. nr. 118/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.197/2012 , cu modificările și completările ulterioare, capitolul II, secțiunea a 2-a - Acreditarea serviciilor sociale.
Obţinerea unei noi licenţe pentru serviciile sociale cărora le expiră licenţa de funcţionare presupune:
a) evaluarea serviciului social, în baza documentelor justificative depuse de furnizor şi a raportului de evaluare în teren, realizat în cadrul procesului de monitorizare a respectării standardelor minime;
b) eliberarea licenţei de funcţionare, numai dacă raportul de evaluare în teren confirmă îndeplinirea în totalitate a standardelor minime, precum şi conformitatea datelor prezentate în documentele justificative şi în fişa de autoevaluare cu realitatea din teren;
c) în situaţia în care în raportul de evaluare în teren sunt reţinute aspecte care privesc neîndeplinirea standardelor minime, iar acestea nu sunt remediate în termenele stabilite, măsura propusă poate fi suspendarea funcţionării serviciului social sau, după caz, retragerea licenţei de funcţionare, urmată de radierea serviciului din Registrul electronic unic al serviciilor sociale.
Furnizorul are obligaţia de a solicita eliberarea unei noi licenţe de funcţionare a serviciului social cu cel puţin 60 de zile înainte de expirarea licenţei de funcţionare.
Reacreditarea serviciilor sociale se realizează în baza datelor şi informaţiilor cuprinse în documentele justificative din dosarul de acreditare existent, în raportul de monitorizare (anexa 13 la HG nr. 118/2014), în cererea de reacreditare a serviciului social (anexa 7), precum şi în notificarea de reacreditare (anexa nr. 19 la HG nr.118/2014).
Notificarea de reacreditare se solicită agenţiei teritoriale de către furnizorul serviciului social cu maximum 30 de zile calendaristice înainte de data depunerii sau transmiterii dosarului de reacreditare la Ministerul Muncii și Protecţiei Sociale sau, după caz, la instituţiile din subordinea sa, respectiv Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANPDCA), Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES).
În vederea obţinerii unei noi licenţe pentru serviciul social, cea mai recentă misiune de inspecţie, planificată conform prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea nr. 197/2012, se realizează într-o perioadă de maximum 3 luni anterioare datei de expirare a licenţei de funcţionare.
Raportul de monitorizare, întocmit cu ocazia misiunii de inspecţie, se completează de către inspectorii sociali conform modelului utilizat pentru raportul de evaluare, prevăzut în anexa nr. 13, şi se redactează în 3 exemplare. Două exemplare originale ale raportului de monitorizare rămân în posesia furnizorului serviciului social.
În situaţiile în care furnizorii consideră că propunerile de respingere a cererii de licenţiere a serviciului social, precum şi cele privind retragerea licenţei de funcţionare provizorii sau a licenţei de funcţionare, formulate de inspectorii sociali în rapoartele de evaluare/monitorizare, denumite în continuare rapoarte iniţiale, nu corespund realităţii, pot contesta, în scris, raportul de evaluare, solicitând efectuarea unei noi evaluări în teren. Solicitarea de reevaluare se transmite direcţiei de inspecţie socială din cadrul Agenţiei Naţionale, în termen de maximum 3 zile de la data efectuării raportului iniţial. În cazul în care motivele prezentate în solicitarea de reevaluare sunt justificate, în termen de maximum 10 zile de la înregistrarea solicitării de reevaluare, directorul inspecţiei sociale organizează o misiune de evaluare/monitorizare în teren la sediul serviciului social care face obiectul solicitării și se elaborează un nou raport de evaluare/monitorizare, denumit în continuare raport de reevaluare.
În cazul în care se constată că datele înscrise în raportul iniţial sunt conforme cu realitatea din teren, acesta se transmite, împreună cu raportul de reevaluare, compartimentului de acreditare pentru întocmirea documentaţiei în vederea retragerii sau respingerii cererii de acordare a licenţei provizorii sau licenţei de funcţionare pentru serviciul social reevaluat.
În situaţia în care se constată îndeplinirea standardelor minime de către serviciul social reevaluat, raportul de reevaluare se transmite compartimentului de acreditare, în vederea continuării procedurii de acreditare/reacreditare.
Dosarul de reacreditare al serviciului se poate transmite electronic în format needitabil la adresa de e-mail acreditare@mmuncii.gov.ro,se poate depune direct la registratura ministerului sau poate fi trimis prin poştă, cu confirmare de primire, cu 60 de zile calendaristice anterior datei de expirare a licenţei precedente. Un formular al cererii de reacreditare a serviciului se transmite şi pe adresa de e-mail a compartimentului de acreditare, la data depunerii sau transmiterii prin poştă a dosarului de reacreditare al serviciului.
În baza raportului de monitorizare şi a documentelor justificative solicitate, evaluatorul redactează decizia de reacreditare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 20. Decizia de reacreditare împreună cu formularul licenţei de funcţionare acordate pentru următorii 5 ani de la data expirării licenţei precedente se transmit pentru aprobare conducerii MMPS, respectiv conducerii ANPDCA,ANES.
Compartimentul de acreditare, în termen de maximum 15 zile de la data aprobării licenţei de funcţionare, comunică furnizorului, prin fax sau e-mail, aprobarea reacreditării serviciului social şi înscrie în Registru datele de identificare ale licenţei de funcţionare.
Furnizorul serviciului social reacreditat poate intra în posesia licenţei de funcţionare, în original, în condiţiile prevăzute la art.11 alin. (5).
Cadrul legislativ privind acreditarea/reacreditarea serviciilor sociale poate fi vizualizat pe site-ul MMPS, prin accesarea link-ului http://www.mmuncii.ro/j33/index.php/ro/2014-domenii/familie/politici-familiale-incluziune-si-asistenta-sociala/4849
