Bunuri și servicii
Achiziționarea de bunuri sau servicii dintr-un alt stat membru
Când cumpărați produse sau servicii din România, comerciantul trebuie să vă ofere înainte de a cumpăra anumite informații clare, corecte și ușor de înțeles despre produsele sau serviciile respective.
Aceste infomații contractuale se referă la:
- principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor;
- identitatea comerciantului (denumire, adresă poștală, numărul de telefon, adresă de email);
- prețul total al produselor sau serviciilor cu toate taxele incluse;
- modalitățile de plată, livrare și executare;
- serviciile postvânzare şi garanţiile comerciale;
- durata contractului;
- despăgubirile aplicabile şi procedura de acordare a acestora.
În cazul cumpărării unui produs/serviciu online, înainte de a face achiziția, trebuie să vi se ofere și informații referitoare la:
- denumirea comercială și adresa poștală a comerciantului, numărul de telefon, fax și adresa de email, dacă acestea există;
- modalitatea de calcul al prețului și, după caz, toate costurile suplimentare de transport, livrare sau taxele poștale, atunci când prețul nu poate fi calculat în avans în mod rezonabil;
- perioada de valabilitate a ofertei sau a prețurilor;
- costul de utilizare a mijloacelor de comunicare la distanţă în vederea încheierii contractului;
- dreptul de retragere din contract într-un termen de 14 zile;
- costul aferent returnării produselor în caz de retragere;
- mecanismele de soluționare a litigiilor.
Dacă nu ați primit anterior încheierii contractului informații despre costurilor suplimentare sau costurilor aferente returnării produselor, atunci nu veți fi obligat să le plătiți.
Confirmarea achiziției
Când achiziționați un produs/serviciu online trebuie să primiți o confirmare scrisă a tranzacției. Confirmarea trebuie transmisă pe suport de hârtie sau pe un alt suport durabil, cum ar fi spre exemplu un email sau un mesaj în contul personal de pe site-ul comerciantului.
Conținutul digital și serviciile digitale
Atunci când cumpărați on-line conținut digital (de exemplu, în cazul vizionării sau al descărcării de muzică și materiale video) sau serviciu digital (de exemplu serviciile de tip cloud, servicii de tip media sau furnizarea continuă de date privind traficul într-un sistem de navigație) se aplică cerințe specifice în materie de informare.
După încheierea contractului comerciantul are obligația să vă furnizeze conținutul sau serviciul digital fără întârzieri nejustificate. Comerciantul își îndeplinește obligația de furnizare atunci când:
- conținutul digital sau orice mijloc adecvat pentru accesarea sau descărcarea conținutului digital devine disponibil sau accesibil pentru dumneavoastră sau pentru un echipament fizic sau virtual ales de dumneavoastră în acest scop;
- serviciul digital devine accesibil pentru dumneavoastră sau pentru un echipament fizic sau virtual, ales de dumneavoastră în acest scop.
Pentru evaluarea conformității elementelor digitale se iau în considerare atât cerințe subiective și obiective, cât și aspecte care țin de integrarea conținutului digital sau a serviciului digital.
Cerințele obiective de conformitate vizează o serie de condiții minime pe care trebuie să le îndeplinească bunul achiziționat, precum bunul să posede calitatea şi să corespundă descrierii unei mostre sau unui model pe care vânzătorul l-a pus la dispoziția dumneavostră înainte de încheierea contractului. Printre aceste cerințe obiective se numără și furnizarea bunului împreună cu orice accesorii și instrucțiuni la care dumneavoastră vă puteți aștepta în mod rezonabil să le primiți, dar și respectarea cantității și deținerea calității și caracteristicilor de performanță, care sunt normale pentru conținutul digital sau serviciile digitale de același tip și la care vă puteți aștepta în mod rezonabil.
Cerințe subiective de conformitate vizează calitățile bunului în baza prevederilor contractuale agreate cu dumneavoastră, cum ar fi furnizarea bunului cu toate accesoriile, actualizările, toate instrucțiunile, inclusiv de instalare și cu toate serviciile de asistență pentru clienți prevăzute în contract.
În ceea ce privește integrarea elementelor digitale, aceasta trebuie să fie corectă pentru a putea vorbi de o conformitate a acestora.
Orice problemă generată de o integrare incorectă a acestora în mediul dumneavoastră digital conduce la neconformitatea elementelor digitale și, deci, la angajarea răspunderii furnizorului de elemente digitale.
Servicii financiare
Informații pe care trebuie să le primiți la achiziționarea unui serviciu financiar
Informațiile precontractuale trebuie scrise vizibil și ușor de citit, în același câmp vizual, și se referă la:
- rata dobânzii aferente creditului, fixă şi/sau variabilă, împreună cu informaţii privind orice costuri incluse în costul total al creditului;
- valoarea totală a creditului;
- dobânda anuală efectivă;
- durata contractului de credit;
- valoarea totală plătibilă.
Reguli pe care trebuie să le respecte furnizorii de servicii financiare în cadrul contractelor:
- contractele trebuie să fie redactate cu o mărime a fontului utilizat de minimum 10, pe hârtie sau pe alt suport durabil;
- indicarea în contract a dobânzilor, a tuturor comisioanelor, taxelor, tarifelor, spezelor bancare sau a oricăror altor costuri aferente acordării şi derulării contractului;
- indicarea în contract a comisionului de rambursare anticipată a creditului.
Sunt interzise clauzele contractuale care dau dreptul furnizorului de servicii financiare să modifice unilateral clauzele contractuale fără încheierea unui act adiţional, acceptat de dumneavoastră.
În cazul unui serviciu financiar online, înainte de a face achiziția, furnizorul trebuie să vă ofere și informații referitoare la:
- descrierea caracteristicilor esenţiale ale serviciului financiar respectiv;
- preţul total pe care îl aveți de plătit pentru achiziţionarea serviciului financiar, inclusiv toate comisioanele, taxele, costurile suplimentare ori cheltuielile aferente şi toate tarifele;
- limita de timp sau data până la care informaţiile furnizate sunt valabile;
- modalităţile de plată şi de realizare a plăţii;
- orice cost suplimentar rezultat din utilizarea mijloacelor de comunicare la distanţă, dacă se percep de către furnizor astfel de costuri adiţionale.
Metode de plată
Plata cu cardul este posibilă în majoritatea statelor membre ale UE, indiferent că vorbim de un contract de vânzare-cumpărare a unui produs/serviciu încheiat verbal sau de un contract încheiat la distanţă (prin poştă, prin telefon sau prin intermediul Internetului).
Banca dumneavoastră trebuie să vă perceapă pentru plățile în euro efectuate pe teritoriul UE aceeași taxă pe care o aplică tranzacțiilor naționale echivalente.
Când efectuați o plată în UE cu cardul de credit sau de debit, comercianții și băncile nu vă pot percepe taxe suplimentare doar pentru utilizarea unui anumit card. Această regulă se aplică tuturor achizițiilor cu cardul (în magazin sau online) efectuate în țara de origine sau în altă țară din UE.
Informatii suplimentare
Servicii disponibile
Sectiuni suplimentare
Spune-ți părerea
Oferă-ne opinia ta despre conținutul acestei pagini. Poți lăsa un comentariu despre ceea ce putem îmbunătăți. Nu vei primi un răspuns la comentariul tău. Folosește formularul de contact pentru a clarifica îndoielile despre informațiile și serviciile disponibile pe acest portal.
Ajută-ne să ne îmbunătățimi
